Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Anja Cecilie Solvik, leder i Bunadsgeriljaen
Ytring
15 desember 2021 23:03
Del på Facebook
Innleggsforfatter og leder i Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Innleggsforfatter og leder i Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klinikksjef Johnsen sa til styret i Helseforetaket i september at det ikke hadde vært et eneste tilfelle av transportfødsler. Det var Bunadsgeriljaen som gjorde han oppmerksom på to av dem og bad ham innhente riktig informasjon. Johnsen beklaget etterpå at hans fremstilling da var feil.

Vi var litt raske da vi refererte til møtet i desember. Sånn kan det gå når man er avhengig av referater og blir nektet adgang til styremøtene i HMR.

Nærhet til sykehus

Johnsen har innhentet informasjon og på styremøtet i desember orienterte han om de 5 transportfødslene hittil i år. Men er vi sikre på at det er alle? Lang reisevei er en risiko, det viser forskning av overlege Hilde Engjom. Risikoen øker for å føde uplanlagt utenfor institusjon og ved lang reisevei øker også risikoen for skader på mor og barn. Jeg glemmer aldri ambulansesjåføren som ringte og forklarte at resultatet av å passere en nedlagt fødeavdeling med en skadet gravid i bilen kunne være at barnet ble født med cp. Slike konsekvenser er ikke i noe melderegister. Når kritiske situasjoner oppstår er nærhet helt avgjørende. Og som Jens Stoltenberg sa i 2011 da han var på besøk: Det gir en følelse av trygghet bare å vite at sykehuset er i nærheten.

De driver et eksperiment

Da Johnsen presenterte tallene som viser nedgang av transportfødsler i vår region siden i fjor, viser han til en nasjonal trend. Trass i færre fødetilbud synker antall transportfødsler. Vi kjenner ikke til eventuelt mørketall, men NSF avslørte i 2019 at flere transportfødsler var gjemt i kategorien «annet sted». Møre og Romsdal har ligget på landstoppen hva angår uplanlagte fødsler utenfor institusjon siden nestorene Per Bergsjø og Leiv Bakketeig gjorde sin landsomfattende studie midt på 1970-tallet. Dessuten er risikoen for å føde uplanlagt ved lang reisetid 3-4 ganger høyere enn tallene Johnsen viste til. Johnsen orienterte også om at nyfødtdødeligheten går ned på landsbasis, men et raskt søk på NRK viser at dette ikke gjelder for Møre og Romsdal, her øker den. Hvis man ser på kartet, så kan man tenke seg hvorfor. Fortsatt venter vi på utredning fra FHI om årsakssammenheng. I mellomtiden driver Helseforetaket med tiltak vi ikke vet fungerer eller konsekvensene av. De driver et eksperiment som aldri ville fått etisk godkjenning som forskning.

 Vi reagerer sterkt på at ledelsen antyder at færre fødeinstitusjoner gir et tryggere tilbud. Bunadsgeriljaen har etterspurt oversikt over antall igangsatte fødsler. Er det slik at induksjon kompenserer for transportfødsler?  Bunadsgeriljaen kjenner tilfeller hvor det har vært foreslått. Igangsetting gir høyere risiko for andre komplikasjoner. Igjen tolkes informasjon og tall til det beste for Helseforetaket. Har de ikke lært noe om hvordan lese statistikk? Lave tall ett år kan bety tilsvarende høye et annet år.

Erdals tvilsomme orientering

Vi husker godt klinikksjef Erdals tvilsomme orientering av keisersnittfrekvens og antall stengninger overfor styret som førte til vedtak om sammenslåing i 2019. Presentasjonen inneholdt så mange feil at ordførerne på Nordmøre fikk nok stoff til en klage på over 20 sider. Et samlet fagmiljø sendte et mistillitsforslag og en jordmor sluttet i protest. Erdal ble kort tid senere forfremmet.

Bunadsgeriljaen har i stor grad bidratt til at regjeringen har gitt en tilleggspakke på 25 millioner. Torsdag 16 desember skal dette behandles i Stortinget. Johnsen etterlyste informasjon om disse pengene, da de orienterte bystyret. En skulle tro en klinikksjef selv har ansvaret for å innhente slike opplysninger. For å unngå feil bruk av midlene må Helseministeren gi tydelige føringer ved neste foretaksmøte. Noe bør anvendes på vikarer slik at gjenåpningen kan skje så raskt som mulig. Det er for lenge å vente til nyansatte lærer seg norsk.

Hurdalserklæringen gir tydelige føringer

For det er ikke godt nok å gjenåpne for barsel. Stortingsvedtaket er klinkende klart: Fødeavdelingen skal være i drift. Og Hurdalserklæringen gir tydelige føringer på at tilbudet skal styrkes og videreføres.

Både klinikksjefen og avdelingslederen sier rett ut til media at det er en fordel med to avdelinger når de skal fusjonere etter 2025. Noe som etter min mening håner Hurdalserklæringen som er tydelig på at fødetilbudet både skal styrkes og videreføres. Det er jo ene og alene hensikten med de med de 25 millionene!

Motarbeider Hurdalserklæringen

Uthalingstaktikk er en ting, men å motarbeide Hurdalserklæringen er en annen. I 2019 da Ingvild Kjerkhol satt i opposisjon, fremsnakket hun helseminister Dagfinn Høybråten, som i 2003, reddet fødeavdelingen på Gjøvik. Hun sa at helseministeren kan gripe inn overfor helseforetaket, slik som han gjorde den gangen. Og hun kjenner helseforetaksmodellen godt. Vi forventer at hun tar en Høybråten for oss på Nordmøre. Hun har den informasjonen hun trenger. Større er ikke bedre. Kjerkhol har selv bidratt til å redde to fødeavdelinger på Helgeland. Hvor begge er mye mindre enn avdelingen i Kristiansund. Så vi forventer at det ikke er noen tvil om situasjonen rundt vår fødeavdeling etter foretaksmøtet i januar.

Jeg forventer ikke en takk fra Johnsen, men jeg vil be han innstendig fremover å bruke tiden sin på å finne vikarer og gynekologer, slik at han får gjenåpnet den fine fødeavdelingen vår.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse