Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
14 desember 2021 20:38
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordøyvegen blir realitet, og politikerne fra gamle Ålesund ble tungen på vektskåla. Ære og heder tilhører definitivt øyfolket på Nordøyane og andre pådrivere, men uten støtten fra nevnte politikere, ville ikke Nordøyvegen snart være ferdig med første del. «Halvbroren» til Nordøyvegen er fast forbindelse for de to førstnevnte av den opprinnelige troikaen fra 1986 – Midsund, Aukra og Haram.

Utfordringen der er den samme som for folket på Nordøyane, der løsningen med Nordøyvegen gir fast forbindelse til Lepsøy, Haramsøy, Longva, Fjørtofta, Harøy og Finnøy for drøye 5 mrd. kroner. Er det mulig å bygge fastlandsforbindelse for gamle Midsund og Gossen i Aukra for tilnærmet samme kostnad?

Skal det være mulig, må ekstreme delprosjekt som den doble, lange og dype undersjøiske tunnelen og Jullsundbrua, samt tunnel opp til Ørskogfjellet og diverse tilpasninger skrotes. Det behøves en god løsning mellom Otrøya og Gossen over Kjerringsundet, pluss en smart og trygg tilknytning til fastlandet.

Tror det er svært få som ikke unner øyfolket på Nordøyane og øyene vest for Molde fastlandsforbindelse. Men, E39-strekningen Trondheim–Kristiansand vest for Langfjella er ca 100 mil lang, og med en befolkning på omkring en million. I det bildet blir fastlandsforbindelser som Nordøyvegen og for gamle Midsund og Gossen en veldig lokal sak.

Heldigvis forsøkte ikke øyfolket på Nordøyane å koble seg til ny E39 – og når ville de fått fast forbindelse om de hadde klamret seg til slik løsning? For «AS Norge» vil det være en stor fordel om Gossen og gamle Midsund kommune knyttet seg til fastlandet med en enkel forbindelse i stedet for de ekstreme kostnadene Møreaksen medfører.

På fylkesnivå er motstanden mot Møreaksen stor blant folket, men fortsatt for liten blant fylkespolitikerne. Om få dager kan vi si at det er fylkesvalg neste år. En god følelse. Kanskje har mindretallet blitt til flertall mot Møreaksen i 2023. Og – er det ikke på tide at politikerne i det mest folkerike området mellom Trondheim og Bergen tar en større rolle knyttet til planlegging, utvikling og styring i fylket?

Vi sunnmøringer har ingen grunn til sutring om verken Møreaksen eller andre forhold der vi har utvist passivitet. Vi er slett ikke uten skyld, og dersom det er misforhold mellom befolkning i fogderiene, og styring av diverse prosesser i viktige samfunnsprosjekt så er det selvpåførte skader.

Skal vi sunnmøringer fortsette som dilettanter, eller fronte sunnmørske meninger?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Det er på tide at politikarane bankar gjennom dette prosjektet ein gong for alle. På kommune–fylke– og stortingsnivå. Dette er eit prosjekt vi heiar på. Fylket får, i motsetnad til tilfellet var med Norødyvegen, heile to sjølvfinansierande ferjeavløysingsprosjekt på kjøpet. Ein gedigen gavepakke, som gagnar oss enten om vi er sunnmøringar, romsdalingar eller nordmøringar. Snart kjem vi oss trygt, effektivt og tørrskodd gjennom heile fylket, ja til og med ut på øyane!  Byggestart 2023!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 2 år siden
      @Lama Vik Du fikser vel 70 milliarder til Hafast også du da ? 
      Vi er ikke verdens navle. Med 310 nye innbyggere i fylket forrige år så blir det mye vei i velling pr. snute. Ditt parti AP går jo for gratis ferger. Hvorfor da bruke 20-30 milliarder ekstra på et overdimensjonert veisystem ?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Arne Almaas Er ditt argument mot Møreaksen at Hafast er mangedobbelt dyrere?

      Kostnadene for Møreaksen ble redusert ved å redusere standarden. Da kom motargumentene om at disse kostnadsreduksjonene ville medføre tilsvarende ekstrakostnader i framtiden, og derfor ikke var reelle. Du er åpenbart ikke enig i den kritikken.

      Hva mener du med å "bruke 20-30-milliarder ekstra"? Tror du at gratis ferge er "gratis"?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 2 år siden
      @Arne Almaas Så svak folketalsauke er eit argument MOT å investere i infrastrukturen i fylket? Sjølv innbitte Ålesundspatriotar bør innsjå at vi har alt å vinne på ein sterkare region, og ein meir attraktiv arbeidsmarknad. Samferdsel ER god distrikspolitikk!

      Vararepresentant Almås burde også vere såpass oppdatert at han hadde fått med seg at reguleringane på sørsida av fjorden ikkje er ferdig enno, og at den aller største innsparinga av tid skjer på fjordkryssinga.

      Eg er veldig imponert om du har funne meg på nokre medlemslister for Arbeiderpartiet. Ønsketenking kanskje? Når eg googlar sunnmørslista er det vanskelig å finne eit partiprogram, men eg fann ei facebookside med mange innlegg om kor fantastisk Nordøyvegen blir, og ein repost frå Frank Sve, som vil stoppe opera i KSU. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    På fylkesnivå stemte over 62% av velgerne ved Stortingsvalget på partier som går inn for Møreaksen. Det er et tilsvarende demokratisk flertall på Fylkestinget for Møreaksen. Det er demokratiet som bestemmer, ikke en tvilsom meningsmåling utført på oppdrag av en interessegruppe.

    Næringslivet er for Møreaksen, over 100 bedrifter med mer enn 20 tusen arbeidsplasser og rundt 100 milliarder i omsetning støtter Møreaksen. Les denne en gang til: 

    https://www.tk.no/moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger/o/5-51-988106.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse