Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
10 mars 2022 11:38
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen sin fokus har siden 80-tallet vært fastlandssamband. Senere skilte Haram lag med Aukra og tidligere Midsund kommune, og det store prosjektet de tre kommunene hadde felles ble til to adskilte prosjekt.

Så kom ideen om ny E39 på banen, og Møreaksen fikk behov for et kronargument slik at fastlandsforbindelsen og E39 kunne bli en spleis – bo- og arbeidsmarkedet.

Annonse
Annonse

Felles for Møreaksen og Romsdalsaksen er at begge vil erstatte fergedrift med fast forbindelse. Møreaksen mener at den reduserte reisetiden mellom Molde og Ålesund vil gi stort og viktig bidrag for bo- og arbeidsmarkedet. Romsdalsaksen har ikke samme fokus, og vektlegger kortere, raskere og flatere veg – samt miljøhensyn, sikkerhet og langt bedre kjøreforhold. En oversjøisk løsning med bieffekter som turisme og tilgang for myke trafikanter.

Bo- og arbeidsmarkedet

45 minutt reise fra hjem til arbeidssted blir ansett som grense for hvor langt flertallet er villig til å pendle – dvs daglig halvannen time for tur-retur. I sentrale deler av Ålesund, er den store rundkjøringen like nord for Moa et samlepunkt, som i gjennomsnitt tar ca 8 -10 minutt. I Molde er forholdene litt mindre, og trolig 2-3 minutt kortere tid fra hjem til punktet som Møreaksen gjerne bruker – Bolsøynes.

Eksemplene er Molde og Ålesund – i tråd med Møreaksen sin argumentasjon for bo- og arbeidsmarkedet. Med 15 minutt til/fra nevnte punkt og hjem/arbeidssted, har vi 30 minutt til reisen mellom Bolsøynes og rundkjøringen nord for Moa. Det går ikke. Samlet tid vil passere timen for flertallet av potensielle pendlere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Daglig reiselengde blir omkring 150 km – eller drøye 30.000 kilometer per år. Bruker vi kroner 4 per kilometer blir årlig kostnad kroner 120.000 + bompenger. Et fåtall kan makte det, og Kristin Sørheim har rett – kronargumentet bo- og arbeidsmarked er ikke relevant.

Fastlandsforbindelsen til Otrøya og Gossen må gjerne realiseres, men ikke med den problematiske Tautratunnelen og den gigantiske Julsundbrua. Terje Tovan lanserte for få måneder siden to forslag – en oversjøisk og en undersjøisk løsning fra litt syd for Hollingen mot Kjerringsundet, og med fylling og/eller små bruer over Kjerringsundet til estimert kostnad: 5-6 mrd.

Kostnader og fokus

Mange har etterspurt, men har noen sett et ærlig og enkelt oppsett som sammenligner kostnader for Møreaksen og Romsdalsaksen på skikkelig vis?

RA vil trolig bidra til besparelser for E39 mellom Ørskogfjellet og Lønset/Hjelset langt mer enn 5-6 mrd. ved sin fokus på E39.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 år siden
    Veldig bra skrevet igjen Paul.  Alt stemmer.  Så har du putta penger på Sundsbø igjen, men det er bare å ignorere.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Veldig bra igjen av Paul Andreas Hofseth! Formålet med fergefri fjordkryssing var og er fremdeles først og fremst å korte ned på strekningen mellom Kristiansand og Trondheim, og med det også strekningen mellom Ålesund og Bergsøy. Romsdalsaksen (RA) oppfyller både dette hoved kriteriet og samtidig mer eller mindre samtlige andre kriterier på en vesentlig bedre og mer fremtidsrettet måte enn tunnel traseen og omveien Møreaksen (MA). Med flytebro alternativet RA, kombinert med Terje Tovan sitt forslag mot Otrøya og Gossen, samt en naturlig (like naturlig som Kjærringsundet), legges alt til rette for en oversjøisk løsning mellom Hjelset og Hjelvika og med muligheter for en fremtidig arm over Langfjorden. Med dette vil man faktisk kunne erstatte fem ferger med flytebro alternativet RA! I tillegg knyttes både Kristiansund, Åndalsnes, Molde og Ålesund på alle måter best sammen med RA. Med RA oppnås også synergi effekter mellom E136 og E39 for strekningen mellom Fremstedal (Ørskogfjellet) og Hjelvika samt at RA vil som hovedåre bli inntil en mil kortere mellom Ålesund og Bergsøy, sett i forhold til omveien MA. Dvs. kortest mot flyplassen i Molde, sykehuset  i Molde, samt industrien i Molde. Og som bonus så kan også RA benyttes av myke trafikanter og gjennomgangstrafikken slipper å bli sluset i en omvei, via Otrøya og gjennom Molde by/Moldes bypakke. Og dagens trafikk situasjon vil også «speiles» opp mot trafikk mengde ifbm. plassering av sykehuset på Hjelset. Tar man med at det ligger an til at samtlige tyngre kjøretøy må testes opp mot varmgang ifbm. de lange og dype undersjøiske tunnelene ifbm, MA, så vil dette både ta tid og koste dyrt på alle måter! MA er blitt avslørt som tuftet på feil premisser og smuldrer bare mer og mer bort som alternativ. MA har rett og slett gått ut på dato som alternativ. De  forutbestemte premissene  som ble satt av SVV, MA & Co ifbm. KVU 2011 og som dei fremdeles tviholder på, er rett og slett så til de grader feilslått! Som Solan Gundersen så fint sa, «Dra meg baklengs inn i fuglekassen» SVV, MA & Co her i fylket opererer faktisk på det nivået. Dessverre!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Formålet med fergefri E39 er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Her feiler Romsdalsaksen.

    Møreaksen erstatter 3 store fergesamband, Romsdalsaksen bare ett, pluss Sekken.

    Møreaksen har fokus på reisetid for flertallet av de reisende, Romsdalsaksen kun for et lite mindretall på gjennomreise.

    Kostnadene med fastlandsforbindelse til Aukra og Gossen vil gjøre Romsdalsaksen mye dyrere enn Møreaksen.

    Flytebroer over Romsdalsfjorden er ikke et realistisk alternativ. https://www.tk.no/urealistisk-med-bruer-over-romsdalsfjorden/o/5-51-1076756

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse