Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
14 mars 2022 13:52
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forbindelse med reiser til og fra jobb oppstår det på enkelte veistrekninger saktekjørende køer i en periode om morgenen og ettermiddagen, fem dager i uken. På veistrekninger med ferge, slik som E39 over Romsdalsfjorden, står køen absolutt stille i 20 minutter (i beste fall) hele tiden på dagtid, og mye lenger resten av døgnet, alle dagene i uken.

Rushtrafikken skaper kun køer i to korte perioder fem dager i uken, ofte bare i den ene retningen, resten av tiden er trafikken uberørt. Fergekøene står helt stille, de rammer absolutt all trafikk, i begge retninger, hele døgnet, hele uken. Med ferge er veien stengt. Den åpnes kun mot betaling noen få minutter 2–3 ganger i timen i beste fall, og kun et begrenset antall biler slippes gjennom, med kraftig hastighetsbegrensninger.

Noen hevder de foretrekker fortsatt ferge, slik som Frank Sve (Frp), nestleder i Stortingets transportkomite. Da skulle han heller ikke ha noe problem med å akseptere køer på veiene i rush-trafikken. De inntrer kun noen få ganger i uken, og rammer bare en del av trafikken.

Andre vil overlate slike spørsmål til folkeavstemminger, og ta styringen vekk fra politikere og partiene på Stortinget, Fylkestinget og i bystyrene. Noen mener det er rimelig å spørre kun de som blir berørt av køene, eksempelvis de i rushtrafikken i Kristiansund, og ikke alle andre, slik som en tilfeldig syklist på søre Sunnmøre. I så fall bør de vel mene det samme om fergekøene også? Med stemmelokalet om bord på fergene kun på den aktuelle strekningen, på alle avganger i en hel uke, men åpent bare under overfart, som forhåndsstemming.

Det er imidlertid svært uvanlig med folkeavstemminger i Norge, som isteden baserer seg på et representativt demokrati, der de valgte politikerne representerer folket. Velgerne stemmer basert på de ulike partiers valgløfter og programmer, som politikerne forpliktende står bak. I vårt fylke stemte over 62 prosent av velgerne ved Stortingsvalget høsten 2021 på de partiene som ønsker Møreaksen, en trasé som avløser 3 store fergesamband og dobbelt så mange fergekøer.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Tror Rasmussen at de fleste i M&R har noen som slags peiling på hva for negative konsekvenser MA får for fylket og at den saken avgjorde deres valg av stemmeseddel? Nei de vet dessverre ikke den katastrofale konsekvensen. Det er det som er så ille. De fleste i M&R vet nok ikke hva MA er engang. Det er tragisk. Hele prosjektet har fått vokse fram siden tiden det het "Haram og omkringliggjande båar og skjær sitt inderlige ønske om fastlandsforbindelse" til å bli en kreftsvulst av et prosjekt på norges stamvegnett. Iscenesatt av utspekulerte lokalpolitikere med innpass på nasjonalt plan. All ære for måloppnåelse og engasjement men det et ikke forenelig med nasjonens uttalte mål for E39 og samfunnsoppgave og heller ikke M&R sin optimale funksjonalitet innenfor logistikk og praktiske veiløsninger. Kan ta med at flertallet av norges velgere er i mot EØS og EU men av helt andre grunner stemmer de fortsatt på EØS og EU vennlige partier de aller aller fleste av de. Søkt sammenligning du kommer med som så ofte før Hr Rasmussen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Vidar Hölm Fergefri E39 går fra Kristiansand til Trondheim, og Møreaksen er en viktig del av denne. Møreaksen vil ha minst like stor betydning for fylket som Krifast i sin tid hadde.

      Det er Møreaksen som oppfyller formålet med fergefri E39 – å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Her feiler Romsdalsaksen.

      Romsdalsaksen vil også påføre M&R fylkeskommune enorme summer for fastlandsforbindelsene til Aukra og Misund, og vil ha store negative konsekvenser for hele fylket.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse