Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arbeiderpartiet, Nils Kristen Sandtrøen og Kirsti Leirtrø, stortingsrepresentanter for Arbeiderpartiet
Ytring
Arbeiderpartiet, Nils Kristen Sandtrøen og Kirsti Leirtrø, stortingsrepresentanter for Arbeiderpartiet
14 mars 2022 10:14
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere steder er det kaotiske tilstander i drosjenæringen etter at den gamle høyreregjeringen tvang igjennom et ukontrollert frislipp.

Kun i løpet av siste året er det utstedt 4.600 nye drosjeløyver i Norge. Det har gitt overkapasitet i byene. Med så mange drosjeløyver blir det mindre inntjening for hver drosje, og man må ta mer for hver tur for at det skal lønne seg å drive.

Mens mange i distriktene opplever derimot at det har blitt vanskeligere – for ikke å si umulig – å få drosjebil på kveldene, om nettene eller i helgene.

Vi ser også en økt risiko for svart virksomhet. Hver fjerde drosje fikk bruksforbud etter en storkontroll i Oslo og på Romerike i begynnelsen av oktober sist høst. Derfor tar Ap/Sp-regjeringen nå nye grep:

  • Den gamle høyreregjeringen fjernet mange av kravene, blant annet takskiltet. Drosjene blir da til forveksling lik vanlige personbiler. Takskiltet skal gjeninnføres.
  • Det stilles krav om kompetanse for løyvehavere. Den forrige regjeringen fjernet nesten alle krav, dermed kunne alle som ville søke om løyve og få det. Det er en dårlig politikk hvis man ønsker en seriøs drosjenæring.
  • Alle som får drosjeløyve må kunne stille med bankgaranti.
  • Alle drosjer skal ha taksameter. Det er viktig for å sikre mulighet for kontroll med inntjeningen, redusere den svarte økonomien, sikre at kundene får riktig pris og en ryddig drosjenæring.

Ap ser på yrkessjåfører som en yrkesgruppe med selvsagt rett til å kunne leve av jobben sin og ha familie, hus og hjem. Men presset på arbeidsforhold og lønninger peker mot et nivå hvor sjåføryrket i fremtiden blir umulig å leve av. Denne utviklingen vil vi bruke regjeringsmakten vår til å stanse. Bonus for kundene er at de får et bedre, billigere og et mer seriøst taxi-tilbud.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse