Enkelte kommentarer til mitt innlegg om fergefri E39 med fokus på kryssing av Romsdalsfjorden fortjener et svar. Etter at samferdselsminister Kleppa i 2010 omtalte at formålet med fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim var å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, så har utviklingen bare forsterket dette behovet. Dette er nå enda viktigere enn noen gang. Noe tilhengerne av Romsdalsaksen ikke har tatt inn over seg.
Det påpekes også at miljø skal hensynstas. Derfor er det merkelig at det for jernbaneutbygging ikke fremlegges miljøregnskap for utbyggingsfasen, slik Statens vegvesen gjør for sine veiprosjekter. Det er også ulogisk at miljøregnskapet ikke gjøres for hele levetiden for broer og tuneller, som varer kanskje lenger enn 4 generasjoner med ferger. I et slikt helhetlig perspektiv blir Møreaksen sannsynligvis mer miljøvennlig enn ferger.
Det fremføres at trafikkmengden i framtiden skal ned. Dette er i så fall dårlig nytt for fergene, siden det vil medføre et redusert rutetilbud og enda lengre intervaller mellom avgangene. Om yrkessjåførene ikke har noe imot lengre pauser, så er slikt neppe noe næringslivet og de øvrige trafikantene setter pris på.
At hovedveier skal gå utenfor byene er en misforståelse. Veiene bør gå dit de reisende skal, og det inkluderer jobb og hjem for flertallet. Møreaksen går i tunnel bak sentrum av Molde, ikke gjennom tettbygd strøk. Det vil være feil å lage en omvei for folk flest.
Det er beklagelig at de som kommenterer kostnadene for Møreaksen ikke har satt seg inn i fakta. Møreaksen, dvs. E39 fra Moa i Ålesund til Bolsønes i Molde, er kostnadsberegnet til i underkant av 25 mrd. kroner for hele strekningen. Ikke det dobbelte som enkelte påstår. I dette beløpet inngår altså også selve fjordkryssingen.
Også andre farer med gamle løgnaktige påstander, og hevder at Møreaksen går gjennom utallige rundkjøringer i Molde sentrum. Det er feil, Møreaksen går i tunnel bak sentrum av Molde og kommer ut ved Bolsønes, like øst for fergeleiet. For trafikken herfra og østover vil løsningene være de samme om det blir fortsatt ferge eller Møreaksen.
Statens veivesen har hele tiden tatt hensyn til myndighetenes føringer. De oppdaterte utredningene er så visst ikke utført med «harelabb», og er kvalitetssikret på vanlig måte. Oppdragsgiver har uttrykt stor tilfredshet med dette arbeidet, mens motstanderne stadig forsøker å trenere Møreaksen ved å hevde det motsatte. Politikerne er også positive til Møreaksen, og over 62% av velgerne i Møre og Romsdal stemte på de partiene som i valgkampen gikk inn for Møreaksen. Velgerne forventer at politikerne står bak sine valgløfter, løftebrudd vil bli husket og straffet.
Nylig var det et jordskjelv i Nordsjøen som kunne merkes på Vestlandet, og en kommentar lurer på om det kommer jordskjelv som forstyrrer byggingen av Møreaksen. Da er det betryggende å vite at de fremste geologiske ekspertene i Norge, bl.a. ved NTNU i Trondheim, sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste. Japan ligger i et adskillig farligere område når det gjelder jordskjelv, med langt hyppigere og svært kraftigere skjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler.
Det er også grunn for å minne om at Romsdalsaksen som et flatt oversjøisk alternativ ikke er realistisk, siden farleden inn mot Åndalsnes er definert som en hovedfarled som skal ha høyde 75 meter og bredde 400 meter. Et alternativ med undersjøisk tunnel, som etter «avsløringer» i TK enda en gang måtte utredes, er åpenbart uønsket av tilhengerne av Romsdalsaksen. Det var da også begrunnelsen for at SVV i utgangspunktet ikke oppdaterte disse utredningene.
Les også
Fergefri E39 – med fokus på kryssing av Romsdalsfjorden