Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Viggo Jordahl, Kristiansund SV
Ytring
05 mai 2022 12:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB
Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil være med på å bygge en god arbeidslivkultur og vil styrke tilkjempede rettigheter i arbeidslivet ved å kreve norsk lønn i Norge, anstendige arbeidsvilkår for alle arbeidere og jobbe for utjevning av lønnsforskjeller. Lovverket for et seriøst arbeidsliv for alle er stort sett på plass, men det må gjøres like tilgjengelig og synlig som trafikkregler.

Det er svært skuffende å registrere at store arbeidsplasser i Møre og Romsdal som Vard Søviknes og andre verft ikke har kontroll på lønns- og arbeidsforhold for arbeidere inne på skipsverftene. Når arbeidsplasser blir tilholdssted for bemanningsselskap og arbeidstakere som arbeidsgiver og bedriftseier ikke vet mye om, da er det overmodent for et samarbeid om en arbeidslivkultur som tar innover seg at norsk arbeidsliv skal styres etter etablert norsk lov- og avtaleverk.

Grove og kriminelle forhold er avdekket på flere av de 8 verftene som nå har blitt kontrollert av arbeidstilsynet, politiet og skatteetaten. Det lett å etterlyse tillitsvalgte og verneombud når slike kriminelle forholdene blir avdekt, men ansvaret ligger hos arbeidsgiver som i utgangspunktet burde ha kontroll med sine underleverandører og bemanningsselskap. Men når virksomhetene selv ikke kan utføre bedre tilsyn, er det faktisk nødvendig at myndigheter etablere tverrfaglige team som er i stand til å avdekke grov arbeidslivkriminalitet som dette.

Møre og Romsdal fylkeskommune er i ferd med å etablere Møre og Romsdal-modellen med konkrete seriøsitetskrav til alle som skal arbeide for og gi tjenester til fylkeskommunen. Dette er et sett med krav som stort sett ligger i lovverket og som er lagt opp til å være systematisert som krav til alle tjenesteytere. Konkret vil denne modellen kreve HMS-kort, mannskapslister og innsyn i oversiktslister, Internkontroll, dokumentert yrkesskadeforsikring, bestemmelse om bruk av underleverandører, lovlige lønns- og arbeidsvilkår, faglærte håndverkere og lærlinger, krav til elektronisk betaling gjennom bank, rapportering til arbeids- og oppdragsregisteret, skatteattest, revisjon, pliktig medlem av leverandørregister og respekt for fagorganisering.

SV ser det som viktig at eksportfylke Møre og Romsdal implementerer en slik modell for et seriøst arbeidsliv i alle virksomheter og at kunnskapen og kulturen om et seriøst arbeidsliv legger seg i ryggmargen til arbeidsgivere på alle plan, blant tillitsvalgte og verneombud og alle arbeidstakere. Da først kav vi alle i fylke være stolt av Møre og Romsdal – landets fremste eksportfylke.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse