Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Viggo Jordahl, Kristiansund SV
Ytring
05 mai 2022 12:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB
Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil være med på å bygge en god arbeidslivkultur og vil styrke tilkjempede rettigheter i arbeidslivet ved å kreve norsk lønn i Norge, anstendige arbeidsvilkår for alle arbeidere og jobbe for utjevning av lønnsforskjeller. Lovverket for et seriøst arbeidsliv for alle er stort sett på plass, men det må gjøres like tilgjengelig og synlig som trafikkregler.

Det er svært skuffende å registrere at store arbeidsplasser i Møre og Romsdal som Vard Søviknes og andre verft ikke har kontroll på lønns- og arbeidsforhold for arbeidere inne på skipsverftene. Når arbeidsplasser blir tilholdssted for bemanningsselskap og arbeidstakere som arbeidsgiver og bedriftseier ikke vet mye om, da er det overmodent for et samarbeid om en arbeidslivkultur som tar innover seg at norsk arbeidsliv skal styres etter etablert norsk lov- og avtaleverk.

Grove og kriminelle forhold er avdekket på flere av de 8 verftene som nå har blitt kontrollert av arbeidstilsynet, politiet og skatteetaten. Det lett å etterlyse tillitsvalgte og verneombud når slike kriminelle forholdene blir avdekt, men ansvaret ligger hos arbeidsgiver som i utgangspunktet burde ha kontroll med sine underleverandører og bemanningsselskap. Men når virksomhetene selv ikke kan utføre bedre tilsyn, er det faktisk nødvendig at myndigheter etablere tverrfaglige team som er i stand til å avdekke grov arbeidslivkriminalitet som dette.

Møre og Romsdal fylkeskommune er i ferd med å etablere Møre og Romsdal-modellen med konkrete seriøsitetskrav til alle som skal arbeide for og gi tjenester til fylkeskommunen. Dette er et sett med krav som stort sett ligger i lovverket og som er lagt opp til å være systematisert som krav til alle tjenesteytere. Konkret vil denne modellen kreve HMS-kort, mannskapslister og innsyn i oversiktslister, Internkontroll, dokumentert yrkesskadeforsikring, bestemmelse om bruk av underleverandører, lovlige lønns- og arbeidsvilkår, faglærte håndverkere og lærlinger, krav til elektronisk betaling gjennom bank, rapportering til arbeids- og oppdragsregisteret, skatteattest, revisjon, pliktig medlem av leverandørregister og respekt for fagorganisering.

SV ser det som viktig at eksportfylke Møre og Romsdal implementerer en slik modell for et seriøst arbeidsliv i alle virksomheter og at kunnskapen og kulturen om et seriøst arbeidsliv legger seg i ryggmargen til arbeidsgivere på alle plan, blant tillitsvalgte og verneombud og alle arbeidstakere. Da først kav vi alle i fylke være stolt av Møre og Romsdal – landets fremste eksportfylke.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 21 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse