Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå kommer det nye regler for lastebiltransporten som gjør det vanskeligere å drive useriøse transportselskaper med sjåfører på luselønn. Nye fellesregler for de europeiske landene hindrer useriøse lavprisaktører å kjøre fritt i Norge.

Regjeringen går inn for å innføre EUs mobilitetspakke i Norge. Et av hovedpunktene er at det skal bli bedre arbeidsforhold og mer seriøsitet i bransjen. Det er bra for trafikksikkerheten på norske veger. Og bra for arbeidslivet vårt.

Useriøse transportselskaper har lenge hatt store konkurransefordeler med lave lønninger, slavelignende arbeidskontrakter og utstrakt kabotasjevirksomhet.

Utenlandske sjåfører får endelig rett til å returnere til hjem hver tredje eller fjerde uke, og arbeidsgiver skal betale hjemreisen. Sjåføren skal dessuten slippe å sove i kahytten under den lovbestemte ukehvilen, og arbeidsgiveren skal selvsagt betale for ordentlig overnatting. De nye reglene lovfester dessuten at sjåførens lønn skal følge nivået i landene der transporten utføres.

Transportbransjen er stor, og det har lenge vært en bekymring for at de dårlige lønns- og arbeidsforholdene hos utenlandske aktører skal smitte over på arbeidslivet i Norge. Nå blir denne risikoen redusert betraktelig. De nye reglene er gode nyheter for alle som jobber daglig innen transport. Det er også gode nyheter for de seriøse transportbedriftene vi har i Norge, og det er de vi har flest av.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse