Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kirsti Leirtrø, medlem av Stortingets transportkomite
Ytring
Kirsti Leirtrø, medlem av Stortingets transportkomite
05 mai 2022 20:56
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå kommer det nye regler for lastebiltransporten som gjør det vanskeligere å drive useriøse transportselskaper med sjåfører på luselønn. Nye fellesregler for de europeiske landene hindrer useriøse lavprisaktører å kjøre fritt i Norge.

Regjeringen går inn for å innføre EUs mobilitetspakke i Norge. Et av hovedpunktene er at det skal bli bedre arbeidsforhold og mer seriøsitet i bransjen. Det er bra for trafikksikkerheten på norske veger. Og bra for arbeidslivet vårt.

Useriøse transportselskaper har lenge hatt store konkurransefordeler med lave lønninger, slavelignende arbeidskontrakter og utstrakt kabotasjevirksomhet.

Utenlandske sjåfører får endelig rett til å returnere til hjem hver tredje eller fjerde uke, og arbeidsgiver skal betale hjemreisen. Sjåføren skal dessuten slippe å sove i kahytten under den lovbestemte ukehvilen, og arbeidsgiveren skal selvsagt betale for ordentlig overnatting. De nye reglene lovfester dessuten at sjåførens lønn skal følge nivået i landene der transporten utføres.

Transportbransjen er stor, og det har lenge vært en bekymring for at de dårlige lønns- og arbeidsforholdene hos utenlandske aktører skal smitte over på arbeidslivet i Norge. Nå blir denne risikoen redusert betraktelig. De nye reglene er gode nyheter for alle som jobber daglig innen transport. Det er også gode nyheter for de seriøse transportbedriftene vi har i Norge, og det er de vi har flest av.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse