Annonse
KSU – Vipps – desktop
Geir A. Stenseth, leder i Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe
Ytring
Geir A. Stenseth, leder i Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe
15 mai 2022 19:30
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I anledningen av at Vestnes og Ålesund kommune skal behandle en sak angående bompengefinansiering E39 Ålesund–Molde trinn 1 Vik–Molde. Er det på sin plass atter en gang å komme tilbake til E136 Eksportvegen, som i svært mange år har havnet «bakerst i køa» med tanke på store samferdselsprosjekt i fylket.

Nå igjen, har Statens vegvesen tenkt å sende pengene til Molde, en gang for alle ser det ut til.

Annonse
Annonse

Dersom Møreaksen blir bygd, vil det gå årtier på årtier før andre prosjekt her i fylket vil kunne komme i posisjon til finansiering.

Den viktigste vegen for Møre og Romsdal for både innbyggere og i særdeleshet for næringslivet, er E136 Ålesund–Bjorli, og spesielt er Ålesund- Digerneset, og Digerneset- Sjøholt viktig.

Med tanke på trafikkmengde pr døgn er E39 Blindheim - Breivika inklusiv Veibustkrysset, med sine mellom 25–30.000 biler i døgnet, den mest trafikkerte vei i fylket.

Møreaksen har kun 2300 biler i døgnet, og er det siste en burde tenke på av samferdselsprosjekt i regionen.

E39 Blindheim–Breivika er i særdeleshet hardest belasta med trafikk, E136 Moa–Digerneset er det frem imot 15000 biler i døgnet. E136 Digerneset–Sjøholt ca. 7000 biler i døgnet.

Dette er vegsamband som må bygges lenge før en vanvittig fjordkryssing over Romsdalsfjorden til mange titalls milliard kroner, for KUN 2300 biler i døgnet.

  • Hvilket næringsliv i Ålesund skal sende varene sine til Molde?
  • Hvilket næringsliv i Molde skal sende varene sine til Ålesund?
  • Ålesund sitt næringsliv sender varene ut av fylket, både gjennom E136 Romsdalen, men også via Strynefjellet og sørover mot Bergen
  • Molde og Nordmøre sitt næringsliv sender varene sine ut av fylket via fv. 64 Åfarnes–Sølsnes, videre til Åndalsnes og E136

At Vestnes kommune kan finne på å godkjenne et finansieringsopplegg der Vestnes sine innbyggere og næringsliv skal måtte betale i dyre dommer for at noen skal komme seg fergefritt til Molde, er totalt uforståelig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hva med de mange hundre fra Vestnes som i dag pendler med gratis ferge til jobb i Molde? Hvem av disse har tenkt å betale mange hundre kroner per dag via Møreaksen?

Det er også tendering til «svindel» at Statens vegvesen legger frem et bompengeprosjekt som Møreaksen, uten å ta inn over seg at kostnadene innen bygg, anlegg, stål og byggevarer, der prisene innen dette området går rett til himmels.

At Møreaksen vil kunne bli dobbel så dyr som anslaga per i dag er åpenbart, og det samme vil bli gjort gjeldende for alle andre vegprosjekt i landet.

Møreaksen må stoppes og Møre og Romsdal må snart begynne å følge sine egne prioriteringer. Hele E136 fra Ålesund til Bjorli har vært prioritet nr. 1 i mer enn 30 år, samt vært prioritert i absolutt alle Nasjonale transportplan høringer fra Møre og Romsdal i samme tidsrom.

Det er med andre ord å «snike i køa» når Møreaksen blir løfta frem, på bekostning av E136 Ålesund–Bjorli. Møreaksen er langt nede på lista, men likevel har Statens vegvesen nedprioritert planlegging og prosjektering av E136, og brukt alle sine ressurser på Møreaksen.

Vestnes og Ålesund kommune må skrote alle planer for Møreaksen, og prioritere E136 Ålesund–Bjorli, E39 Blindheim–Breivika, samt rv. 15 Strynefjellet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Nils Hagseth · 2 år siden
    Kvifor er det så viktig å sette desse prosjekta opp mot kvarandre? "Nye veier " styrer det eine og vegvesenet det andre. Dei har vel kvar sin finansering. For meg ser dette innlegget mest ut som fogderikamp. Og den kampen er vel den aller viktigaste i fylket vårt .

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse