I anledningen av at Vestnes og Ålesund kommune skal behandle en sak angående bompengefinansiering E39 Ålesund–Molde trinn 1 Vik–Molde. Er det på sin plass atter en gang å komme tilbake til E136 Eksportvegen, som i svært mange år har havnet «bakerst i køa» med tanke på store samferdselsprosjekt i fylket.
Nå igjen, har Statens vegvesen tenkt å sende pengene til Molde, en gang for alle ser det ut til.
Dersom Møreaksen blir bygd, vil det gå årtier på årtier før andre prosjekt her i fylket vil kunne komme i posisjon til finansiering.
Den viktigste vegen for Møre og Romsdal for både innbyggere og i særdeleshet for næringslivet, er E136 Ålesund–Bjorli, og spesielt er Ålesund- Digerneset, og Digerneset- Sjøholt viktig.
Med tanke på trafikkmengde pr døgn er E39 Blindheim - Breivika inklusiv Veibustkrysset, med sine mellom 25–30.000 biler i døgnet, den mest trafikkerte vei i fylket.
Møreaksen har kun 2300 biler i døgnet, og er det siste en burde tenke på av samferdselsprosjekt i regionen.
E39 Blindheim–Breivika er i særdeleshet hardest belasta med trafikk, E136 Moa–Digerneset er det frem imot 15000 biler i døgnet. E136 Digerneset–Sjøholt ca. 7000 biler i døgnet.
Dette er vegsamband som må bygges lenge før en vanvittig fjordkryssing over Romsdalsfjorden til mange titalls milliard kroner, for KUN 2300 biler i døgnet.
- Hvilket næringsliv i Ålesund skal sende varene sine til Molde?
- Hvilket næringsliv i Molde skal sende varene sine til Ålesund?
- Ålesund sitt næringsliv sender varene ut av fylket, både gjennom E136 Romsdalen, men også via Strynefjellet og sørover mot Bergen
- Molde og Nordmøre sitt næringsliv sender varene sine ut av fylket via fv. 64 Åfarnes–Sølsnes, videre til Åndalsnes og E136
At Vestnes kommune kan finne på å godkjenne et finansieringsopplegg der Vestnes sine innbyggere og næringsliv skal måtte betale i dyre dommer for at noen skal komme seg fergefritt til Molde, er totalt uforståelig.
Hva med de mange hundre fra Vestnes som i dag pendler med gratis ferge til jobb i Molde? Hvem av disse har tenkt å betale mange hundre kroner per dag via Møreaksen?
Det er også tendering til «svindel» at Statens vegvesen legger frem et bompengeprosjekt som Møreaksen, uten å ta inn over seg at kostnadene innen bygg, anlegg, stål og byggevarer, der prisene innen dette området går rett til himmels.
At Møreaksen vil kunne bli dobbel så dyr som anslaga per i dag er åpenbart, og det samme vil bli gjort gjeldende for alle andre vegprosjekt i landet.
Møreaksen må stoppes og Møre og Romsdal må snart begynne å følge sine egne prioriteringer. Hele E136 fra Ålesund til Bjorli har vært prioritet nr. 1 i mer enn 30 år, samt vært prioritert i absolutt alle Nasjonale transportplan høringer fra Møre og Romsdal i samme tidsrom.
Det er med andre ord å «snike i køa» når Møreaksen blir løfta frem, på bekostning av E136 Ålesund–Bjorli. Møreaksen er langt nede på lista, men likevel har Statens vegvesen nedprioritert planlegging og prosjektering av E136, og brukt alle sine ressurser på Møreaksen.
Vestnes og Ålesund kommune må skrote alle planer for Møreaksen, og prioritere E136 Ålesund–Bjorli, E39 Blindheim–Breivika, samt rv. 15 Strynefjellet.