Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
20 mai 2022 09:46
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve, Frps transportpolitiske talsperson og nestleder i Stortingets Transportkomité, samt fylkesleder i Møre og Romsdal, mener regjeringen har mer enn nok penger til veibygging i Norge. Sve hevder overfor Nettavisen 12.05.2022 at pengesekken og pengebingen renner over. Men Geir A. Stenseth, leder i Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe i Møre og Romsdal, er av en helt annen oppfatning. Han hevder i et leserinnlegg 15.05.2022 at dersom Møreaksen blir bygd, vil det gå årtier på årtier før andre prosjekt her i fylket vil kunne komme i posisjon til finansiering.

Det tragiske er at begge tar fullstendig feil. Pengesekken renner ikke over, spesielt ikke i tider med et krigførende naboland og medfølgende store kostnadsøkninger. Dette er som vanlig en gedigen løgnaktig bløff fra Frank Sve og Frp.

Annonse
Annonse

Geir A. Stenseth har kanskje blitt forledet av Terje Tovan og Møre uten Møreaksen sine løgnaktige annonser i forkant av sine nylige folkemøter. MuM hevder at bevilgningene til Møreaksen blir «kuppet» av Statens Vegvesen som vil starte opp byggingen av deler av strekningen på E39 mellom Ålesund og Molde, og at andre prosjekter i fylket da må utsettes.

Dette er renspikket løgn. Om det bevilges 24 mrd. til Møreaksen, så er dette ikke en pott av frie midler til Møre og Romsdal fylke, men øremerket fergefri E39 på strekningen Ålesund–Molde. Disse pengene kan verken brukes til E136 Bjorli–Vestnes eller andre samferdselsprosjekter i fylket. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse 24 mrd. kronene ut av fylket til høyt prioriterte prosjekter i andre deler av landet.

Geir A. Stenseth farer med usannheter når han hevder at Møreaksen rammer finansieringen av andre prosjekter i fylket. Tvert imot, stopper man Møreaksen, så må Møre og Romsdal fylkeskommune finansiere fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, øyene vest for Molde. Å si nei til Møreaksen gir dermed langt mindre penger igjen til veibygging ellers i fylket, i lang tid framover. Dette er det motsatte av hva Frp hevder.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Geir A. Stenseth mener man må prioritere Eksportvegen fremfor Møreaksen. Det er svært urovekkende at han ikke har oppfattet at det er Nye Veier AS som er tildelt oppgaven med å bygge Eksportveien E139 Dombås–Vestnes, mens det er Statens Vegvesen som har fått oppdraget med å bygge Møreaksen E39 Ålesund–Molde. Nye Veier AS får sine årlige bevilgninger helt uavhengig av tildelingene til Statens Vegvesen, og Nye Veier AS prioriterer sine prosjekter ut fra egne kriterier, helt upåvirket av politikere og Statens Vegvesen. Bevilgningene til Møreaksen har således ingen påvirkning på byggingen av Eksportveien. Begge veiene er altså prioritert, og å stoppe Møreaksen har ingen innflytelse på Nye Veier sine beslutninger om Eksportveien.

Det er også sørgelig at Geir A. Stenseth ikke har oppfattet at Eksportveien og Møreaksen har felles trasé fra Ålesund til Ørskogfjellet. Når Stenseth vil prioritere strekningen E136 Ålesund–Digerneset–Sjøholt, så er dette også faktisk E39 Møreaksen på samme strekning. Det er fullstendig meningsløst å stoppe byggingen av Møreaksen, når det er de nøyaktig samme strekningene på Møreaksen han ønsker å prioritere.

Beklageligvis synes motivet og drivkraften til Geir A. Stenseth og Frp å være å skape splid og misnøye, og fyre opp under den velkjente fogderistriden. Det er veiene nær Ålesund og trafikken til og fra hans egen by, der han tidligere var varaordfører, som skal prioriteres. Da må fergefri forbindelse til Molde stoppes. Med alle midler. Også løgner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrHvorvidt trafikken blomstrer eller ei, er avhengig av befolkningsutviklingen og næringsutviklingen. Hvis disse blomstrer, så vil også lokaltrafikken blomstre.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har i din kommentar tidlegare klip inn følgande: ""Ny E39 Ørskogfjellet- Vik fører til en innkorting av reisetiden mellom ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse