Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
01 juni 2022 11:17
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvordan vegen mellom Grodås og Halsa på Nordmøre kan bygges. Rød strek mot vest illustrerer knappe 5 mil med «Hafast».
Illustrasjonen viser hvordan vegen mellom Grodås og Halsa på Nordmøre kan bygges. Rød strek mot vest illustrerer knappe 5 mil med «Hafast».
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Paul Andreas Hofseth har i utallige leserinnlegg i mange av fylkets aviser stadig kjempet mot Møreaksen og Hafast. Han har selvsagt rett i at en kortere vei er billigere enn en lengre vei. Men det er bortkastede penger å bygge veier som knapt noen kommer til å bruke. Hofseth vil bygge en indre trasé for E39, og argumentet er at E39 jo ender i Trondheim. Hofseth fokuserer på E39 fra søre Sunnmøre gjennom vårt fylke, med Trondheim som reisemål.

Det er svært få som reiser hele strekningen på E39 fra Kristiansand til Trondheim, og fra Bergen til Trondheim langs E39 er det bare omkring 60 personbiler og 30 lastebiler som kjører hele strekningen på en gjennomsnittlig dag. Man bygger selvsagt ikke en ny E39 for en så liten trafikkmengde. Storparten av trafikken er faktisk lokal, akkurat slik som på de fleste delstrekningene på store stamveier.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På tross av at Hofseth stadig blir gjort oppmerksom på trafikktallene, ignorerer han suverent slike fakta. Han ignorerer også glatt at hovedformålet med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, ifølge samferdselsminister Kleppa (2010). Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:

Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:

  1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
  2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
  3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
  4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

At Hofseth ikke forholder seg til fakta og sakens realiteter, gjør det vanskelig å ta hans mange skriverier seriøst. En indre trasé bommer totalt på målsettingen for fergefri E39, og tar heller ikke hensyn til hvor flertallet av de reisende faktisk skal. Det er ikke til Trondheim. Gjennomgangstrafikken er i mindretall. Det vil Hofseth helst ikke høre.

Annonse
Annonse

Om det bevilges 24 mrd. til Møreaksen, så er dette ikke en pott av frie midler til Møre og Romsdal fylke, men øremerket fergefri E39 Ålesund – Molde. Disse pengene kan verken brukes til Langfjordforbindelsen eller andre samferdselsprosjekter i fylket. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse 24 mrd. kronene ut av fylket til høyt prioriterte prosjekter i andre deler av landet.

Det Hofseth heller ikke ønsker å nevne er at Møreaksen vil finansiere fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund. Sier man nei til Møreaksen så er det Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta denne regningen. Det vil ramme andre samferdselsprosjekter i vårt fylke i tiår på tiår framover. Da blir det lite penger til vedlikehold og nyinvesteringer på veiene våre. Dette faktum ønsker Hofseth å fortie.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 1 år siden
    Fornebubanen er nå kommet opp i en kostnad på 29 milliarder. Den er 8 km lang, går ikke undersjøisk og har ingen gigantbro. Så vil noen innbille oss at Møreaksen som har dobbelt så lange undersjøiske tunneler, en gigantisk hengebro +++ skal kunne bygges for 24 milliarder?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Petter E. Olsen Er det en spesiell grunn for at du ikke sammenligner med andre tilsvarende undersjøiske tunneler?

      Det er vel mer bortkastet å bygge veier dit knapt noen skal? Du bør også lese denne: 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/113746-frank-sve-tar-som-vanlig-helt-feil-igjen-20220106
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Petter E. Olsen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Tunneler for T-bane har helt andre og mindre dimensjoner og installasjoner enn undersjøiske tunneler for biltrafikk. Likevel blir 8 km tunnelbane (som ikke skal ned på flere hundre meters dyp) dyrere enn det noen sier at det mangedobbelte med tunneler, bro og annet skal bli i Møreaksen. Det står rett og slett ikke til troende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Petter E. Olsen Du kunne like gjerne sammenligne med parkeringsgarasjen på Stortinget. Hvorfor svarer du ikke på mitt spørsmål om å sammenligne med tilsvarende undersjøiske veitunneler? Mener du absolutt alle samferdselsutbygginger vil ha samme kostnadssprekk som Fornebubanen, eller bare noen få utvalgte som du selv bestemmer?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    En interessant observasjon er at mange av leserne av Hofseth sin artikkel ikke er interessert i å lese andres synspunkter i saken. Vegrer de seg mot fakta?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse