Paul Andreas Hofseth har i utallige leserinnlegg i mange av fylkets aviser stadig kjempet mot Møreaksen og Hafast. Han har selvsagt rett i at en kortere vei er billigere enn en lengre vei. Men det er bortkastede penger å bygge veier som knapt noen kommer til å bruke. Hofseth vil bygge en indre trasé for E39, og argumentet er at E39 jo ender i Trondheim. Hofseth fokuserer på E39 fra søre Sunnmøre gjennom vårt fylke, med Trondheim som reisemål.
Det er svært få som reiser hele strekningen på E39 fra Kristiansand til Trondheim, og fra Bergen til Trondheim langs E39 er det bare omkring 60 personbiler og 30 lastebiler som kjører hele strekningen på en gjennomsnittlig dag. Man bygger selvsagt ikke en ny E39 for en så liten trafikkmengde. Storparten av trafikken er faktisk lokal, akkurat slik som på de fleste delstrekningene på store stamveier.
På tross av at Hofseth stadig blir gjort oppmerksom på trafikktallene, ignorerer han suverent slike fakta. Han ignorerer også glatt at hovedformålet med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, ifølge samferdselsminister Kleppa (2010). Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:
Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:
- Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
- Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
- I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
- Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.
At Hofseth ikke forholder seg til fakta og sakens realiteter, gjør det vanskelig å ta hans mange skriverier seriøst. En indre trasé bommer totalt på målsettingen for fergefri E39, og tar heller ikke hensyn til hvor flertallet av de reisende faktisk skal. Det er ikke til Trondheim. Gjennomgangstrafikken er i mindretall. Det vil Hofseth helst ikke høre.
Om det bevilges 24 mrd. til Møreaksen, så er dette ikke en pott av frie midler til Møre og Romsdal fylke, men øremerket fergefri E39 Ålesund – Molde. Disse pengene kan verken brukes til Langfjordforbindelsen eller andre samferdselsprosjekter i fylket. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse 24 mrd. kronene ut av fylket til høyt prioriterte prosjekter i andre deler av landet.
Det Hofseth heller ikke ønsker å nevne er at Møreaksen vil finansiere fastlandsforbindelse til Aukra og Midsund. Sier man nei til Møreaksen så er det Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta denne regningen. Det vil ramme andre samferdselsprosjekter i vårt fylke i tiår på tiår framover. Da blir det lite penger til vedlikehold og nyinvesteringer på veiene våre. Dette faktum ønsker Hofseth å fortie.
Les også
Mest mulig veg for pengene?