Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
30 mai 2022 09:13
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvordan vegen mellom Grodås og Halsa på Nordmøre kan bygges. Rød strek mot vest illustrerer knappe 5 mil med «Hafast».
Illustrasjonen viser hvordan vegen mellom Grodås og Halsa på Nordmøre kan bygges. Rød strek mot vest illustrerer knappe 5 mil med «Hafast».
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Ved å benytte trasene til Hafast og Møreaksen som ny E39, blir vegen ca 6 mil lengre enn det illustrerte alternativet. Kostnadsforskjellen blir like ekstrem. For omkring samme kostnad (ca 60 mrd før siste tids kostnadsøkninger) vil løsningen på illustrasjonen rekke helt til Halsa, mens den andre rekker til Moa regnet fra Grodås som felles startpunkt.

Fra Grodås til Sve i Stranda er det knappe 5 mil, og omtrent like langt fra samme startpunkt til Eiksund i Ulstein. Ta en kikk på kartet, og se hvor merkverdig sistnevnte retning faktisk mot Grønnland er. E39 skal jo ende ved Trondheim. Trase via Hafast forlenger E39 mer enn 5 mil i forhold til «grønn linje» på illustrasjonen.

Kostnadsmessig er den krevende ytre kryssingen av Storfjorden hovedårsaken til ekstreme kostnader. Den aktuelle brua mot Sula vil bli 4 km lang dersom den bygges. Dagens Eiksundsamband kan ikke brukes dersom vegen får status som E39, og derved må nytt undersjøisk eller oversjøisk samband bygges der.

Nye vegsystem på Hareidlandet, Sula og Vegsund - Breivika med utvidelse/nybygg av Vegsundbrua, Blindheimstunnelen og Moatunnelen er svært kostnadsdrivende og meningsløs pengebruk. Målet må være en ny E39 som gavner hele fylket, og ikke bruke midlene på fordyrende omveger som Hafast og Møreaksen.

E39 på Sunnmøre kan gå videre fra Sve mot Gausneset ved Sjøholt («den grønne linje») eller via Glomset og videre østover. Løsning øst for Brusdalsvatnet er bra både for økonomien og økologien. At Brusdalsvatnet er drikkevannskilde for nærmere 70000 innbyggere må også nevnes.

annonse

Nøkkelen til å unngå store deler av kostnadene mellom Vegsund og Breivika er et prosjekt som har fått altfor lite fokus - Borgundfjordtunnelen. Tunnelen vil sammen med en E39 øst for Brusdalsvatnet gjøre firefelt motorveg mellom Breivika og Vegsund overflødig og nærmest halvere trafikken på nevnte strekning.

Dessuten: tunnelen mellom Sula og Ålesund kan redusere reisetiden fra Langevåg til NTNU-området fra en knapp time til 10 minutt i rushtiden! Er ikke kortere reise, reisetid, kollektive muligheter og miljø interessant? En halvtimes reisetid pr buss fra Langevåg til flyplassen på Vigra er smart og miljøvennlig.

Mest mulig veg for pengene kreves. Både samferdselsministeren og lederen for Transport- og kommunikasjonskomiteen er blant de som hevder det! Mest mulig veg for pengene oppnås ikke med Hafast og Møreaksen som ny E39!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Hofseth har helt rett i at en kortere vei er billigere enn en som er lenger. Men det er bortkastede penger hvis veien ikke går dit trafikantene skal. E39 ender i Trondheim, men det er svært få som kjører helt fra Søre Sunnmøre til Trondheim. Også på store stamveier er det som regel slik at det er lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekninger – ikke gjennomgangstrafikken. Dette faktum ignorerer Hofseth.

    Hofseth har også glemt formålet med fergefri E39 – å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. En indre trasé bommer fullstendig på målsettingen.

    Hovedhensikten med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, ifølge samferdselsminister Kleppa (2010).

    Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:

    Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:

    1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.

    2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.

    3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.

    4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg ser du viser til at Oslofjordtunnelen stenges ofte pga. hendelser i tunnelen. Det er ikke rart – men den ...
Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 4 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 6 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte