Annonse
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Forrige uke i NRK langet forskere og aktører i næringslivet ut mot cruiseturistene som «lar lommeboka ligge på lugaren» når de er ute på sightseeing.

De hevder at de ikke lar ligge igjen penger for næringslivet som kan ha bruk for inntektene. Spørsmålet reises om kommunene burde avgiftsbelegge turistskipene ytterligere, eller rett og slett forby cruiseskip å legge til kais lenger.

Det mye her som minner om totalt fravær av selvransakelse, og ikke minst frustrasjoner som bare vi nordmenn er ansvarlige for. Faktum at cruiseskipene i det hele tatt oppleves som et problem, har å gjøre med tre ansvarsdimensjoner. Riksansvaret, det kommunale ansvaret, og bedriftsansvaret.

Nei-politikk

For å begynne med åpningstider til butikkene, barene og kaféene. Turistskip legger ikke alltid til kais i kontortider. Du har en dårlig businessmodell dersom du ikke åpner før klokka 11 og senest stenger klokka 18, og holder åpent kun arbeidsdager, eller ikke følger med på anløpskalenderen. Logikken må snus: butikkeiere må komme til turistene, og våre folkevalgte må følge med i timen: Enhver kommunal eller statlig føring om begrensing av åpningstider bør fjernes.

Enkelte hevder dessuten at næringslivet og folk flest er hjulpet med ekstra havneavgifter. Avgifter som havner på byråkratens bankkonto i Ålesund f.eks., gir ingen garanti at disse midlene da kommer næringslivet til gode. Hvis pengene vil rulle inn i det hele tatt i et bysentrum på randen av pustemaskin og intravenøs næring, med bomring rett rundt hjørnet. Det er ikke hver dag et bystyre velger harakiri, men en gang må jo være første.

Vi kan ikke tvinge cruiseselskapene til noe. De kommer, eller de kommer ikke. For dem er det jo langt mer lukrativt å seile til Middelhavet eller Karibia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja-politikk

Norge er et lyst land på sommerkvelder, og turister er livlige og aktive også etter handelsgatene stenger. Det må kommunene ta innover seg.

Kommunene er en egnet myndighet som kan tre i dialog med cruiseselskapene. Hele situasjonen med at cruiseskipene anlegger enkelte byer utenfor åpningstidene tyder på mangel på kommunikasjon og en strategi. Også trenger turistene ikke nødvendigvis å spise middag i byen. De vil vanligvis oppleve noe ved en pils, et glass vin eller en kopp te. Bør Molde drive med sin jazzmusikk i bare fem dager i året? Skal turistene stå og fryse på Aksla uten noe form av underholdning? Det holder ikke. Det er for lite fantasi i bildet. Hvem har ansvar?

Turistkontoret VisitMR skjuler seg bak en nettside med fine bilder og vittige historier, men skattebetalerne har ikke innsyn i hvem som styrer. Selve «varemerket» VisitNordvest kapres nesten av danskene som setter søkelyset på Vesterhavet (Nordsjøen) som ferieidyll. Her er det noen som sover i timen. Her må tenkes helt nytt og sammenhengende. Mer liv for cruiseskipturistene betyr jo også mer liv for innbyggerne som vil oppleve noe etter arbeidsdagen.

«Avgiftskåt»

Vi gjør noe riv ruskende galt selv, mens vi ikke føler behov å være kritiske for oss selv. Istedenfor å klandre andre for vår egen inkompetanse, er opp til politikerne å revurdere regler og rammer som fungerer mer som et håndbrekk enn noe som legger til rette for et blomstrende næringsliv. Ekspertene har tunnelsyn når det kommer an på løsninger, og det er typisk norsk politikk å bli «avgiftskåt» for å få inn penger på en rask måte.

Av: Henning Van Duffel
Leder Liberalistene Møre og Romsdal

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Bløffen om Eksportveien
Har du konkrete tall for ca hvor mye delen med fastlandsforbindelse fra Gossen via Oterøy vil koste? Finner ikke noe ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Møreaksen = svindel
@Terje SundsbøLitt dumt å legge inn link til artikler som ligger bak betalingsmur. Ikke alle som har abo på RB. 
Terje Sundsbø 3 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter ...
@Anne Mari SandshamnDu gidder ikke kaste bort din tid og meninger, skriver du, men du gidder å bruke tid på å servere ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen = svindel
Prisøkningene er nå innkalkulert i Møreaksen: https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7JRg9/e39-aalesund-molde-blir-dyrere-og-kanskje-litt-forsinkaHvem er det som forsøker seg på svindel? Det er mye stål i flytebroene ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte