Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Illustrasjonsfoto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige uke i NRK langet forskere og aktører i næringslivet ut mot cruiseturistene som «lar lommeboka ligge på lugaren» når de er ute på sightseeing.

De hevder at de ikke lar ligge igjen penger for næringslivet som kan ha bruk for inntektene. Spørsmålet reises om kommunene burde avgiftsbelegge turistskipene ytterligere, eller rett og slett forby cruiseskip å legge til kais lenger.

Annonse
Annonse

Det mye her som minner om totalt fravær av selvransakelse, og ikke minst frustrasjoner som bare vi nordmenn er ansvarlige for. Faktum at cruiseskipene i det hele tatt oppleves som et problem, har å gjøre med tre ansvarsdimensjoner. Riksansvaret, det kommunale ansvaret, og bedriftsansvaret.

Nei-politikk

For å begynne med åpningstider til butikkene, barene og kaféene. Turistskip legger ikke alltid til kais i kontortider. Du har en dårlig businessmodell dersom du ikke åpner før klokka 11 og senest stenger klokka 18, og holder åpent kun arbeidsdager, eller ikke følger med på anløpskalenderen. Logikken må snus: butikkeiere må komme til turistene, og våre folkevalgte må følge med i timen: Enhver kommunal eller statlig føring om begrensing av åpningstider bør fjernes.

Enkelte hevder dessuten at næringslivet og folk flest er hjulpet med ekstra havneavgifter. Avgifter som havner på byråkratens bankkonto i Ålesund f.eks., gir ingen garanti at disse midlene da kommer næringslivet til gode. Hvis pengene vil rulle inn i det hele tatt i et bysentrum på randen av pustemaskin og intravenøs næring, med bomring rett rundt hjørnet. Det er ikke hver dag et bystyre velger harakiri, men en gang må jo være første.

Vi kan ikke tvinge cruiseselskapene til noe. De kommer, eller de kommer ikke. For dem er det jo langt mer lukrativt å seile til Middelhavet eller Karibia.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ja-politikk

Norge er et lyst land på sommerkvelder, og turister er livlige og aktive også etter handelsgatene stenger. Det må kommunene ta innover seg.

Kommunene er en egnet myndighet som kan tre i dialog med cruiseselskapene. Hele situasjonen med at cruiseskipene anlegger enkelte byer utenfor åpningstidene tyder på mangel på kommunikasjon og en strategi. Også trenger turistene ikke nødvendigvis å spise middag i byen. De vil vanligvis oppleve noe ved en pils, et glass vin eller en kopp te. Bør Molde drive med sin jazzmusikk i bare fem dager i året? Skal turistene stå og fryse på Aksla uten noe form av underholdning? Det holder ikke. Det er for lite fantasi i bildet. Hvem har ansvar?

Turistkontoret VisitMR skjuler seg bak en nettside med fine bilder og vittige historier, men skattebetalerne har ikke innsyn i hvem som styrer. Selve «varemerket» VisitNordvest kapres nesten av danskene som setter søkelyset på Vesterhavet (Nordsjøen) som ferieidyll. Her er det noen som sover i timen. Her må tenkes helt nytt og sammenhengende. Mer liv for cruiseskipturistene betyr jo også mer liv for innbyggerne som vil oppleve noe etter arbeidsdagen.

«Avgiftskåt»

Vi gjør noe riv ruskende galt selv, mens vi ikke føler behov å være kritiske for oss selv. Istedenfor å klandre andre for vår egen inkompetanse, er opp til politikerne å revurdere regler og rammer som fungerer mer som et håndbrekk enn noe som legger til rette for et blomstrende næringsliv. Ekspertene har tunnelsyn når det kommer an på løsninger, og det er typisk norsk politikk å bli «avgiftskåt» for å få inn penger på en rask måte.

Av: Henning Van Duffel
Leder Liberalistene Møre og Romsdal

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 19 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse