Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
– Det er et svik mot folk flest når Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen med støtte fra SV nekter å kutte i avgiftene som vil hjelpe folk som sliter med å betale regningene, skriver Geir A. Stenseth. F.v. finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Senterpartiet) og statsminister Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Det er et svik mot folk flest når Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen med støtte fra SV nekter å kutte i avgiftene som vil hjelpe folk som sliter med å betale regningene, skriver Geir A. Stenseth. F.v. finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Senterpartiet) og statsminister Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi er i disse dager i en spesiell situasjon både her i fylket og i landet generelt. AS Norge går som det griner, men for aksjonærene, folk flest har det blitt mindre sus og dus, de griner!

Rekordhøye strømpriser

Vi har en strømpriskrise, som heldigvis ikke har nådd oss. Takket være dårlig forbindelse mellom Midt-Norge og Øst og Vestlandet.Hadde hele landet vært kablet sammen, hadde vi vært i samme situasjonen som øst og vestlendingene. En strømpris som ville vært 10 til 15 ganger høyere. Da hadde det vært like jækli å være Møring som Søring!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Rekordhøye strømpriser på de rødgrønnes vakt gjør at vanlige folk, og store deler av næringslivet sliter med å betale strømregningene. Slik skal vi ikke ha det i kraftnasjonen Norge.

Eksporten av strøm til utlandet må stanses når fyllingsgraden i vannmagasinene er lav, og planene om total elektrifiseringen av sokkelen må legges vekk for godt. Det sparer ikke miljøet når gassen blir omdannet til strøm i England eller Tyskland.

Drivstoffpriser og «fylleangst»

Høye drivstoffpriser har gjort at begrepet «fylleangst» har fått en ny betydning.

I mai 2021 var gjennomsnittlig pris på bensin 16 kroner. I vår har vi sett bensin- og dieselpriser som nærmer seg 30 kroner. Hva gjør regjeringen?

Senterpartiets parlamentariske leder har sagt de ikke kan sitte i en regjering med drivstoffpriser over 20 kr. De sitter der ennå, og skaper politikerforakt!

Finansministeren OJET seg i opposisjon over priser på 16 kr. literen.

Oljenasjonen Norge håver inn på høye oljepriser, og på toppen av økende oljepris valgte Arbeiderpartiet og Senterpartiet i statsbudsjettet for 2022 å økte avgiftene på drivstoff med 25 og 28 øre literen for bensin og diesel.

De ekstreme prisene på drivstoff rammer alle som er avhengige av bilen, og særlig folk i distriktene med lange reiseavstander. Både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff må fjernes.

Andre land rundt oss kutter drivstoffavgifter, Sverige, Danmark, og de har ikke økte inntekter som kompenserer. Oljenasjonen Norge har de nest høyeste drivstoffpriser i verden! Kun slått av Hong Kong.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Renteøkning

Renten øker, og kommer til å øke betydelig fremover. De under 40 år vet ikke hva høy rente er for noe, og de med høye lån og i etableringsfasen får virkelig svi når det skjer.

Matvarepriser stiger

Matvareprisene går til himmels, og grensehandelen har tatt seg opp igjen. En grensehandel som vi ikke er i posisjon til å benytte oss av.

Priser på alt mellom himmel og jord øker. Prisene på varer og tjenester her til lands, steg med 5,4 prosent fra april i fjor til april i år. Sist prisveksten var så høy var i oktober 2008. Samtidig er det den høyeste april–målingen siden 1988. Altså på 34 år.

Ettervirkninger av pandemien og krig i Europa forklarer mye, men ikke alt. Festen er over!

Må tas grep

Derfor må det tas grep, Fremskrittspartiet foreslo i Stortinget å fjerne avgiftene på drivstoff, halvere momsen på matvarer, fjerne elavgiften og innføre en makspris på strøm på 50 øre. Forslag som ble nedstemt.

Det er et svik mot folk flest når Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen med støtte fra SV nekter å kutte i avgiftene som vil hjelpe folk som sliter med å betale regningene. Den økonomiske belastningen for folk og bedrifter kommer i tillegg til de største skatte- og avgiftsøkningene på mer enn 20 år som Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjennomført med støtte fra SV.

Situasjonen følges angivelig både nøye og løpende fra regjeringen, uten at de har kommet med nye forslag til å hjelpe i en vanskelig situasjon.

Valgmantraet i 2021 var «Nå er det vanlige folks tur» Og slik ble det: TIL Å BETALE.

Av: Geir A. Stenseth, leder, Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse