Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
23 juni 2022 10:31
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Finn Arne Follestads innlegg «Møreaksen – SVV kontra Nye Veier?» publisert 21. juni 2022.

Finn Arne Follestad, fylkesleder av Industri- og Næringspartiet (INP), kommer med en rekke usaklige og direkte usanne beskyldinger i sitt innlegg «Møreaksen – SVV kontra Nye Veier?» Også han fortsetter å oppkonstruere en konflikt mellom Møreaksen og Eksportveien, en konflikt som ikke eksisterer. Faktum er at begge prosjektene er prioriterte, får separate bevilgninger og bygges av ulike byggherrer. Møreaksen hemmer på ingen måte byggingen av Eksportveien. Det greier heller ikke Follestad å begrunne. Hvorfor ikke gjøre som både Solberg-regjeringen og Støre-regjeringen ønsker i NTP – bygg begge!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Follestad har ikke tiltro til at Nye Veier AS vil prioritere Eksportveien, på tross av stadige avisopplag der Nye Veier AS faktisk viser til konkrete planer nettopp for utbedringer av veien i Romsdalen. For Follestad er det viktig å sikre politisk kontroll av all veibygging. Da er det nødvendig å stille Nye Veier AS i et dårlig lys, selv om det er grunnløse beskyldninger.

Follestad synes å miste alle etiske hemninger, og antyder at lokale stortingsrepresentanter har økonomiske interesser og vil kunne forvente å få økonomisk gevinst av Møreaksen. De(n) bør derfor erklære seg inhabil i saken, mener Follestad. Slike grove beskyldninger bør konkretiseres og dokumenteres. Ellers fremstår dette bare som enda et eksempel på skittent spill og «fake news» fra motstanderne av Møreaksen.

Annonse
Annonse

Hvor var Follestad da kommunestyret i Vestnes diskuterte bompengeproposisjonen for Møreaksen? Både leder i Romsdalsaksen, Kai Magne Stokkeland (Ap) og styremedlem i Romsdalsaksen, Frode Gjelstenli (Frp) mente selv de ikke var inhabile i saken, og deltok under avstemmingen. Begge er også aksjonærer i Romsdalsaksen. I samtlige behandlinger i Molde kommunestyre har varaordfører Odd Helge Gangstad (Sp) vært inhabil ettersom han er styreleder i Møreaksen.

Møre og Romsdal INP er mot traséen for Møreaksen, på tross av at den er raskest for det store flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Møreaksen gir også fastlandsforbindelse til to store øyer på Romsdalskysten. Uten Møreaksen er det Møre og Romsdal fylkeskommune som må bære disse enorme investeringskostnadene. Dette bør bekymre fylkespolitikerne langt mer enn hvem som skal bygge Eksportveien.

Istedenfor å erstatte fergene ønsker INP at E39 fortsatt skal være stengt over Romsdalsfjorden, og kun åpen mot betaling noen få minutter 2-3 ganger i timen, da slippes en begrenset mengde kjøretøy igjennom til svært redusert hastighet. INP vil heller utbygge den kontinuerlig åpne Eksportveien E136, som også har jernbane fra Åndalsnes i tillegg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 1 år siden
    Om ikke Rasmussen ser at for eksempel Orten som er fra Midsund og eier tomter der, har økonomiske interesser av at det kommer to fastlandsforbindelser til øya som ikke har noen reell relevans til bedringen av kyststamveien og koster samfunnet enorme unødvendige summer foreslår jeg at han begrenses til egen Facebook profil hva angår publiseringer. Dette blir så dumt at man kan lure på om Rasmussen kun gjør dette for moro skyld. Ingen skrivekyndige kan være så idiot.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Vidar Hölm Godt skrevet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Vidar Hölm En stortingspolitiker blir ikke inhabil i saker som gjelder hjemkommunen – selv ikke om han har eiendommer der. Du kan kanskje konkretisere hva det er Orten eier? Er det dette du sikter til? 
      https://www.nrk.no/mr/orten-tjener-privat-pa-at-moreaksen-bygges-1.13333952

      Den raskeste traséen over Romsdalsfjorden går via Otrøya. Dette koster ikke samfunnet unødvendige summer. Med mindre du mener at øyene i Romsdal aldri skal få fastlandsforbindelse?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Tenker nok a Aukra Kommune har mer enn nok penger il å fullfinansiere fastlandsforbindelse selv...
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det har aldri vært den enkelte kommunes ansvar å bygge fastlandsforbindelser – ikke en gang for Nordøyvegen. Slike fastlandsforbindelser er normalt fylkenes oppgave. Her vil Møreaksen sørge for dette. Og fylkeskommunen vil få frigjort midler til det øvrige veinettet i fylket. Altså en vinn-vinn situasjon.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Husk bare at Aukra kommune har hatt fastlandsforbindelse på planen i adskillige tiår FØR MA ble påtenkt, så det hadde de nok klart på egen hånd ja. Og finnes ikke noe vinn-vinn ved den omveien MA er...  Og ikke kom med det bla-bla om 14 min kortere og blabla....  Det har du sagt litt for ofte dessverre, så det er det ingen som bryr seg om mer. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Sitat fra deg : "Istedenfor å erstatte fergene ønsker INP at E39 fortsatt skal være stengt over Romsdalsfjorden, og kun åpen mot betaling noen få minutter 2-3 ganger i timen, da slippes en begrenset mengde kjøretøy igjennom til svært redusert hastighet." Ferge over fjorden er å foretrekke gitt prismessig! MA vil gi en vanvittig høy bompengepassering t/r. Ferger er i ferd med å bli gratis i dette landet. 1. juli starter det med innføring av totalt gratis ferger, øysamfunn først (Småøyene utenfor Gossen f.eks ), så tas det bit for bit, etter hvert som det blir flere og flere gassferger og førerløse ferger.  Så bare det, er en stor og tungtveiende grunn til å si NEI til MA :)  Ja til ferger - gratis etter hvert-  nei til svindyre bompengefinansierte MA
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er kun et begrenset antall fergestrekninger som blir gratis, og gjelder langt fra alle strekninger. Bompengeperioden er nok over minst like tidlig som alle ferger blir gratis. Men for samfunnet blir de aldri gratis – noen må ta regningen for alle fergene som Møreaksen vil erstatte. Jeg foretrekker å kjøre tunnel framfor å ta en førerløs ferge en stormfull vinterdag. En tunnel som er kontinuerlig åpen og minst like gratis som fergene.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Etter hvert vil nok alle ferger bli gratis, som i Sverige. Og helt ærlig. Jeg og mange med meg har ikke råd til en svindyr bom på MA, når ferge er så mye billigere...  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Etter hvert blir også Møreaksen gratis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Kanskje, men det vil nok ta lang tid dessverre,  med de priser som vil bli der. Veldig mange vil nok finne andre veier utenom den... Jeg vet jeg kommer ikke til å kjøre den! Da heller la være å reise den veien! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er ulogisk – med høye bompenger går nedbetalingen raskere. Hadde det vært Romsdalsaksen ville kostnadene økt enda mer, det er svært mye stål i flytebroer.

      Det er flott at det finnes alternativer til Møreaksen for deg. Da er det vel ikke så stor grunn for deg å klage?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Enkelte hevder at noen får økonomisk gevinst av Møreaksen fra tomter i Midsund. Andre hevder at bompengene på Møreaksen blir så store at mange ikke har råd til å reise på Møreaksen.

    Motstanderne av Møreaksen slår bena under hverandres argumenter – de kan ikke begge ha rett. Hvis bompengene på Møreaksen blir store, så vil verdien av eiendommer på Midsund gå ned, ikke opp. Da er Follestads beskyldninger mot enkelte stortingsrepresentanter meningsløse.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Da Nordøyvegen skulle bygges, var bompengene mye større enn fergebillettene. Den gang var dette ikke noe problem for Frank Sve. Da er det neppe et problem nå heller, for Møreaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse