Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. juli ble den nye pris modell på Strøm. Dette er noe myndigheter, Statsnett osv omtaler som en «smart, ny løsning med hensyn til avregning for å spare penger og miljøet».

Fordi de skal «tilrettelegge for bærekraftige og energieffektive løsninger ved elektrifisering i samfunnet», noe som krever utbygging og nye løsninger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vi som forbrukere må altså bruke strøm «smartere». Gjennomsnitt av de tre timene i måneden vi bruker mest strøm, skal avgjør hvilket trinn vi havner på for beregning av Nettleien neste måned. Er det nok en tilstramning for vanlige folk? Da de nye «smarte strømmålerne» kom var det mye snakk om elektronisk overvåking av den enkelte forbruker, er det et skritt videre? La oss ikke male fanden på veggen med en gang.

Den nye tariffen skal få oss til å endre forbruksmønsteret, gjennom å flytte på de store lastene som strømnettet i dag ikke er dimensjonert for.

Siden 1985 har vi i Norge vært gjennom et kontinuerlig, grønt skifte som kulminerte i juni 1990 da man i Stortinget vedtok den fatale endringen i energiloven. Med virkning fra 1. januar 1991. Når myndigheter, produsenter og leverandører nå hevder at denne endringen i strømprisen kommer for elektrifisering i samfunnet, er dette direkte løgn.

Norge er ferdig elektrifisert.

Den økte belastningen vi ser i strømnettet er ikke et resultat av husholdningene og industrien sitt økte strømbehov, det er et resultat av utvekslingskablene som er etablert til Europa. Som igjen er et resultat av endringen av energiloven i 91, som gjorde at strøm ble handelsvare og sluppet fri.

Gjennom utvikling av nye produkter har utvalget av elektroniske duppedingser økt i norske husholdninger det er en kjensgjerning. Og klart alle skjønner at når folk kommer fra jobb skal det lages mat, det skal vaskes tøy osv. Disse daglige sysler som trekker strøm.

Men hvorfor skal myndigheter produsenter og leverandører presse husholdningene til å endre sin måte å leve livet sitt på? Skal du vaske tøy på natta? Hva bruker forsikringsselskapet som grunn for å nekte forsikringsoppgjør, du vasket klær på natta uten tilsyn. Eller den mobilen som tar fyr og forårsaker brannskader om natta?

SKAL VI BRUKE STRØMMEN SMART, DA KAN VI BEGYNNE MED Å «KUTTE KABLENE» TIL EUROPA

Hadde norske myndigheter hørt på INP og befolkningen ellers, hadde ikke landet vært i den situasjonen vi er i med en vanvittig eksport av kraft. Norge har ikke et underskudd på kraft, derfor skulle det ikke være behov for denne endringen i strømavgiftene.

Annonse
Annonse

INP sier at ikke en Watt skal eksporteres før norske forbrukere og industrien har dekket sitt behov, til en pris tilpasset produksjonskotnadene.

Norge har i dag et storting som man opplever mer som et distriktskontor for Brussel. Man er mer opptatt av å tekkes det grønne skiftet til EU, uten å se konsekvensene for egen befolkning. Man følger situasjonen nøye.

Så hva er løsningen ti distriktskontoret, jo, vi skal rasere landet vårt med vindturbiner - ikke fordi vi i Norge har et underskudd på kraft, men fordi vi skal være Europas grønne batteri. Hver eneste av disse forhatte turbinene medfører økt strømregning til deg. For det første betaler de ikke for leverings linjene til anlegget. For det andre har de som eneste land som jeg kjenner til gratis støttekraft. Med andre ord det øker din strømregning.

Industri og Næringspartiet har ved flere anledninger uttalt at man som en midlertidig løsning ut 2022 kunne fjerne avgifter Staten tar inn. Når man har endret energiloven og tatt strømmen av børs, vil man ha politisk styring på strømmen, og man kan om nødvendig sette en maxpris til norske husholdninger og industri.

For langsiktig politikk på området, les partiprogrammet vårt på www.inpartiet.no. INP vil endre energiloven slik at vi i Norge kan ta strømmen av børs og få politisk styring på strømprisen. Vi vil si opp EØS-avtalen og ACER for å ta tilbake råderetten over egne ressurser.

Norge er ferdig med sitt grønne skifte. Vi trenger ikke sponse EU sitt med å rasere norsk natur det har vi ikke råd til.

Industri og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrumsparti med et komplett partiprogram som favner alle områder. Industri og Næringspartiet (INP) er partiet for fremtidens Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse