Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
05 juli 2022 19:21
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ein må jaggu ha god fantasi for å hevde at Møreaksen er raskaste veg for ny E39 gjennom fylket.

Det er nok kun som ein lokalveg for øyane som Møreaksen er raskast, absolutt for alle andre ein gedigen «omveg» ut på øyane, og gjennom Molde.

Svindyrt skal det også bli, minst 500 kr tur-retur Ålesund og forbi Molde. Regjeringa har også varsla kraftig auke i bompengane, så dette blir nok i kjent Vedumstil – SVINDYRT for «vanlege folk».

Det eine øyeblikket er det bu og arbeidsmarknad, deretter påstått raskaste veg, for så å ende opp med at Møreaksen er ein lokalveg, er dei syltynne argumenta frå «Møreaksenklanen».

Annonse
Annonse

Snart på tide no å innsjå at Møreaksen aldri blir bygd og at nokon bør bruke energien sin på noko fornuftig. Ganske håplaust å kaste vekk tida si på eit så greinalaust hjelpeslaust vegprosjekt som Møreaksen.

Vi andre får arbeide for realisering av realistiske prosjekt slik som E136 Ålesund–Bjorli, ny E39 Blindheim- Breivika, rv. 70, rv. 15 Strynefjellet osv.

Lista er lang, og no når Møreaksen rimeleg sikkert vert skrota blir det rikeleg med pengar til mange viktige prosjekt i heile fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Det er åpenbart at Frank Sve (Frp), nestleder i Stortingets transportkomité, bør sette seg bedre inn i saken om Møreaksen. 
    Møreaksen er den traséen som er raskest for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Bare 25% av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua. 
    Man bygger ikke en ny vei for et lite mindretall på gjennomreise gjennom fylket vårt. Man bygger ny vei for flertallet av de som bruker veien, og det er lokaltrafikken som dominerer. At Frank Sve (Frp) ikke har fått dette med seg er ikke lenger overraskende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Vidar Hölm · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ja du og har.  Unnskyld at glemte deg😃
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Helge Bolsø · 1 år siden
      @Terje Sundsbø På tide du, Terje Sundsbø setter deg bedre inn i saken. Frank Sve har helt rett, Møreaksen blir ikke den raskeste veien mellom Molde (merk Molde) og Ålesund, dette har i regnet på og det er løgn og bedrag hele greiene. For tyngere kjøretøy vil Møreaksen bli et mareritt. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Helge Bolsø Da kan du sikkert legge fram og vise oss regnestykket ditt?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 1 år siden
      @Helge Bolsø Dersom folk leser miljørapporten fra SVV så vil de se at Ny E39 blir omkring 8 kilometer lengre . Men på grunn av økt vei standard vil tiden bli omkring den samme. Tallen finner mann på side 15 . 
       https://www.vegvesen.no/globalassets/vegprosjekter/utbygging/ferjefrie39/vedlegg/rapport-klimagassutslipp-e39-2016-06-222.pdf?fbclid=IwAR0xtyEmi6Ts3CbwrRzcETkY1wkF2HOLvxUPgfjpXoV3BXsZHUuhkO36PDQ
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Arne Almaas For de som leser rapportene fra SVV vil de se at Møreaksen er 14 min raskere enn Romsdalsaksen mellom Ålesund og Molde. Noen synes å stole mer på egne beregninger enn fagfolkene. De fleste andre, og politikerne - beslutningstakerne - stoler på fagfolkene.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Martin Louis Hauger · 1 år siden
    Godt å se at det enda finnes oppegående og fornuftige politikere som vil prioritere samfunnsnyttig pengebruk.
    Oljefondet er ikke bunnløst!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Martin Louis Hauger Ditt forbilde - Frank Sve, Frps transportpolitiske talsperson og nestleder i Stortingets Transportkomité, samt fylkesleder i Møre og Romsdal - mener regjeringen har mer enn nok penger til veibygging i Norge. Sve hevder overfor Nettavisen 12.05.2022 at pengesekken og pengebingen renner over.

      Les gjerne: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/113594-frp-taler-med-to-tunger

       
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 1 år siden
    Ei rett linje mellom to definerte punkt er unektelig kortere enn en bue. Og når buen i tillegg er bøyd både vertikalt og horisontalt, ja da kan det ikke være mye tvil. Og de definerte endepunktene er ikke Vik, Otrøy og Rådhustrappen i Molde, men Ålesund og Bergsøy, Tar man i tillegg med den samlede listen (og den er lang) over alle ulemper med omveien, må man minst være MA lobbyist eller ha andre særinteresser for å ikke evne  å ta  realiteten og fakta innover seg. Flertallet  av befolkningen i fylket har heldigvis innsett dette for lenge siden (Ref. Norstat målingen der over 4000 personer var intervjuet og veldig tydelige i sin dødsdom til omveien).Steinalder prosjektet og omveien var utdatert allerede før KVU 2011. Nå er det på tide at galskapen rundt omveien stoppes. Og det en gang for alle. En ÅDT på ca 2300 mellom Vestnes og Molde og ca 4-500 mellom Otrøya og Molde legitimerer ikke den våte drømmen om en firefelts motorvei fra Vik, ut på Otrøya og til Julbøen, med videre trase rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden. Den tulne drømmen om en omvei er rett og slett galskap satt i verk av noen få. Omvei lobbyistene får bare veive vilt og uhemmet med sine repeterende, feilaktige og villedende argumenter, men fakta og fornuft vil nok forhåpentligvis ta tak og seire til slutt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy En rett vei som ikke tar hensyn til hvor de reisende skal er tåpelig. Du liker tydeligvis ikke å ta med alle tellepunktene mellom Ålesund og Bergsøy som viser at hovedtyngden av trafikken ikke går hele strekningen. 
      Hva får deg til å tro at ÅDT blir større med Romsdalsaksen, en oversjøisk løsning som ikke lar seg realisere pga. bl.a. krav til seilingshøyde?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 1 år siden
      @Terje Sundsbø

      En viss Torgeir har gjentatte ganger vist seg å bløffe

      Kost- nytte effekter ifbm. omveien er gjentatte ganger avslørt og parkert som ren og skjer bløff

      Felles bo- og arbeidsmarked ifbm. omveien er gjentatte ganger avkledd som ren og skjer bløff

      Kostnadene ifbm. omveien, unnlater nødvendige «tilknytningstraseer» og fremstår som stykkevis og delt informasjon. Helheten underkommuniseres og føyer seg inn i bløff metodikken

      Trafikkgrunnlaget ifbm. omveien er rett og slett tankespinn diktet opp med hjelp av en modell som det lekes med. Sandkassen og lekebiler  neste

      Omvei lobbyistenes teori og tolkning vedr. støtte.i befolkningen er avslørt som bløff (Ref. Norstat undersøkelsen der over 4000 personer ble intervjuet og der flertallet ga omveien nådestøtet)

      At omveien av lobbyister hevdes å være kortest er rett og slett bløff

      Det meste ifbm. omveien er gjentatte ganger avslørt som bløff eller tuftet på misvisende og mangelfullt grunnlag

      Og du og dine maler på som en kvern med disse bløffene

      Du og dine mangler, bevist eller ikke, evnen til å søke løsninger ifbm. en kortest og flatest mulig fergefri fjordkryssing. Ref. bl. annet SVV sin paniske haste utredning i 2019 der SVV hevdet behov for en ny parallell bro til den forholdsvis nye Tresfjordbroa. Ref. også det siste utspillet fra SVV der det for å undergrave en oversjøisk løsning med flytebro alternativet ble lagt inn en uforståelig og ekstra lang undersjøisk tunnel under Fannefjorden. Kun for å hevde behov for fire felt ala Tautra tunnelen. Istedenfor å søke fremtidsrettede løsninger, viser SVV, MA & Co seg som suverene på motarbeiding og bakrsomspolitikk for å tvinge gjennom en trase via Otrøya og rett gjennom Molde by, som de forøvrig har jobbet med siden selskapet «Haram - Midsund - Aukra Tunnelselskap A/S» ble stiftet.. Nå Møreaksen AS. Føringene ble av MA, SVV & Co lagt lenge før KVU 2011. Upartisk, udemokratisk, uredelig? MA, SVV & Co har underveis hele tiden motarbeidet bedre og mer fremtidsrettede løsninger. Dine ord vedr. seilingshøyde føyer seg inn i denne rekken

      Halvfabrikatet og stykkevis og delt prosjektet MA er rett og slett en stor bløff

      Lykken er at jo mer du og dine bløffer, jo synligere blir dette for folk flest :)

      Verken befolkningen i fylket, gjennomgang trafikantene eller AS Norge trenger en firefeltsløsning mellom Vik, Otrøy og Julbøen, for en trafikkmengde med ÅDT på under 3000. Her må andre alternativ opp på bordet, eller rettere sagt, opp i dagen

      Tiden er nå overmoden til å droppe omveien via Otrøya og rette alt fokus mot Eksportveien E136

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hvorfor skal seilingshøyden være større forbi Sekken, en igjennom Julsundet?
      Molde Havnevesen sørger likevel at de fleste store båtene stopper i Molde!
      Om politikerne faktisk ønsker at Fjordkryssing skal være samfunnsøkonomisk,  er det ingenting over sørsiden av Veøya som hindrer de til det. Sørsiden er ikke en del av landskapsvernområde. 
      Ser at Molde kommune forsøker å lage noe surr inne i fjorden. Alt for å forsøke å rettferdiggjøre Møreaksen og Tautratunellen. 
      Dyre tunneler,  spesielt undersjøiske, vil vi ikke ha!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Du bør sette deg inn i fakta. Hva med å lese disse en gang til?

      https://www.tk.no/romsdalsaksen-ikke-best-pa-alt/o/5-51-1072556

      https://www.tk.no/urealistisk-med-bruer-over-romsdalsfjorden/o/5-51-1076756

      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/113993-flertallet-onsker-moreaksen-den-raskeste-traseen

      Den siste er et direkte svar til deg.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Julsundet har en alternativ seilingsled, over Tautratunnelen. Derfor er seilingshøyden gjennom Julsundet lavere enn seilingshøyden inn til jernbanen på Åndalsnes. 
      Møreaksen er mer samfunnsøkonomisk lønnsom enn Romsdalsaksen, bl.a. fordi Møreaksen gir fastlandsforbindelse til to store øyer.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Erik Stølan · 1 år siden
    Frank Sve har helt rett. E 39 er en gjennomfartsvei, og med utbyggingen som nå har skjedd og skjer mellom Orkanger og Halsa for bl.a å bedre forholdene for næringstrafikken mellom landsdelene, ville denne trafikken øke fremover. Allerede i 2018 fortsatte 55% av næringstrafikken som krysset Halsafjorden over Romsdalsfjorden, og da blir det meningsløst å sluse denne trafikken om omveien og den svært tunge Møreaksen. Håper snart at våre samferdselspolitikere, utenom Sve, også ser dette vanviddet som Møreaksen er.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ser ikke så mange fordeler med den veien jeg, jeg bor jo her. Og jeg føler at en del av sjarmen med å bo her ute i havgapet forsvinner. Særegenheten med småøyene her ute forsvinner dessverre....  Så nei, alt er ikke bare positivt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Uffa meg.  Vet du, jeg blir overasket over du evne til å lese og tolke det man skriver, så det blir til din fordel -så du har rett hele veien.  Jeg sa... Det vil ikke ta kortere tid, det vil ta lengre.  Er ikke alltid man kan blåse avsted i 80 km/t, og det vet du godt. Værforhold styrer det meste. Vind av den kraftige typen kan stenge en bru, store nedbørsmengder gjør en må slakke ned mye, småstormer gjør man må skalle ned, blankis en annen hindring og ikke minst og i grunn viktigst - alle de som har egne meninger om hva som er en ok fart å kjøre i, som f.eks 10, 20 ja gjerne 30 km/t lavere enn angitt hastighet.  Så nei.. det vil ikke korte ned noe. Så slutt å tyt til meg om dette visvaset om besparing i tid. Den vil være null kontra ferger.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Skjønner at du vurderer ut ifra egne behov og interesser. Det respekterer jeg.
      Jeg vurderer ikke etter egne behov og interesser, men hva som gir den største samfunnsnytten og fordelene for de som krysser fjorden oftest.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvis du skal besere alt bare etter værst tenkelige forhold som kan oppstå, så må du gjøre det med begge alternativene, ikke bare for alternativet du ikke liker. En må vurdere etter normalen. Mesteparten av tiden er forholdene normale eller bedre.
      Jeg respekterer at du vurderer ut ifra egne behov og interesser. 
      Jeg vurderer ikke etter egne behov og interesser, men hva som gir den største samfunnsnytten og fordelene for de som krysser fjorden oftest.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Har alt nevnt det i et tildligere svar til deg, at det  kan oppstå venting på ferger også. Og ja store ting kan skje der som over alt eller etter veier.  Men ferge er og blir best, for alle trenger et velfortjent pust i bakken. 

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 1 år siden
    Rasmussen har god fantasi. Han svarer i morgen 🤣
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Vidar Hölm Rasmussen svarer aldri. Han har vist fasiten. 
      Da er det vel ikke noe mer å legge til😉
      Han har foresten en som ordner med svar🙂
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Som vanlig unngår du fakta.
      Fakta er at Rasmussen svarer alltid om du stiler et leserinnlegg til han. ALLTID.

      Jeg deler Rasmussen sine meninger, da jeg er enig i hans framstilling. I motsetning til de aller fleste, forklarer han troverdig og som oftest dokumenterer han sine påstander. Han baserer dem ikke på synsing og følelser. Der har de fleste av dere mye å lære.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Litt spesielt,  og bare svare via leserinnlegg! Rasmussen sine innlegg er ikke basert på bare fakta. Han synser om fremtiden.
      Ser ut som at han har sett i krystallkulen!
      Han refererer ofte til rapporter, produsert på bestilling ifra Møreaksen AS og SVV.
      Nå er vel fleste av disse rapportene blitt plukket ifra hverandre, og vist at dette er bestillingsverk.
      Bra at Rasmussen har deg til å svare for seg. Uten at det hjelper så mye. 
      PS! Hva ønsker Rasmussen å oppnå, når han ikke svare via kommentarfeltene?
      PS! Så du var opptatt av å selge inn Møreaksen som et genialt alternativ for de som skal fra Gossen, og nordover. 
      80 km er nok for stor gjennomsnittsfart.
      Så glemte du kostnadene for omveier!
      Bom og bilkostnader!
      Er ikke det viktig del av helheten. 
      På samme måte som du, og din venn Rasmussen aldri vil snakke om disse kostnadene for hele Møreaksen 

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Hvorfor er det så spesielt? Han er jo helt konsekvent på det. Det er derfor han blir oppfattet som den mest seriøse og saklige skribenten når det gjelder Møreaksen. Jeg vet at han blir hørt og lyttet til nettopp av den grunn.
      Du kan jo prøve selv.
      Du påstår at han synser om fremtiden, ja, men basert på faktiske forhold. Og han begrunner saklig og troverdig. Det er vidt forskjellig fra hva bl.a. du gjør med dine påstander.
      Du sverter Møreaksen så godt du kan. Rasmussen sverter ikke RA eller ferger, han påpeker ulempene og kostnadene i forhold til MA. Han forholder til faktiske forhold - og dokumenterer. Det er nettopp dette motstanderne av MA har vanskelig med å svelge. Og da tyr mange til sverting av Rasmussen. Går til angrep på hans person og troverdighet. Da har han allerede seiret med sitt innlegg, eller motsvar på andres innlegg.
      Rasmussen er faktisk en av hovedgrunnene til at Møreaksen fremstår som det beste samfunnsnyttige alternativet for fjordkryssingen i media - hans saklighet og gode resonnement .

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse