Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 juli 2022 15:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi hører fra alle kanaler at kostnader må kuttes, rentene øker og prisene stiger. Samferdsel får ekstra fokus ettersom påtenkte, planlagte og igangsatte prosjekt er mange. De er også svært kostbare, og står lagelig til for kutt.

Kostnadsreduksjoner kreves, for tallene er ekstreme, og det kan konsekvensene også bli. I vårt fylke har E136 Ålesund–Dombås, samt ny E39 hovedfokus.

Annonse
Annonse

E39 Ålesund–Bergsøy har av en grunn blitt til Ålesund–Bolsønes, og deretter delt til Bolsønes–Ørskogfjellet og Ørskogfjellet–Ålesund. Slikt får innvirkning på målepunkt, skaper tvilsomme tall for lengder og tidsbruk–samt uro for rekkefølge og fremdrift.

En ekstrem prisstigning sprenger rammene, og den tvilsomme kostnaden,–24 mrd for strekningen Molde–Ålesund får en kjempesmell. Tidligere ble kostnadene for strekningen redusert 40% fra et nivå på 40 mrd. En mer trinnvis utbygging kan skyve kostnader for MA tidsmessig, men de forsvinner ikke.

Blir utfallet at man setter i gang med «ny del 1»: Molde–Vik, og med fokus på Julsundbrua og den doble undersjøiske tunnelen? Fastlandsforbindelse for Gossen og tidligere Midsund kommune har jo vært den røde tråden fra 80-tallet for selskapet som nå heter Møreaksen AS.

Annonse
Annonse

Alle er seg selv nærmest hetes det, og forsterkes når knapphet og rekkefølge blir utfordret. I køen er det sjelden smart å stå bakerst, og der innehar nordmøringene og sunnmøringene et klart flertall. Ledelsen for Hafast er et godt eksempel, og de har selv valgt å plassere seg bak i køen.

Statens vegvesen i Molde har i flere tiår samarbeidet med Møreaksen (MA). I tvekampen mellom MA og Romsdalsaksen (RA) har preferansene vært tydelige. De har i hovedsak søkt etter løsninger for MA og motsatt for RA.

Har etaten undersøkt om det finnes muligheter et eller annet sted mellom Hjelvika og Skålahalvøya for en kort og grunn undersjøisk løsning? Forholdet mellom båters høyde og dybde er viktig. Båter stikker ikke dypt. 30 meters dybde er nok!

Om en slik løsning er mulig, vil vegen bli 300 meter grunnere enn den 15 km lange Tautratunnelen, få et løp i stedet for to, og farvel til ei bru med krav om 75 meters seilingshøyde. 2 bruer over Tresfjorden er også meningsløst. Besparelsene gir muligheter for annen nyttig samferdsel – f.eks. som omtalt fastlandsforbindelse.

Taktikkeri må nå erstattes av ærlige og grundige sammenligninger. Tiden er overmoden for uhildet utredning av Romsdalsaksen. Signer gjerne krav om utredning på romsdalsaksen.no

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse