Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
12 september 2022 12:54
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Å omtale navngitte personer som «kunnskapsløse» fordi de har en annen mening enn en selv er lite voksent, og «usmakelige løgner» er slett ikke noe bedre. Vi får håpe at sak og mening trumfer personifisering og tolking av andres meninger i fremtidig samferdselsdebatt knyttet til E39 og E136 i fylket.

Det store kuttet for Møreaksen med 40 prosent fra 40 mrd til 24 mrd før den kraftige prisøkningen knyttet til vegbygging er et viktig punkt, og en tvilsom sannhet. Økte priser vil gjelde for alle alternativ, men la oss dvele ved dette regnestykket og de gamle prisene. Prisen gjelder for strekningen Molde–Breivika i Ålesund.

annonse

40 prosent er en ekstrem reduksjon, og tvilen øker kraftig ved at de to største postene, Tautratunnelen og Julsundbrua ikke kan endres grunnet sikkerhet/rømning for den undersjøiske tunnelen, og nødvendig stabilitet for brua. Derved blir reduksjonen for de resterende prosjektene nærmere 60 prosent. Er det troverdig?

En av grunnpilarene Møreaksen har benyttet som argument for prosjektet er bo- og arbeidsmarkedet. Tross spart reisetid, vil pendlingen medføre ca. 2 timers daglig jobbreise mellom Molde og Ålesund – samt en årlig kostnad langt over 100.000 for bilkostnader og bompenger. Kollektive løsninger kan redusere reisekostnadene, men vil øke reisetiden. Argumentet er ikke troverdig.

Det er gode grunner for uhildet gjennomgang av alternative løsninger både for Møreaksen og Hafast. E39 i fylket kan bygges 5–6 mil kortere og langt billigere. Uhildede utredninger kan gi endelig svar. Utbedringer kan imidlertid gjøres for Veibust-krysset og andre farlige avkjørsler eller flaskehalser.

Den sterkt trafikkerte strekningen mellom Vegsund og Breivika kan avlastes. Borgundfjordtunnelen som veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund er beste bidrag til det, og et effektivt bidrag for bo- og arbeidsmarkedet for Sula og Ålesund. Redusert reisetid fra 1 time til 10 minutt mellom Langevåg og NTNU i rushtiden monner!

Nylig ble det holdt en samferdselskonferanse i Ålesund, og med «eksportvegen» E136 som tema. Utbedringer som bru over Tresfjorden er utført, men mye gjenstår. «Alle» er enig om at E136 må oppgraderes snarest mulig. Næringslivet, politikerne, folket – egentlig alle mener at vegen er den viktigste i fylket, og den er prioritert som nr 1. Enigheten har vært der, men tiårene har gått.

Prisstigning har på kort tid tatt store jafs, og må kompenseres.

Rammen bør økes fra omkring 3 til 5 mrd, og slik gi mulighet for gode løsninger og fremdrift for fylkets viktigste veg!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Klippfiskadagan 2023

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Hvis man er så opptatt av redelighet så bør man vel ikke utelate kostnadene for fastland til to øykommuner ??
Terje Sundsbø 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Øyvind HoksnesDessverre for dem - en bortkastet stemme.
Terje Sundsbø 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
@Geir M PunnerudMøreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Man bygger ikke en ny vei for et lite ...
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Terje SundsbøNoen stemmer nok Frp for å stoppe MA, uvisst av hvilken grunn og de vil heller ikke oppgi grunn. 
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Møreaksen kan bli sentral i valgkampen
Uansett så går politiske stemmer foran arrangerte spørreundersøkelser. Sist spørreundersøkelse var det dødt løp.
Geir M Punnerud 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
R.R. Møreaksen er uaktuelt for mesteparten av Møre og Romsdal sine innbyggere. Når skal du forstå det?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte