Å omtale navngitte personer som «kunnskapsløse» fordi de har en annen mening enn en selv er lite voksent, og «usmakelige løgner» er slett ikke noe bedre. Vi får håpe at sak og mening trumfer personifisering og tolking av andres meninger i fremtidig samferdselsdebatt knyttet til E39 og E136 i fylket.
Det store kuttet for Møreaksen med 40 prosent fra 40 mrd til 24 mrd før den kraftige prisøkningen knyttet til vegbygging er et viktig punkt, og en tvilsom sannhet. Økte priser vil gjelde for alle alternativ, men la oss dvele ved dette regnestykket og de gamle prisene. Prisen gjelder for strekningen Molde–Breivika i Ålesund.
40 prosent er en ekstrem reduksjon, og tvilen øker kraftig ved at de to største postene, Tautratunnelen og Julsundbrua ikke kan endres grunnet sikkerhet/rømning for den undersjøiske tunnelen, og nødvendig stabilitet for brua. Derved blir reduksjonen for de resterende prosjektene nærmere 60 prosent. Er det troverdig?
En av grunnpilarene Møreaksen har benyttet som argument for prosjektet er bo- og arbeidsmarkedet. Tross spart reisetid, vil pendlingen medføre ca. 2 timers daglig jobbreise mellom Molde og Ålesund – samt en årlig kostnad langt over 100.000 for bilkostnader og bompenger. Kollektive løsninger kan redusere reisekostnadene, men vil øke reisetiden. Argumentet er ikke troverdig.
Det er gode grunner for uhildet gjennomgang av alternative løsninger både for Møreaksen og Hafast. E39 i fylket kan bygges 5–6 mil kortere og langt billigere. Uhildede utredninger kan gi endelig svar. Utbedringer kan imidlertid gjøres for Veibust-krysset og andre farlige avkjørsler eller flaskehalser.
Den sterkt trafikkerte strekningen mellom Vegsund og Breivika kan avlastes. Borgundfjordtunnelen som veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund er beste bidrag til det, og et effektivt bidrag for bo- og arbeidsmarkedet for Sula og Ålesund. Redusert reisetid fra 1 time til 10 minutt mellom Langevåg og NTNU i rushtiden monner!
Nylig ble det holdt en samferdselskonferanse i Ålesund, og med «eksportvegen» E136 som tema. Utbedringer som bru over Tresfjorden er utført, men mye gjenstår. «Alle» er enig om at E136 må oppgraderes snarest mulig. Næringslivet, politikerne, folket – egentlig alle mener at vegen er den viktigste i fylket, og den er prioritert som nr 1. Enigheten har vært der, men tiårene har gått.
Prisstigning har på kort tid tatt store jafs, og må kompenseres.
Rammen bør økes fra omkring 3 til 5 mrd, og slik gi mulighet for gode løsninger og fremdrift for fylkets viktigste veg!