Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Etter at flertallet i fylkestinget vedtok å arbeide videre for å realisere ferjesambandet Aure–Hitra, er det kommet mange negative reaksjoner fra andre deler av fylket, skriver Kristin Sørheim (Sp).
Etter at flertallet i fylkestinget vedtok å arbeide videre for å realisere ferjesambandet Aure–Hitra, er det kommet mange negative reaksjoner fra andre deler av fylket, skriver Kristin Sørheim (Sp).
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at flertallet i fylkestinget vedtok å arbeide videre for å realisere ferjesambandet Aure–Hitra, er det kommet mange negative reaksjoner fra andre deler av fylket.

Det ser ut som noen kobler at vi nå kutter på ferjedrifta på flere samband med at vi bruker penger på et helt nytt samband. Det er ikke tilfelle. Vi må kutte kostnader fordi ferjedrifta i fylket er underfinansiert med ca. 200 millioner kroner per år fra staten sin side. Dette har vi hevda i flere år, men ingen regjering er villig til å gjøre noe med det. Tvert imot ser det ut til at inntektene til Møre og Romsdal skal reduseres med ytterligere 200 millioner, ifølge et forslag fra et ekspertutvalg.

Annonse
Annonse

Så til Aure–Hitra: Møreforsking sa i 2017: «Trafikkinntektene anslått til 6,5 millioner, tilskuddsbehov ca. 20 millioner med dieselferje og ca. 11 millioner med el-ferje. Trafikantnytte 14,6 millioner, herav 6,5 millioner på personbiler og 8,1 millioner på tungtrafikk, pga. spart reisetid og sparte reisekostnader. Tiltaket anses som samfunnsøkonomisk lønnsomt og med robuste analyser.»

Driftskostnadene på sambandet ser ut til å bli dekt av det sambandsbaserte tilskuddet gjennom inntektssystemet, altså påfører ikke fylkeskommunen økte kostnader som går ut over anna ferjetilbud. Bortsett fra ett forhold – fylkeskommunene må forskuttere drifta i to år før sambandet tas opp i inntektssystemet. Så får vi beholde tilskuddet to år etter at det eventuelt blir nedlagt også…. Kostnaden skal uansett fordeles på Trøndelag og Møre og Romsdal etter en avtalt fordelingsnøkkel.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Møre og Romsdal må investere i ei ferjekai, i Kjørsvikbugen, og målet er å få godkjent konseptet flytende ferjekai, forhåpentligvis til en langt lavere kostnad enn det vi ser på ferjekaier i dag. Vi har fått et nylig overslag på under 50 millioner kroner, inkl. frakt, noe som er mindre enn kostnadssprekken på liggekai etc. på Sølsnes. Det kommer selvsagt til noen kostnader på landanlegget, men kommunene har påtatt seg kostnadene med framføring av veg og oppstillingsplass.

Prosjektet er presentert for Transport- og Kommunikasjonskomitéen, og Trøndelag fylkeskommune sender nå – på oppfordring fra komitéen, søknad om å få støtte til prosjektet som en pilot, for å teste ut om det kan spare investeringskostnader til kaier og dermed i stedet bidra til å opprettholde- ikke kutte – ferjetilbud.

Ferjesambandet er også tenkt å være en beredskapsløsning for Trøndelag fylkeskommune ved eventuell stenging av Hitratunnelen.

I og med at sambandet er enda viktigere for Trøndelag, betyr det at vi ikke vet i dag hva som blir endelig drifts- og investeringskostnad for Møre og Romsdal fylkeskommune sin del, dersom vi greier å realisere prosjektet. Men det ligger godt an til å bli helt sjølfinansierende. Som f.eks. Kjerringsundet. Når en i tillegg tar med i regnestykket den store verdiskapinga og hva dette betyr for bo- og arbeidsmarkedsregionen, synes jeg ikke der er vanskelig å forsvare prosjektet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse