Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Paul Andreas Hofseth
Ytring
28 desember 2022 21:27
Del på Facebook
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Se for deg to identiske norgeskart, der E6 er inntegnet på det ene, men ikke på det andre – da ser man poenget med en stamveg! Ny E39 er ment å bli stamvegen mellom Trondheim og Kristiansand vest for Langfjella – en slags «vestlandets E6».

Blant målene fra 2010 når planene for ny E39 ble konkrete, var stor reduksjon av reisetiden – fra ca. 21 til 12 timer for hele strekningen. Få vil kjøre hele strekningen, og slik har det også vært for E6. Det er mange behov for lange reiser, og det er stamvegenes «oppgave» å løse dem for trafikantene. Stamveger designes i de fleste tilfeller ved traseer utenom byer og tettsted, og bygges kortest, raskest, flatest og sikrest mulig. Rundkjøringer unngås i den grad det er mulig.

annonse

Magnhild Meltveit Kleppa var samferdselsminister i 2010, og noen hovedpunkt blir vi hyppig minnet om. Teknologisk utvikling var ett av stikkordene, og andre punkt var miljø, sikkerhet, kostnader, samt bo- og arbeidsmarked. Når nevnte punkt blir supplert med reduksjon av reisetid, kreves det stor kreativt for å definere Hafast og Møreaksen som beste løsning for ny E39 i Møre og Romsdal.

Kostnader for strekningen Volda–Breivika er estimert til drøye 60 mrd via Hafast. «Volda-tunnel», nytt Eiksundsamband ved E39-standard, den ekstreme kryssingen over Sulafjorden og strekningen videre mot Breivika med utvidelse til 4 felt over Vegsundbrua, Blindheimstunnelen, Moatunnelen, nye avkjørsler osv gir ekstreme totale kostnader. Møreaksen gir også lengre og dyrere ny E39 enn løsningen til Romsdalsaksen. Det er også svært betenkelig at foruten ekstreme kostnader, medfører Hafast og Møreaksen 5-6 mil lengre E39 enn korteste alternativ.

annonse

Lokale veger skal dekke lokale behov, og spriker fra boligfelt og andre mindre veger til sterkt trafikkerte bygater. For bo- og arbeidsmarkedet er lokale veger oftest langt viktigere enn stamveger. Nye lokale veger kan med hell supplere eksisterende.

Eksempel fra Nordmøre: bru over Todalsfjorden. Romsdal: forslaget om fast forbindelse fra like syd for Hollingen via Kjerringsundet til tidligere Midsund og Gossen. Sunnmøre: Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Og – det finnes flere kandidater.

Det er summen av lokale veger og stamvegene som skal løse vegtrafikken på best mulig vis. Kostnadene veier alltid tyngst, og foruten bevilgninger står mulige prosjekt på stedet hvil. De gode løsningene oppstår når stamvegene og de lokale vegene spleises på en god måte – til lokal og nasjonal nytte.

annonse

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Skandalene fra Frp omkring Møreaksen
Pressen fungerer som sandkassen til den privatpraktiserende stortingspolitikeren fra Frp, som kontinuerlig sprer om seg med «fake news» om Møreaksen, ...
Hva sier løgneren som bevisst, og mot bedre vitende, kontinuerlig forsøker å villede folket til å tro at Møreaksen er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Svindyrt med Møreaksen!
@Terje G. FinnøySå enig med deg. Det finnes mange parti som ikke er så ivrig på dette "drømmeslottet". Jeg vet iaffal hva ...
Terje G. Finnøy 2 dager siden Svindyrt med Møreaksen!
Bom og litt til. På Åndalsnes ønskes/kreves det nå fartsdumper ifbm. E136I Steinkjer fikk man E6 rett gjennom byen. Nå ...
@Terje SundsbøTakk det samme til deg og  :)  Jeg ler og masse hver dag :) 
@Anne Mari SandshamnJeg ler masse – bare fortsett å skrive du….
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte