Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
28 desember 2022 21:27
Del på Facebook
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se for deg to identiske norgeskart, der E6 er inntegnet på det ene, men ikke på det andre – da ser man poenget med en stamveg! Ny E39 er ment å bli stamvegen mellom Trondheim og Kristiansand vest for Langfjella – en slags «vestlandets E6».

Blant målene fra 2010 når planene for ny E39 ble konkrete, var stor reduksjon av reisetiden – fra ca. 21 til 12 timer for hele strekningen. Få vil kjøre hele strekningen, og slik har det også vært for E6. Det er mange behov for lange reiser, og det er stamvegenes «oppgave» å løse dem for trafikantene. Stamveger designes i de fleste tilfeller ved traseer utenom byer og tettsted, og bygges kortest, raskest, flatest og sikrest mulig. Rundkjøringer unngås i den grad det er mulig.

Annonse
Annonse

Magnhild Meltveit Kleppa var samferdselsminister i 2010, og noen hovedpunkt blir vi hyppig minnet om. Teknologisk utvikling var ett av stikkordene, og andre punkt var miljø, sikkerhet, kostnader, samt bo- og arbeidsmarked. Når nevnte punkt blir supplert med reduksjon av reisetid, kreves det stor kreativt for å definere Hafast og Møreaksen som beste løsning for ny E39 i Møre og Romsdal.

Kostnader for strekningen Volda–Breivika er estimert til drøye 60 mrd via Hafast. «Volda-tunnel», nytt Eiksundsamband ved E39-standard, den ekstreme kryssingen over Sulafjorden og strekningen videre mot Breivika med utvidelse til 4 felt over Vegsundbrua, Blindheimstunnelen, Moatunnelen, nye avkjørsler osv gir ekstreme totale kostnader. Møreaksen gir også lengre og dyrere ny E39 enn løsningen til Romsdalsaksen. Det er også svært betenkelig at foruten ekstreme kostnader, medfører Hafast og Møreaksen 5-6 mil lengre E39 enn korteste alternativ.

Annonse
Annonse

Lokale veger skal dekke lokale behov, og spriker fra boligfelt og andre mindre veger til sterkt trafikkerte bygater. For bo- og arbeidsmarkedet er lokale veger oftest langt viktigere enn stamveger. Nye lokale veger kan med hell supplere eksisterende.

Eksempel fra Nordmøre: bru over Todalsfjorden. Romsdal: forslaget om fast forbindelse fra like syd for Hollingen via Kjerringsundet til tidligere Midsund og Gossen. Sunnmøre: Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Og – det finnes flere kandidater.

Det er summen av lokale veger og stamvegene som skal løse vegtrafikken på best mulig vis. Kostnadene veier alltid tyngst, og foruten bevilgninger står mulige prosjekt på stedet hvil. De gode løsningene oppstår når stamvegene og de lokale vegene spleises på en god måte – til lokal og nasjonal nytte.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse