Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
28 desember 2022 21:27
Del på Facebook
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjon med «bred pensel». E39 kan bli ca. 6 mil kortere gjennom fylket, og milliardbeløp kan spares. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se for deg to identiske norgeskart, der E6 er inntegnet på det ene, men ikke på det andre – da ser man poenget med en stamveg! Ny E39 er ment å bli stamvegen mellom Trondheim og Kristiansand vest for Langfjella – en slags «vestlandets E6».

Blant målene fra 2010 når planene for ny E39 ble konkrete, var stor reduksjon av reisetiden – fra ca. 21 til 12 timer for hele strekningen. Få vil kjøre hele strekningen, og slik har det også vært for E6. Det er mange behov for lange reiser, og det er stamvegenes «oppgave» å løse dem for trafikantene. Stamveger designes i de fleste tilfeller ved traseer utenom byer og tettsted, og bygges kortest, raskest, flatest og sikrest mulig. Rundkjøringer unngås i den grad det er mulig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Magnhild Meltveit Kleppa var samferdselsminister i 2010, og noen hovedpunkt blir vi hyppig minnet om. Teknologisk utvikling var ett av stikkordene, og andre punkt var miljø, sikkerhet, kostnader, samt bo- og arbeidsmarked. Når nevnte punkt blir supplert med reduksjon av reisetid, kreves det stor kreativt for å definere Hafast og Møreaksen som beste løsning for ny E39 i Møre og Romsdal.

Kostnader for strekningen Volda–Breivika er estimert til drøye 60 mrd via Hafast. «Volda-tunnel», nytt Eiksundsamband ved E39-standard, den ekstreme kryssingen over Sulafjorden og strekningen videre mot Breivika med utvidelse til 4 felt over Vegsundbrua, Blindheimstunnelen, Moatunnelen, nye avkjørsler osv gir ekstreme totale kostnader. Møreaksen gir også lengre og dyrere ny E39 enn løsningen til Romsdalsaksen. Det er også svært betenkelig at foruten ekstreme kostnader, medfører Hafast og Møreaksen 5-6 mil lengre E39 enn korteste alternativ.

Annonse
Annonse

Lokale veger skal dekke lokale behov, og spriker fra boligfelt og andre mindre veger til sterkt trafikkerte bygater. For bo- og arbeidsmarkedet er lokale veger oftest langt viktigere enn stamveger. Nye lokale veger kan med hell supplere eksisterende.

Eksempel fra Nordmøre: bru over Todalsfjorden. Romsdal: forslaget om fast forbindelse fra like syd for Hollingen via Kjerringsundet til tidligere Midsund og Gossen. Sunnmøre: Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Og – det finnes flere kandidater.

Det er summen av lokale veger og stamvegene som skal løse vegtrafikken på best mulig vis. Kostnadene veier alltid tyngst, og foruten bevilgninger står mulige prosjekt på stedet hvil. De gode løsningene oppstår når stamvegene og de lokale vegene spleises på en god måte – til lokal og nasjonal nytte.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden MDG vil forby PFAS-stoffer i forbruksvarer
Samtidig har norske bønder fått godkjent eit plantevernmiddel, Luna Sensation,  der det eine aktivstoffet er basert på PFAS.  Dette er ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse