Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ketil S. Andersen
Ytring
02 februar 2023 11:40
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Professor Jan Emblemsvåg med flere fra NTNU, leverer et meget bra innlegg på tk.no om kjernekraft. Mange hevder i dag at det store problemet er utslipp av CO2 og at det er dette som forårsaker global oppvarming. Dersom utslipp ikke stanses så vil vi gå inn i en periode med klimakrise, hevdes det.

Symbolpolitikk

Det brukes mange milliarder på prosjekter for å redusere utslipp av CO2, bl.a. fangst/lagring (CCS), elektrifisering og vindkraft. CCS på Klemetsrud koster 10 mrd å bygge for å fange 1% av Norges utslipp. Det nye er elektrifisering av anlegget på Melkøya i Finnmark i en situasjon der vi vet at vi har lite elektrisk kraft.

Statsminister Støre stiller som alltid opp på NRK for å vise eierskap til prosjektet. Felles for dem alle er at dersom CO2 ikke er problemet, så er alle disse prosjektene og milliardene bortkastet. Selv om hele Norge stenges ned vil det totale utslippet av CO2 i verden kun reduseres med 1 promille. Politikerne fremhever prinsippet. Vi må bidra. Symbolpolitikk.

Kjernekraft er problemløseren

Kjernekraft løser jo problemet, fordi denne gir stabil elektrisk kraft uten utslipp av CO2. Er det ikke logisk å produsere CO2-fri energi, selv om det fører til noe avfall som er radioaktivt, dersom alternativet er kriser? Men politikerne hører ikke på det øret og bygger heller ned kjernekraften. Samtidig må helsevesenet kutte i aktiviteten så folk i stedet dør av vanlige sykdommer fordi symbolpolitikken sluker pengene.

Priser for uløste oppdrag

Så får vi også se bort fra at vi etter hvert vil få kjempestort avfallsproblem bestående av utslitte vindmøller. Så observerer vi også at til tross for at ledere ikke greier å utføre oppdragene sine med bl.a. stengte fødeavdelinger, så tildeles de likevel priser.

Statsminister Støre seiler også opp som en god kandidat.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 1 år siden
    Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen på kjølevann som anlegget trenger. Slike tårn er unødvendige i Norge. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse