Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ketil S. Andersen
Ytring
02 februar 2023 11:40
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Professor Jan Emblemsvåg med flere fra NTNU, leverer et meget bra innlegg på tk.no om kjernekraft. Mange hevder i dag at det store problemet er utslipp av CO2 og at det er dette som forårsaker global oppvarming. Dersom utslipp ikke stanses så vil vi gå inn i en periode med klimakrise, hevdes det.

Symbolpolitikk

Det brukes mange milliarder på prosjekter for å redusere utslipp av CO2, bl.a. fangst/lagring (CCS), elektrifisering og vindkraft. CCS på Klemetsrud koster 10 mrd å bygge for å fange 1% av Norges utslipp. Det nye er elektrifisering av anlegget på Melkøya i Finnmark i en situasjon der vi vet at vi har lite elektrisk kraft.

Statsminister Støre stiller som alltid opp på NRK for å vise eierskap til prosjektet. Felles for dem alle er at dersom CO2 ikke er problemet, så er alle disse prosjektene og milliardene bortkastet. Selv om hele Norge stenges ned vil det totale utslippet av CO2 i verden kun reduseres med 1 promille. Politikerne fremhever prinsippet. Vi må bidra. Symbolpolitikk.

Kjernekraft er problemløseren

Kjernekraft løser jo problemet, fordi denne gir stabil elektrisk kraft uten utslipp av CO2. Er det ikke logisk å produsere CO2-fri energi, selv om det fører til noe avfall som er radioaktivt, dersom alternativet er kriser? Men politikerne hører ikke på det øret og bygger heller ned kjernekraften. Samtidig må helsevesenet kutte i aktiviteten så folk i stedet dør av vanlige sykdommer fordi symbolpolitikken sluker pengene.

Priser for uløste oppdrag

Så får vi også se bort fra at vi etter hvert vil få kjempestort avfallsproblem bestående av utslitte vindmøller. Så observerer vi også at til tross for at ledere ikke greier å utføre oppdragene sine med bl.a. stengte fødeavdelinger, så tildeles de likevel priser.

Statsminister Støre seiler også opp som en god kandidat.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 1 år siden
    Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen på kjølevann som anlegget trenger. Slike tårn er unødvendige i Norge. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse