Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

INP ønsker å legge forholdene bedre til rette for gründere som ønsker å skape, innovere og tilby tjenester til private bedrifter og til det offentlige.

Norge vil trenge mange nye arbeidsplasser i årene som kommer. Vi vil omstille Norge med kompetanseutvikling og innovasjon. Politisk vil vi legge til rette for inkluderende nyskapning som gir forenkling og forståelse i hverdagen.

  • Vi må fjerne formuesskatten på arbeidende kapital
  • Vi må legge om beskatningen for bedrifter til etterskuddsvis
  • Vi må gi gründere en overgangsordning med redusert arbeidsgiveravgift etc.
  • Ikke minst må vi legge til rette for økt videreforedling i Norge

Dessverre ser vi at det faktisk er det motsatte som skjer. Det siste er grunnrente-beskatning. Hadde det ikke medført mer stabile, langsiktige inntekter til stat og kommune om man i stedet la til rette for å foredle fisken i Norge? Ville ikke det gitt flere arbeidsplasser lokalt? Ville ikke det gitt mindre utslipp, da man slipper å sende fiske med fly til Kina eller andre plasser?

Stortinget har kastet seg på det grønne skiftet til EU, et grønt skifte som vil koste skjorta for oss i Norge. Vi har nok partier som skal stenge oljekrana, men hvordan skal man da evne å opprettholde det velferdssamfunnet vi har i dag? Når vi har en politikk som med all tydelighet sier at vi skal eksportere råstoff til EU og importere ferdige produkter fra EU. Om vi ikke har et handelsunderskudd med EU fra før, vil det ikke bli mindre når olja en gang tar slutt.

Skal EUs grønne skifte virkelig fungere, noe som er så viktig for Stortinget, må vi snu økonomien vår fra råvareeksportør til å eksportere produkter. Dette er en jobb vi må starte med nå, vi kan ikke vente til olja tar slutt – da er det for sent.

Annonse
Annonse

Møre og Romsdal er et industrifylke, et fylke med massiv verdiskapning, med en gründerholdning og et ønske om å skape verdier. Herøy og Ålesund er to av de kommunene i Norge med høyest verdiskapning. Det blir derfor med avmakt man opplever den sentraliseringspolitikken som føres fra Stortingssalen. Ja, hvordan skal man ellers forklare hvordan man melker næringslivet i distriktene for å tilføre ekstra midler i mer sentrale strøk. Det er i distriktene verdiskapningen skjer.

Industri og Næringspartiet (INP) er det eneste partiet i Norge som har mot til å sette krav om arbeidserfaring for å ha sentrale verv! Vi trenger faktisk folk i politikken som har kjent på det å vurdere hvilken regning jeg skal betale denne måneden. At betalingen må utsettes til etter lønning.

Er det ingen på Stortinget som evner å tenke konsekvenser for Norge og Norges befolkning? Eller er skyggelappene overfor EU så store?

I INP tok vi i bruk et begrep KONSEKVENSPOLITIKK. Møre og Romsdal INP vil når du gir oss tillit gjøre vårt ytterste for at vi fortsatt skal være et lokomotiv i industrien i Norge.

Les partiprogrammet og mer om Industri- og Næringspartiet på partiets nettside.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse