Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Berit Roald / NTB
Foto: Berit Roald / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange måter å fusjonere, gå sammen eller hva man nå enn skal kalle det.

For oss, Møre og Romsdal INP og Helsepartiet i Møre og Romsdal startet denne ferden en dag før valget i 2021, med en seanse hos NRK i Ålesund der småpartiene var inne til intervju. Dette var første gang Vi som fylkesledere snakket sammen, og den første spiren til et samarbeid var sådd.

Annonse
Annonse

Under årsmøtene til de to fylkespartiene i 2022 ble gjort likelydende vedtak om listesamarbeid i 2023.

Forsommeren 2022 var det de første måtene mellom INP og Helsepartiet sentralt som kulminerte uten noe avtale. Så sein høsten 22 ble INP kontaktet av Helsepartiet igjen og prosessen ble tatt opp igjen og var endelig 31. januar i år der Helsepartiet i ekstraordinært landsmøte sa ja til det intensjonsavtalen som da lå på bordet.

Helsepartiet går inn i INP

Det er røster i dette landet som mener at det er for mange parti, noen mener det er en styrke for demokratiet. Det er mange meninger om det. Men det er en kjensgjerning at mange av småpartiene har et noe snevert partiprogram. Vi har gjort noe med det.

INP har i utgangspunktet et godt helhetlig partiprogram, men erkjenner at vi kunne vært sterkere på de myke verdiene. Vi har mange likheter med Helsepartiet og derfor ser vi på denne sammenslåingen som veldig posestiv. Dette vil bidra til et styrket partiprogram. Helsepartiet sine tillitsvalgte får hånden om den helsepolitiske biten i partiprogrammet.

Annonse
Annonse

Nå er det ulikheter i partiprogrammene, derfor har vi i denne fusjonen gjort det slik at vi viderefører partiprogrammet til INP som blir styrket med helsepolitikken til Helsepartiet.

Med Helsepartiet sin inntreden i INP har vi i Møre og Romsdal ti lokallag, og har trua på at det kan være mulig å få på plass et par til før fristen for å levere listene går ut. Vi forsøker å komme oss ut til medlemmene i begge partiene slik at vi kan samles under en felles paraply.

Finn Arne Follestad vil ivareta vervet som Fylkesleder, og som leder i Vanylven går Nils Olav inn i fylkesstyret.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrumsparti. Vi ønsker å legge til rette for langsiktige, stabile rammevilkår for industrien. Partiet ønsker også å legge til rette for økt videreforedling i Norge.

Av:

Finn Arne Follestad, leder Møre og Romsdal INP

Nils Olav Moen, leder Helsepartiet i Møre og Romsdal

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse