Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
Ytring
Per Vidar Kjølmoen, næringspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
10 februar 2023 08:53
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Joda, vi kan importere oss til lavere matpriser. Men vil vi virkelig legge store deler av Norge brakk?

Importvernet løftes nå fram som det store grepet for å sikre mer konkurranse og lavere priser i matvarebransjen. «Helst burde importvernet skrotes», skriver tidligere Venstre-politiker, nå Dagbladet-kommentator, Sondre Hansmark.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

«Tar du bort importvernet, blir det helt Texas. Det mener jeg på en positiv måte», forteller Bunnpris-arving Christian Lykke, mens førsteamanuensis ved BI, Ivar Gaasland, kaller importvernet for «elefanten i rommet» i diskusjonen om høye matpriser.

Lykke har for så vidt rett når det mener at det er «kjempelett» å senke matvareprisene ved å skrote importvernet, i hvert fall for noen varegrupper. Problemet er at en da legger store deler av Norge brakk. Bare de aller mest grøderike delene av landet har mulighet til å konkurrere med det industrielle landbruket i EU og resten av verden.

I Nord-Norge, på Vestlandet og i store deler av Innlandet ville landbruket rett og slett opphøre å eksistere om tollvernet ble fjernet, med de konsekvensene det ville hatt for bosetting, verdiskaping og livskvalitet rundt om i bygde-Norge, og ikke minst vår evne til å brødfø egen befolkning i krise og krig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men hvorfor stoppe der, hvis målet kun er billigst mulig mat? I så fall burde vi også importere lønnsnivået for dem som arbeider i næringsmiddelindustrien, i transport og i matbutikken. For øvrig kunne kanskje også BI og Dagbladet spart penger på å basere mer av kommentator- og forskingsarbeid på import fra utlandet?

Arbeiderpartiet tror ikke på noen storstilt avvikling av importvernet (eller sosial dumping for den saks skyld). Vi tror det er fullt mulig å redusere matvarepriser og sikre et levende landbruk rundt om i hele Norge.

Jan Christian Vestre er den mest aktive næringsministeren som Norge har hatt på flere tiår på dette området. Senest i forrige uke lanserte han en tipunktsplan for bedre utvalg og lavere priser i butikken.

Det er mer fruktbart å diskutere disse initiativene framfor liberalistiske drømmerier fra kommentariatet, BI og Bunnpris-eier Lykke.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.I så fall er ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDa gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFor å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.Statlige midlar ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse