Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Lenge har Sylvi Listhaug og Fremskrittspartiet advart om konkursras over hele landet. Regjeringen har fulgt situasjonen nøye og nå er tallene tydelige, SSB melder at konkursene er opp 40 prosent over hele landet i første kvartal.

Høye strømpriser kombinert med en prisvekst ute av kontroll har rammet bedrifter over hele Norge, med innføringen av lakseskatten har også kyst-Norge blitt truffet hardt. Fremskrittspartiet har sagt at vi trenger stabilitet og forutsigbarhet for norsk industri over hele landet. Likevel nekter regjeringen å lytte på våre forslag om å få prisveksten under kontroll og innføre en makspris på strøm.

Selv om teknisk beregningsutvalg har lagt frem at den største driveren bak prisveksten er strømprisene, nekter regjeringen å gjennomføre tiltak for å få kontroll på de løpske prisene. Norge sitt konkurransefortrinn har lenge vært lave strømpriser. Dette har gjort at Norge har mest metall- og prosessindustri per innbygger i hele verden. Denne industrien klarer ikke lange perioder med høye strømpriser.

Selv om SSB viser til at transportpriser er enda en betydelig driver bak prisveksten, nekter regjeringen å kutte i drivstoffavgiftene. 97 prosent av vareverdien fraktes på vei og for eksportindustrien har de høye transportprisene rammet bedriftene svært hardt. Dette har betydd mindre handel og flere permitteringer.

Regjeringen har ikke evnet å lytte til bedriftene eller gründerne en eneste gang i sin regjeringsperiode. Debatten på NRK forrige uke viste hvordan de ikke evner annet enn å sette kjeppene i hjulene på de som ønsker å skape verdier i landet.

Det skyhøye skatte- og avgiftstrykket regjeringen har innført på toppen av alt annet har vært siste dråpe for mange. Mange flytter, mange må permittere og flere må stenge dørene. Mange bedrifter har overlevd to verdenskriger, men det tok den rødgrønne regjeringen for at de måtte stenge dørene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 9 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 9 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 15 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse