Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Oluf Palme sa engang: «Politikk er å ville». Noe han har helt rett i. Selv har jeg fulgt en vilje når jeg i denne kommunestyreperioden har kjempet for nytt sykehjem. Med vekslende støtte. Samtidig så mener jeg også at politikk er å samarbeide. Ikke tro at kun deg selv har rett.

Slik er det også når det gjelder utredninger gjort av fagpersoner. Enten de er gjort av arkitekter, høyt utdannet innen helse eller økonomi.

Annonse
Annonse

Utredningen av nytt sykehjem har vært gjennom grundig utredning av ekstern bedrift ved navn WSP Norge. Med bred kompetanse. Med erfaring i planlegging av helsebygg av dette formatet. I tillegg er det flere arbeidsgrupper som har jobbet lokalt. Bestående av brukere. Samt ledere i relevante jobber for denne type virksomhet her lokalt. Også fagfolk på regulering og byggteknikk har vært med på arbeidet.

Når disses arbeid ender med å konkludere så er det verd å lytte. Og konklusjonen er at begge aktuelle tomter helsefaglig vil kunne fylle formålet.

Så er det fordeler og ulemper med begge tomtene. Størrelsen på tomten på Storhaugen medfører at der må dagens Storhaugen rives. På Goma finnes det fordyrende elementer. Som at tomt må kjøpes. Som at det må bygges ut mot sjø. Det kommer også fram at regnestykket for bygging mot sjø er tatt høyde for mer worst case enn en reell beregning. Når det gjelder tomtepris er det på nivå med prisforlangende. Her er det rom for forhandlinger. I sykehjemmet på Goma er det tatt med areal til butikk. Det blir jo ikke realisert uten at det finnes interessent. Den prisen må jo trekkes fra. Da jo leier må betale den kostnaden. Hvis det ikke finnes interessenter så må jo dette tas ut og bygget blir billigere å bygge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På den andre tomten er det ikke regnet på pris for å erstatte de 30 plassene som rives vil være i byggetiden. Må det bygges? Finnes det andre løsninger? Hva er prisen? Det er også slik at på Storhaugen som rives så er det ikke tatt høyde for at Kristiansund kommune fortsatt har gjeld på bygget. Den forsvinner ikke ved rivning. Den må legges til prisen som er estimert på eventuelt sykehjem på Storhaugen. Slik jeg forstår det. Det er heller ikke medregnet pris for det antall parkeringsplasser ekstra som må bygges. Og det må bygges i bakken. Ikke ute i dagslys. Det vil også være en relativ stor kostnad.

Vi politikere står foran en viktig beslutning. Uten å raskt å få satt i gang bygging av nytt sykehjem så vil vi få svære problemer å få gitt tilbud til personer som har rett på hjelp og sykehjemsplass. Derfor må vi handle raskt.

Det å slå hverandre i hodet i denne fasen er ødeleggende. Derfor håper jeg at bystyret samler seg mest mulig om en vanskelig men viktig beslutning. Og vi kan ikke miste noe særlig mer tid. Da greier vi ikke i en fase å ta vare på våre eldre.

I enkelte saker så gjelder det å være konstruktive med vilje til samarbeid. Ikke innta rollen som besserwisser. Slik jeg kjenner bystyret i Kristiansund søker vi samarbeid i vanskelige saker. Det håper jeg vi gjør denne gangen også.

Til slutt. Endelig vedtak om bygging blir basert på andre beregninger. Mer grundige. Som vi skal forankre i investeringsbudsjett. Samt vi må sannsynliggjøre at vi klarer å forsvare det over driften. Da kan tiden komme hvor man må se nærmere på konsept eventuelt størrelse. Med den kunnskapen vi har da.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse