Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen / Rambøll
Illustrasjon: Statens vegvesen / Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen går ikke fra Breivika til Bolsønes i Molde, selv om noen luringer prøver å innbille folk dette.

Møreaksen (Moldeaksen) er fjordkryssingen mellom Vestnes og Molde. Forsøket fra Statens vegvesen SVV, og Møreakse-tilhengere nærmer seg svindel. Over 11.000 biler i døgnet fra Moa til Digerneset blir tatt til inntekt, og skal være med å finansiere en fjordkrysning med ca. 2.300 biler i døgnet til 25–30 milliarder kr.

Annonse
Annonse

En tar altså til inntekt trafikken på E136/E39 fra Breivika til Vestnes for å få økt trafikkmengden i det fatale Møreakse-prosjektet.

I NTP (Nasjonal transportplan) har fylkestinget, kommuner og næringslivsorganisasjoner i årevis prioritert E136 fra Ålesund til Bjorli. Statens vegvesen har ikke gjort jobben med å planlegge dette, og vil nå stoppe Ålesund til Ørskogfjellet fordi SVV i disse årene ikke har prioritert, planlagt eller prosjektert E136.

E136 Ålesund til Bjorli og E39 fra Veibust/Blindheim til Moa er av de mest trafikkerte og ulykkes utsatte veger i hele fylket, men dette prosjektet er ikke prioritert av de samme. Borgundfjord tunellen er en del av løsningen her.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Planleggingsmidlene SVV har hatt til rådighet har gått til andre prosjekt i fylket, og 800 millioner kroner er brukt på Møreaksen prosjektet. Hvor er politikerne fra Ålesund, godtar de det som skjer i forbindelse med veg prioriteringer som i stor grad berører innbyggerne og næringslivet?

Det er på tide å våkne opp. Tornerose sov i 100 år, det har også Ålesunderne gjort. Det er 100 år siden Raumabanen åpnet. Planen var å bygge videre til Ålesund, men så sovnet Tornerose, og flere med henne. Fremskrittspartiet skal sørge for å holde folk våkne. Romsdalsaksen er den fremtidige løsningen på fjordkryssingen, og ferge med 20 minutts avganger er et godt alternativ i mellomtiden

Nå åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for at fylket får mer å si om Møreaksen skal bygges eller ikke. Skulle et flertall i fylkestinget etter valget si nei til Møreaksen, kan det vippe prosjektet ut av transportplanen.

Skal det skje må de som vil skrote Møreaksen være bevist på hvilke partiet de stemmer på ved kommende fylkestingsvalg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Frp: partiet som sammenlignet antall reisende på hele jernbanenettet i Norge, for et helt år, toppåret før pandemien - med antall kjøretøy på fergen Vestnes–Molde, på ett døgn, under pandemien.

    Leserne kan sikkert selv finne en passende beskrivelse på slik uetisk oppførsel.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Synes du skal roe deg med ditt hat mot Frp og heller fokuserer på ditt eget liv og virke. Bruk livet ditt på bedre og mer samfunnsnyttige ting enn dette lavmålet. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvorfor liker du ikke at jeg siterer Frp? 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/117632-er-frank-sve-en-logner-20230224.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Det er på tide at også Frp setter seg inn i fakta om Møreaksen. Den er delt i to trinn – trinn 1 på Møreaksen er fjordkryssingen. 

    Kan noen i Frp fortelle hvilken strekning som omfattes av trinn 2 på Møreaksen?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Hva nå, med Møreaksen, etter vedtak fra Vestnes Kommune? :)  NEI til Møreaksen derfra nå :)  Bestenyhet jeg har lest på lenge :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Det du viser til er bare en reprise av samme farse som i fjor i Vestnes kommune. Da ville de også sende inn en høringsuttalelse mot Møreaksen. Nå alle representantene var til stede ble resultatet en høringsuttalelse for Møreaksen.

      En høringsuttalelse fra den minste berørte kommunen er bare det – en høringsuttalelse. Det er ikke vararepresentanten i formannskapet der som avgjør denne saken, det gjør Stortinget. Og der er også flertallet for Møreaksen når alle er tilstede.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Tør ikke Stenseth (Frp) å sende dette til Romsdals Budstikke?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse