Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kirsti Leirtrø (Ap), medlem av stortingets transportkomité
Ytring
Kirsti Leirtrø (Ap), medlem av stortingets transportkomité
10 mai 2023 09:36
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at regjeringen Solberg fjernet de fleste begrensningene i drosjemarkedet har antallet drosjeløyver eksplodert. En nasjonal økning fra 8.000 til 15.000 drosjeløyver på to år vitner om ville tilstander.

Drosjenæringen er i ferd med å bli en useriøs cowboybransje uten de trygge, faste arbeidsplassene eller med kontrollerbare skatteinntekter. Useriøse aktører og utenlandske app-selskaper forsøker nå å overta det lokale drosjemarkedet mange steder i Norge.

Annonse
Annonse

Utviklingen går i gal retning. Alle ser nå at Høyres frislipp fører til et dyrere og dårligere drosjetilbud for befolkningen, og et dårligere arbeidsliv for yrkessjåfører i Norge.

Vi vil bremse den negative utviklingen med å ta tilbake noen av de tidligere kravene til de som har drosjeløyve. For eksempel å gjeninnføre kompetansekravet til de som har drosjeløyve. Dette skal bidra til en mer seriøs drosjenæring, hvor løyvehaverne har tilstrekkelig faglig kunnskap til å tilby en minstestandard på tjenestene og til å drive i tråd med reglene. Forslaget fikk flertall i Stortinget, men det var mot Høyres stemmer.

Annonse
Annonse

Det er trist å se at Høyre ikke tar ansvaret for konsekvensene av frislippet de gjorde høsten 2020. Konkurranse kan ofte være bra, men her ser vi at det utvikler seg en usunn konkurranse som ødelegger en hel bransje.

Høyre har tatt på seg sine ideologiske skylapper, men hva er det egentlig de vil med drosjenæringen? Er det en vill cowboybransje med kortsiktige profittmotiv som er idealet? En østeuropeisk turbo-kapitalisme uten markedsregulering har sjelden ført til god samfunnsutvikling. Vi nå ser at prisene stiger, tilbudet blir dårligere og konkurransen skviser seriøse drosjesjåfører ut av jobben mange steder.

Vi vil ha en drosjenæring med ordnede forhold, der kundene kan kjenne seg trygge, og der sjåførene kan leve av jobben sin. Vi vil ha trygg pasienttransport og godt drosjetilbud også i distriktene. Derfor er vi tilhengere av tiltak som kan styrke seriøsiteten. Å være drosjesjåfør er et aktverdig yrke. Det har partiet Høyre dessverre glemt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse