Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Etter at regjeringen Solberg fjernet de fleste begrensningene i drosjemarkedet har antallet drosjeløyver eksplodert. En nasjonal økning fra 8.000 til 15.000 drosjeløyver på to år vitner om ville tilstander.

Drosjenæringen er i ferd med å bli en useriøs cowboybransje uten de trygge, faste arbeidsplassene eller med kontrollerbare skatteinntekter. Useriøse aktører og utenlandske app-selskaper forsøker nå å overta det lokale drosjemarkedet mange steder i Norge.

Annonse
Annonse

Utviklingen går i gal retning. Alle ser nå at Høyres frislipp fører til et dyrere og dårligere drosjetilbud for befolkningen, og et dårligere arbeidsliv for yrkessjåfører i Norge.

Vi vil bremse den negative utviklingen med å ta tilbake noen av de tidligere kravene til de som har drosjeløyve. For eksempel å gjeninnføre kompetansekravet til de som har drosjeløyve. Dette skal bidra til en mer seriøs drosjenæring, hvor løyvehaverne har tilstrekkelig faglig kunnskap til å tilby en minstestandard på tjenestene og til å drive i tråd med reglene. Forslaget fikk flertall i Stortinget, men det var mot Høyres stemmer.

Annonse
Annonse

Det er trist å se at Høyre ikke tar ansvaret for konsekvensene av frislippet de gjorde høsten 2020. Konkurranse kan ofte være bra, men her ser vi at det utvikler seg en usunn konkurranse som ødelegger en hel bransje.

Høyre har tatt på seg sine ideologiske skylapper, men hva er det egentlig de vil med drosjenæringen? Er det en vill cowboybransje med kortsiktige profittmotiv som er idealet? En østeuropeisk turbo-kapitalisme uten markedsregulering har sjelden ført til god samfunnsutvikling. Vi nå ser at prisene stiger, tilbudet blir dårligere og konkurransen skviser seriøse drosjesjåfører ut av jobben mange steder.

Vi vil ha en drosjenæring med ordnede forhold, der kundene kan kjenne seg trygge, og der sjåførene kan leve av jobben sin. Vi vil ha trygg pasienttransport og godt drosjetilbud også i distriktene. Derfor er vi tilhengere av tiltak som kan styrke seriøsiteten. Å være drosjesjåfør er et aktverdig yrke. Det har partiet Høyre dessverre glemt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrJeg stoler på ditt referat. Eller er det noe viktig du har utelatt? På samme måte har det også vært ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDu har to alternativ: meld deg inn i fb gruppa, eller be SVV om å få ein kopi av ppt.-presentasjonen ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrPå samme måte har det også vært forslag om å flytte fergeleiet bort fra sentrum av Molde. Det blir nok ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøSVV har hatt oppstartsmøte med Vestnes kommune det dei skal oppgradere kaianlegget på Furneset, inkludert trinn 2 der kai nummer ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu er klar over at du linker til en internettside som krever medlemskap hos Facebook? Altså ikke åpen tilgjengelig for ...
Bjørn Arild Reed Jacobsen 8 timer siden Framtidens teknologi med Møreaksen
@Terje SundsbøTerje Sundsbø, du har en tendens til å komme meg i forkjøpet . Skulle akkurat til å stive det samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse