Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Etter at regjeringen Solberg fjernet de fleste begrensningene i drosjemarkedet har antallet drosjeløyver eksplodert. En nasjonal økning fra 8.000 til 15.000 drosjeløyver på to år vitner om ville tilstander.

Drosjenæringen er i ferd med å bli en useriøs cowboybransje uten de trygge, faste arbeidsplassene eller med kontrollerbare skatteinntekter. Useriøse aktører og utenlandske app-selskaper forsøker nå å overta det lokale drosjemarkedet mange steder i Norge.

Annonse
Annonse

Utviklingen går i gal retning. Alle ser nå at Høyres frislipp fører til et dyrere og dårligere drosjetilbud for befolkningen, og et dårligere arbeidsliv for yrkessjåfører i Norge.

Vi vil bremse den negative utviklingen med å ta tilbake noen av de tidligere kravene til de som har drosjeløyve. For eksempel å gjeninnføre kompetansekravet til de som har drosjeløyve. Dette skal bidra til en mer seriøs drosjenæring, hvor løyvehaverne har tilstrekkelig faglig kunnskap til å tilby en minstestandard på tjenestene og til å drive i tråd med reglene. Forslaget fikk flertall i Stortinget, men det var mot Høyres stemmer.

Annonse
Annonse

Det er trist å se at Høyre ikke tar ansvaret for konsekvensene av frislippet de gjorde høsten 2020. Konkurranse kan ofte være bra, men her ser vi at det utvikler seg en usunn konkurranse som ødelegger en hel bransje.

Høyre har tatt på seg sine ideologiske skylapper, men hva er det egentlig de vil med drosjenæringen? Er det en vill cowboybransje med kortsiktige profittmotiv som er idealet? En østeuropeisk turbo-kapitalisme uten markedsregulering har sjelden ført til god samfunnsutvikling. Vi nå ser at prisene stiger, tilbudet blir dårligere og konkurransen skviser seriøse drosjesjåfører ut av jobben mange steder.

Vi vil ha en drosjenæring med ordnede forhold, der kundene kan kjenne seg trygge, og der sjåførene kan leve av jobben sin. Vi vil ha trygg pasienttransport og godt drosjetilbud også i distriktene. Derfor er vi tilhengere av tiltak som kan styrke seriøsiteten. Å være drosjesjåfør er et aktverdig yrke. Det har partiet Høyre dessverre glemt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse