I forrige uke besøkte vi Sagene Bryggeri og ble oppmerksom på hvilke absurde begrensninger de står overfor.
Vi har tidligere besøkt 7 Fjell bryggeri i Bergen, og Siderfestivalen i Hardanger. Førstnevnte har mottatt over 40 sider med utklipp fra sosiale medier som Helsedirektoratets byråkrater hevder bryter reklameforbudet.
En siderprodusent kan straffes for å legge ut bilde av et epletre på sosiale medier, siden eplene benyttes i produksjon av alkohol.
Under besøket på Sagene Bryggeri fikk vi et innblikk i hvor skadelig disse restriksjonene er for småbedrifter. Bryggeriet fikk faktisk ikke tillatelse til å selge nøytrale tomflasker på sosiale medier, da det ble ansett som en form for alkoholreklame.
Norske byråkrater bruker verdifull tid og ressurser på å overvåke emojier og bilder av folk som nyter ulike typer alkohol, vinflasker brukt som lysestaker og bilder av produksjonsutstyr for øl og sider.
Utenlandske aktører som opererer under helt andre regler gnir seg i hendene.
Vi er glade for å kunne fortelle at FrP har fremmet et forslag på Stortinget som vil tillate bryggerier, barer og lignende virksomheter å fortelle om sin virksomhet på sosiale medier.
Produksjon av sider og øl handler om norske tradisjoner og kultur. Det er latterlig at produsenter nå skal frykte straff fordi noen har vist et epletre eller feststemte mennesker på Instagram.