Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Ketil S. Andersen
Ytring
29 juli 2023 00:38
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Ferdinand Ostrop / AP
Illustrasjonsfoto: Ferdinand Ostrop / AP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bård Standal fra Fornybar Norge hever at Vindkraft redder natur. Det er også en måte å se det på. Men det er ikke så rart når det kommer fra en interesseorganisasjon som fornybar-næringen. Man står klare til å selge prosjekter til staten, hvor grønne politikere står klare med pengesekken.

«Vindkraft redder natur» blir jo nærmest komisk når man ser hvordan det tar seg ut. Er det heller ikke så nøye med alle fuglene som kvestes? Eller reinen? Eller de store arealene som beslaglegges? Stanser klimaendringene dersom man bygger flere vindmøller og dermed reduserer CO2-utslipp en smule? Klimaet endrer seg hele tiden, og både istider og varmeperioder er vel kjent. At tørke kan føre til skogbranner er vel kjent, det har det vært mye av. Men man kan trøste seg med at etter 5 år så er vegetasjonen på vei opp igjen.

Så kan det tenkes at mennesker bidrar til at temperaturen nå er ekstra høy. Hvis det er slik at CO2 er årsaken til dette, så er den mest effektive måten å skaffe CO2-fri energi på å bygge kjernekraft. Dette ble foreslått for 20 år siden, men når kunnskapsløsheten dominerer, gjøres også feil beslutninger, som i Tyskland hvor man gikk motsatt vei. Det betaler man for i dag, bokstavelig talt.

Et lite kjernekraftverk som leverer samme effekt som parken på Smøla ville få plass på en fotballbane, 7 mål, mens parken på smøla opptar 25.000 mål. I tillegg ville et kjernekraftverk produsere strøm hele tiden, mens vindparken på Smøla produserer 27 % av tiden. Behovet for backup nevner han ikke, men vi trenger strøm hele tiden. Faktum er jo at det blåser mest når det er minst behov for strøm. Det er vindstille og kaldest på stjerneklare netter om vinteren.

Bård Standal hevder at oljeindustrien fører til mye større naturødeleggelser enn det vindbransjen noen gang vil gjøre. Man kan heller snu på det: Hvordan hadde verden sett ut i dag hvis produkter som bensin og diesel ikke hadde eksistert? Standal sammenligner med arealbruk til veier og hyttefelt. Forskjellen er at vindmøller greier vi oss godt uten, men ikke veiene. Kjernekraftverk vil kunne gi kommunene fire ganger så store inntekter som vindkraft, hvis produksjon legges til grunn for beskatning.

Kanskje Standal kan fortelle hva man har tenkt å gjøre med alle vindmøllene etter at de er utslitte og ikke kan brukes mer? Er det FornybarNorge som skal betale for oppryddingen?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse