Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
02 august 2023 10:11
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

De tre førstekandidatene for SV i Molde, Hustadvika og Vestnes; Ola Fremo, Mona Iren Malmedal og Geir Stokkeland skriver: «Det er vårt klinkende og klare budskap at fergene må bestå, både utfra demokratisk grunnlag, miljømessige og reiselivsmessige forhold.»

Det demokratiske grunnlaget SV bygger på er de seneste meningsmålingene som har vært avholdt. Meningsmålingen i Sunnmørsposten fra mars viser at det er 25,5 prosent flere som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de som ønsker ferge, i juni er det 5,7 prosent flere som ønsker fergefri, og meningsmålingen i juli som Romsdals Budstikke fikk utført i Molde kommune viser 13,5 prosent flere som ønsker fergefri fjordkryssing.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

SV argumenterer altså med at det demokratiske grunnlaget, basert på meningsmålinger, skal danne grunnlag for valg av fjordkryssingen. I så fall bør SV gå for Møreaksen framfor ferge, siden alle meningsmålingene viser et flertall for fergefri fjordkryssing. Om det demokratiske grunnlaget bygger på valgresultater istedenfor meningsmålinger, så ble det ved forrige Stortingsvalg et flertall i Møre og Romsdal på over 62 prosent av stemmene til de partiene som er for Møreaksen.

Miljømessig er ferge svært lite energieffektiv, på grunn av den store vannmotstanden. Ferge har dessuten større miljøutslipp enn fly, og langt mer enn bil. Møreaksen erstatter tre store fergesamband med 6-7 ferger. Det gir store miljøbesparelser når levetiden på Møreaksen kanskje er mer enn 100 år.

Reiselivet opplever nok ikke den store tilstrømmingen av gående og syklende, som SV er så opptatt av. Vi bevarer naturen svært godt ved å bygge veiene i tunnel, også når den går under vann. Turistene vil strømme til naturopplevelser på Otrøya med Møreaksen, og de kan godt fortsette turen i begge retninger, til Atlanterhavsveien eller Trollstigen. Syklende får samme mulighet på Møreaksen som de i dag har til Kristiansund.

SV er bekymret for bompengene for barnefamilier, men nevner ikke at passasjerer reiser gratis. Når bompengeperioden er over reiser alle gratis på Møreaksen. Med ferge kan man ikke reise når man vil, veien er steng 85 prosent av tiden. SV nevner at fergen går hvert 20. minutt, men det gjelder ikke på kveldstid eller i helgene.

Annonse
Annonse

SV er derimot ikke bekymret for økonomien til fylkeskommunen. Istedenfor at staten betaler for fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, vil SV at fylkeskommunen skal ta denne gigantiske regningen. Her vil alle rammes, fra barnefamilier til pensjonister. All erfaring viser dessuten at i økonomiske sparetider så er det fergetilbudet som kuttes først. Dette bør bekymre politikerne i minst like stor grad som bompengene brukerne av Møreaksen må betale i bomperioden.

SV hevder at for pengene til Møreaksen kan en får gratis ferge i over 100 år. Det minner litt om striden rundt Eiksundsambandet. Det ble da hevdet at en isteden kunne få gratis ferge til evig tid med tre retters middag på hver tur, og likevel ha penger til overs. Etterkalkylene derimot har vist at prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

SV er også bekymret for lastebilsjøfører, og at de må få sine pålagte hvilepauser. Å påtvinge all lokaltrafikk en pause de ikke ønsker er ikke et godt argument for ferge. Heller ikke omtanken for Lastebileierforbundet. Det er tvert imot en stor oppslutning fra næringslivet for Møreaksen.

Folk flest skiller mellom veier som er stengt minst 85 prosent av tiden med fergebom, kontra fergefrie veier som alltid er åpne. SV bør gjøre som folk flest. SV sine seneste utspill viser et svært useriøst parti.

SV avslutter med at mange øyboere ønsker seg fastlandsforbindelse, men slettes ikke alle. Kanskje SV bør lytte til flertallet for en gangs skyld?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    SV stemte i sin tid mot Nordøyvegen av bekymring for høye kostnader. Nå skryter Bjørn Jacobsen i SV av at de har gjort Møreaksen bedre ved å kreve større deler av veien i tunnel, og derved gjort prosjektet dyrere. Da er det vel neppe kostnadene som gjør at SV er mot Møreaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse