Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
09 august 2023 10:42
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Frank Sve (Frp) vil stoppe bevilgningene til Fergefri E39 Møreaksen, som går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Disse flere titalls milliarder av kroner vil Sve isteden bruke på andre veiprosjekter i Møre og Romsdal. Frank Sve (Frp) har ennå ikke forstått at disse midlene til Møreaksen ikke er midler til fri disposisjon i fylket vårt om Møreaksen stoppes.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann viser til at Møreaksen i Norsk transportplan (NTP) kjemper mot flere andre prosjekter om de samme samferdselsmidlene. Men han forstår ikke selv hva dette innebærer, nemlig at hvis Møreaksen stoppes så vil midlene gå til gryteklare prosjekter andre steder i landet. I hvert fall er Sve overbevist om at Frp-velgerne ikke forstår dette, han synes å være sikker på at de tror at Møreaksen-midlene fritt kan brukes til andre veiprosjekter i fylket vårt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ikke fullt så lettlurte velgere har gjennomskuet Frp. De vet at om bevilgningene til Møreaksen stoppes, så forsvinner disse midlene ut av Møre og Romsdal. Da blir det mindre – ikke mer – veibygging her. Disse velgerne har også innsett at uten Møreaksen så må Møre og Romsdal fylkeskommune ta over finansieringen av fergefrie fastlandssamband til Otrøya og Gossen, to store øyer i Romsdal med dobbelt så mange innbyggere som Nordøyvegen dekker. Denne gigantregningen vil lamme øvrige samferdselsprosjekter i fylket vårt i mange tiår framover.

Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsmann, mener dessuten at Geir Inge Lien (Sp) farer med tøv når han vil bruke noen hundre millioner kroner ekstra til vei gjennom Batnfjord. De millionene Lien snakker om, eksisterer ikke ifølge Sve. Også her forsøker Sve å villede velgerne.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Frank Sve (Frp) mener at Sp som ansvarlig regjeringspartner ikke kan gå ut med forslag om bruk av mere penger nå i valgkampen. Det kan imidlertid et uansvarlig opposisjonsparti som Frp. Derfor vil Frank Sve (Frp) foreslå akkurat samme prosjekt som Geir Inge Lien (Sp). Frp vil bruke de millionene som ikke finnes for Sp, på akkurat det samme prosjektet som Sp. Sve tror at lettlurte velgere ikke ser at dette egentlig er Sp sitt forslag, med de samme pengene.

Frank Sve (Frp) sier at de, i fellesskap med Høyre, vil øke rammene til samferdsel, at Fremskrittspartiet og Høyre vil legge inn mer penger i NTP. Høyre prioriterer Møreaksen høyt i NTP, og første trinn, fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, ligger allerede inne i NTP. Trinn 2 på Møreaksen, veien fra Ålesund til Vestnes, er en strekning Sve (Frp) nevner spesielt, og som er en vesentlig del av Fergefri E39 Møreaksen. Her mener Sve det ligger til rette for stor enighet mellom H og Frp.

At Frp skal bli ening med Høyre om Norsk transportplan er det vel knapt noen som tror. I hvert fall ikke de som husker lederen av Frp, Sylvi Listhaug, sin bastante uttalelse ved forrige valg – Frp vil aldri støtte en NTP som inneholder Møreaksen. Eller antyder Frank Sve (Frp) at partiet nå er i ferd med å skifte standpunkt om Møreaksen?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse