Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
09 august 2023 10:42
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve (Frp) vil stoppe bevilgningene til Fergefri E39 Møreaksen, som går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Disse flere titalls milliarder av kroner vil Sve isteden bruke på andre veiprosjekter i Møre og Romsdal. Frank Sve (Frp) har ennå ikke forstått at disse midlene til Møreaksen ikke er midler til fri disposisjon i fylket vårt om Møreaksen stoppes.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann viser til at Møreaksen i Norsk transportplan (NTP) kjemper mot flere andre prosjekter om de samme samferdselsmidlene. Men han forstår ikke selv hva dette innebærer, nemlig at hvis Møreaksen stoppes så vil midlene gå til gryteklare prosjekter andre steder i landet. I hvert fall er Sve overbevist om at Frp-velgerne ikke forstår dette, han synes å være sikker på at de tror at Møreaksen-midlene fritt kan brukes til andre veiprosjekter i fylket vårt.

Annonse
Annonse

Ikke fullt så lettlurte velgere har gjennomskuet Frp. De vet at om bevilgningene til Møreaksen stoppes, så forsvinner disse midlene ut av Møre og Romsdal. Da blir det mindre – ikke mer – veibygging her. Disse velgerne har også innsett at uten Møreaksen så må Møre og Romsdal fylkeskommune ta over finansieringen av fergefrie fastlandssamband til Otrøya og Gossen, to store øyer i Romsdal med dobbelt så mange innbyggere som Nordøyvegen dekker. Denne gigantregningen vil lamme øvrige samferdselsprosjekter i fylket vårt i mange tiår framover.

Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsmann, mener dessuten at Geir Inge Lien (Sp) farer med tøv når han vil bruke noen hundre millioner kroner ekstra til vei gjennom Batnfjord. De millionene Lien snakker om, eksisterer ikke ifølge Sve. Også her forsøker Sve å villede velgerne.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) mener at Sp som ansvarlig regjeringspartner ikke kan gå ut med forslag om bruk av mere penger nå i valgkampen. Det kan imidlertid et uansvarlig opposisjonsparti som Frp. Derfor vil Frank Sve (Frp) foreslå akkurat samme prosjekt som Geir Inge Lien (Sp). Frp vil bruke de millionene som ikke finnes for Sp, på akkurat det samme prosjektet som Sp. Sve tror at lettlurte velgere ikke ser at dette egentlig er Sp sitt forslag, med de samme pengene.

Frank Sve (Frp) sier at de, i fellesskap med Høyre, vil øke rammene til samferdsel, at Fremskrittspartiet og Høyre vil legge inn mer penger i NTP. Høyre prioriterer Møreaksen høyt i NTP, og første trinn, fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, ligger allerede inne i NTP. Trinn 2 på Møreaksen, veien fra Ålesund til Vestnes, er en strekning Sve (Frp) nevner spesielt, og som er en vesentlig del av Fergefri E39 Møreaksen. Her mener Sve det ligger til rette for stor enighet mellom H og Frp.

At Frp skal bli ening med Høyre om Norsk transportplan er det vel knapt noen som tror. I hvert fall ikke de som husker lederen av Frp, Sylvi Listhaug, sin bastante uttalelse ved forrige valg – Frp vil aldri støtte en NTP som inneholder Møreaksen. Eller antyder Frank Sve (Frp) at partiet nå er i ferd med å skifte standpunkt om Møreaksen?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse