Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
08 august 2023 09:16
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Frank Sve (FrP), 1. nestleder i Transport og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, hevder enda en gang det er vanvittig pengesløseri på Møreaksen.

Sve bommet riktignok med nær 100 % i sitt anslag på kostnadene, men mener fortsatt at å bruke mange hundre millioner på et veiprosjekt for noen få tusen biler daglig over Romsdalsfjorden må være norgesrekord i pengesløseri. Sve tror åpenbart fortsatt at Møreaksen bare omfatter fjordkryssingen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

At Frp sin samferdselspolitiske talsmann avslører at han ikke har greie på hva han uttaler seg om, er vi vant til. Fergefri E39 går faktisk fra Breivika i Ålesund helt til Bolsønes i Molde, noe Frps 1. nestleder i Transport og kommunikasjonskomitéen på Stortinget ennå ikke har fått med seg. Han har heller ikke fått med seg at trafikken over Romsdalsfjorden på Fergefri E39 Møreaksen, som erstatter 3 ulike fergesamband, vil være dobbelt så stor som gjennom Romsdalen på E136 Eksportveien.

Frank Sve (Frp) hevder videre feilaktig at disse planleggingsmidlene er brukt på et prosjekt som folket ikke vil ha. La meg derfor minne Sve på min forrige utfordring, som han ennå ikke har vært i stand til å besvare. I samtlige meningsmålinger er det flere som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn som ønsker fortsatt ferge. Og i kommunen nærmest fjordkryssingen og med størst befolkning, er det mer enn dobbelt så mange som ønsker Møreaksen framfor Romsdalsaksen.

Det er Stortinget, med støtte fra bl.a. Frp, som for lengst har vedtatt at traséen for Fergefri E39 gjennom Møre og Romsdal skal være Møreaksen. Og dermed pålagt Statens Vegvesen (SVV) å utredet dette prosjektet, i tråd med Plan- og bygningsloven. Sve mener at planleggingsressursene for E136 Eksportveien har forsvunnet i Møreaksensluket, og at E136 fra Moa til Vestnes er glemt planleggingsmessig av SVV.

Annonse
Annonse

Sve har altså ikke fått med seg at planleggingsmidlene til Møreaksen også inkluderer strekningen fra Ålesund til Vestens. Heller ikke har han forstått at denne strekningen er felles for E136 Eksportveien og E39 Møreaksen. De pengene som har gått med til å planlegge Møreaksen har altså samtidig også gått med til å planlegge Eksportveien. Dette forstår ikke Sve, som tror at denne planleggingen er «glemt» av SVV. Sve har heller ikke fått med seg at trafikken på E39 Møreaksen er dobbelt så stor som på E136 Eksportveien.

Sve bør derfor spørre samferdselsministeren hvor mye planleggingsressurser som var avsatt til E136 Eksportveien, og hvor mye av dette har forsvunnet til E39 Møreaksen. Men jeg tror Frank Sve (Frp) ikke tør å stille et slikt spørsmål. Ganske enkelt fordi Sve nok allerede vet svaret, og at han ikke vil like å få høre det.

Frank Sve (Frp) fortsetter som vanlig også med sine antydninger om urent spill omkring Møreaksen. Han mener dette vanvittige pengesløseriet bør gås grundig gjennom i sømmene. Hvordan kunne dette skje, og hvor har pengene til E136 forsvunnet? Hvem har påvirket SVV til å gjøre dette, er det noen som har hatt personlige interesser i dette? Sve stiller spørsmålene, og overlater til ulike kontrollmyndigheter å finne svarene.

Opp gjennom årene har slike antydninger om urent spill stadig kommet fra motstanderne av Møreaksen. Min andre utfordring til Frank Sve (Frp) er derfor at han nå faktisk henvender seg direkte til disse kontrollmyndighetene for å få svarene, og at disse henvendelsene blir offentliggjort, eksempelvis som avisinnlegg. Eller er Frank Sve (Frp) redd for at dette enda en gang vil gjøre ham til latter?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Om bevilgningene til Møreaksen stoppes, så forsvinner disse midlene ut av Møre og Romsdal. Da blir det mindre – ikke mer – veibygging her.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Frank Sve (Frp) harselerer med at Roald Fiksdal er ansatt som ny daglig leder av Møreaksen AS, og håner jobben som han mener er forkastelig lobbyvirksomhet. Hvor var kritikken mot samme mann den gang Fiksdal var styreleder og daglig leder i Eksportvegen AS?

    Ironien i at Sve her møter seg selv i døren ser alle andre enn Sve selv. Etter min mening er det tragisk å ha en slik representant for Møre og Romsdal på Stortinget. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse