Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister
Ytring
16 august 2023 21:24
Del på Facebook
Torsdag 20. april fikk søsterferjene «Møringen» og «Smøla» en verdig dåp ved ferjekaia i Sandvika. Foto: Terje Holm
Torsdag 20. april fikk søsterferjene «Møringen» og «Smøla» en verdig dåp ved ferjekaia i Sandvika. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norge er et langstrakt land, og kysten og havet har alltid vært viktig for oss. Langs hele kysten finner vi fiskerinæring, oljenæring, skipsrederier og havindustri. Denne verdiskapingen er mulig på grunn av de store og små lokalsamfunnene som finnes her – fra nord til sør.

Det må være attraktivt å bosette seg langs kysten og på øyer. Da vi var samlet i Hurdal høsten 2021, var vi enige om at det er viktig at vi bidrar til det.

Annonse
Annonse

Mange steder er ferja selve livsnerven. Derfor lovet vi i Hurdalsplattformen å innføre en ordning med gratis ferjer for øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet – og vi lovet å gjøre alle ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig gratis.

Nå er denne målsettingen oppfylt!

Fra og med i dag blir reisehverdagen for flere i Møre og Romsdal litt enklere.

Regjeringen har lagt til rette for at fire fylkesveiferjesamband i Møre og Romsdal kan bli gratis fra 16. august, og fylkeskommunene har fulgt opp med å vedta takstreduksjoner slik at disse sambandene blir gratis.

Annonse
Annonse

Disse sambandene i Møre og Romsdal er nå gratis:

  • Aukra – Hollingsholmen
  • Brattvåg – Dryna
  • Edøya – Sandvika
  • Solholmen – Mordalsvågen

Vi har tidligere bevilget midler som legger til rette for å innføre gratis ferjer der trafikkgrunnlaget er svakt. Nå legger vi til rette for reduserte takster og flere gratis ferjer til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet.

Sparer flere tusen kroner

Hva betyr dette for de som bruker ferja i hverdagen? La meg ta et eksempel:

Møre og Romsdal: Taksten på sambandet E39 Molde–Vestnes er 50 prosent lavere enn 1. januar 2021. En pendler som hver arbeidsdag reiser tur-retur med ferje mellom Molde og Vestnes i Møre og Romsdal (med en bensin-/dieselbil med AutoPASS-avtale), vil spare om lag 18 000 kroner i 2023, sammenlignet med ferjetakstene i januar 2021.

Gratis ferje bidrar til å styrke konkurransekraften til det lokale næringslivet, men viktigst av alt, så bidrar dette til å gjøre livet enklere for de som er avhengige av ferja i hverdagen.

Gratulerer med gratis ferje!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse