Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
09 januar 2024 09:49
Del på Facebook
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Altfor mange store og kostbare samfunnsprosjekt forsøkes å presses gjennom uten reell konkurranse. Alternative løsninger blir ignorert og/eller problematisert, selv om det kan være stor sannsynlighet for bedre og billigere løsninger. Årsaken er ofte knyttet til prestisje – spesielt blant politikere.

Få av de er villig til å endre oppfatning når nye opplysninger eller alternativ kommer på banen. Nye løsninger/ forslag blir stemplet som «omkamp!» – selv når kampen stoppes før den blir spilt. Omkamp knyttes som kjent til kamper som er spilt. For samfunnet kan slik adferd bli kostbar.

Annonse
Annonse

Store og ekstremt kostbare prosjekt som Helseplattformen for Helse Midt, veger som ny E39 gjennom fylket og prosjekt som «Kvasnes-kloakken» for kommunene Ålesund/Sula er sprikende – men gode eksempel.

En IT-professor mener at Helse Midt-Norge har gått i fellen. Ideen er god, men de har glemt pasientsikkerheten når de nærmest har satset milliardbeløp blindt via en avtale med et amerikansk selskap der selgerne er dyktigere enn de IT-ansatte.

Møreaksen er eneste alternativ hevder noen – men dersom fast forbindelse for ny E39 skal avløse fergedriften, finnes det gode alternativ hos rivalen Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De lanserte sin oversjøiske løsning på tampen av 2016, og har justert løsningen i henhold til nye krav. Enkelte forsøker å tie om det, men det siver jo ut.

Enkle undersøkelser og sammenligninger knyttet til nye kloakkrenseanlegg viser store sprik for rensing, kostnader, tidsbruk og andre parametre «Norge rundt». Det planlagte anlegget på Kvasnes har fått sin oppmerksomhet fra konsulentselskap som tjener mest når omfang og kostnad blir størst mulig for prosjektet. De har i flere år vært knyttet til prosjektet, og må holdes på trygg avstand når uhildet utredning for desentralisert løsning nå forhåpentlig blir utført.

Politikere som er knyttet til her omtalte og andre prosjekt – dvs. i ulike nivå som kommune, fylkeskommune, regioner eller på landsplan – har moralsk og også reelt ansvar/plikt i henhold til lov å sørge for at alternative løsninger blir undersøkt på skikkelig vis. Hvorfor mange politikere er så lite villig til å undersøke alternative løsninger som kan bli billigere og/eller bedre er forunderlig.

Mange ord kan forklare adjektivet uhildet, og upartisk er et av de. Viktigheten av manglende uhildet utredning bør fremgå av de omtalte eksemplene. Med upartiske utredninger kan bærekraft, miljø, tid og penger spares i stor grad.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse