Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I dag kom statistikken som viser matvare økningen i pris fra SSB. Den viser at Konsumprisindeksen (KPI) har stige med 4,8 prosent det siste året fra desember 2022 til desember 2023. Samtidig har prisen på mat og alkoholfrie varer økt med 8,9 prosent.

Fra januar til desember har prisen på matvarer økt med 10 prosent, noe som er den høgste årsveksten siden 1982. Alle matvarer har økt i pris, men prisveksten er størst i grønnsaker og frukt.

Annonse
Annonse

Lønnsutviklingen generelt i samfunnet har siste året har vert på 5,5 prosent, og det er lite som tyder på at renten blir satt ned med det første.Det vil si at mange husholdninger vil slite fremover. Legger vi det sammen med høge kraft og drivstoffpriser og at alle varer og tjenester har økt så kan vi trygt si at kjøpekraften vil minske hos de fleste også vi sjøfolk.

Så det vil nok generelt i samfunnet, være et forhøyet lønnskrav i forhandlingene fremover.

I år er det hovedoppgjør. Mange sjøfolk jeg snakker med, sier at i år må vi sjøfolk generelt ha et kraftig lønnshopp. Spesielt i Offshore segmentet.

Så utifra det jeg hører fra sjøfolk, så ligger det et kraftig forventningspress på forhandlingene til høsten.

Det er ikke bare et krav om høgre løn, som mange mener må komme på plass i disse forhandlingene. Det er også arbeidsvilkår og det må på sikt være et økt fokus på HMS i forhold til negativ påvirkning til helse generelt, i alle departement ombord. Her må det komme flere tiltak i årene fremover. Som helse- og kreftregistre hos sjøfolk og oljearbeidere, og en må se på seilingstid i forhold til psykisk helse- og belastningsskader.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det ble prøvd av fagfolk innen helse i fjor å få myndighetene til å etablere helseregistre for sjøfolk og oljearbeidere, men regjeringen avslo det.

I forpleining jobbes det nå med å fremme krav om forbedring i arbeidssituasjon, klarere arbeidsfordeling og stillingstitler i henhold til utdanning og kompetanse, og generelt en økning i holdningen til denne yrkesgruppen.

Dette er en yrkesgruppe som nå har satt ned foten og vil jobbe aktivt for å få frem deres arbeidssituasjon, helseutfordringer, jobbe for økt rekruttering og øke andelen norsk forpleining i sjøfarten.

I segmentet offshore er det lysere utsikter i årene fremover, enn vi har sett på mange år. Samtidig ser vi at rederiene sliter med å få folk. Dette er noe næringen selv og myndighetene må se på med største alvor.

Derfor må næringen og myndighetene lytte til sjøfolkene og samarbeide med sjøfolkenes organisasjoner om hvordan en skal øke rekrutteringen, men også hvordan beholde kompetansen som allerede er i segmentet. Det betyr også at en må jobbe utenfor boksen, men det kreves at organisasjonene er på og det gis lite rom for feil. Ellers kan vi komme galt ut, og det er ingen tjent med.

På tampen av fjoråret, ble det statsrådskifte i departementet som vi sjøfolk skal forholde oss til. For oss vanlige sjøfolk er vedkommende fullstendig anonym. Vi vet ikke om hun er klar over at vi eksisterer og vi er nå rimelig usikre om regjeringens lovnader om norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sektor og i norsk farvann fra før valgkampen, under valgkampen og etter valgkampen vil holde seg oppe.

Det er på tide hun kommer på banen og det er på tide at politikere generelt i alle parti viser støtte og interesse for våre synspunkt og til våre organisasjoner. Og vil de ikke det må vi mobilisere til valgkampen neste år. Da er det stortingsvalg.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse