Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I Rødt ser vi med stor forundring hvordan kommunen synes å mangle både ansvarsbevissthet og oversikt over aktivitetene i bedrifter hvor den har direkte eller indirekte eierskap. Særlig gjelder dette de nylige konkursene i KBBL Bygg AS og KBBL Boligbygg AS, som har ført til at ansatte stod uten lønn før jul, mens lokale leverandører ble sittende igjen med ubetalte krav og måtte dekke tapene selv.

Selv for et utrent øye ser man etter et raskt blikk på tallene fra Brønnøysundregistrene, at disse konkursene var en varslet katastrofe. Det mest påtrengende spørsmålet er hvordan situasjonen kunne få lov til å eskalere så langt før det til sist ble besluttet å melde oppbud.

Annonse
Annonse

Det virker som om ingen i kommunens administrasjon har holdt øye med de selskapene de eier, direkte eller indirekte. Denne situasjonen må ha vært diskutert i NEAS' styre ved flere anledninger. En tidligere beslutning om konkurs kunne ha spart de ansatte for den tunge byrden av ikke å motta lønn i jula – en tid hvor dette er spesielt kritisk for å få endene til å møtes. Lønnsgarantifondets treghet i utbetalingen er da en kald trøst.

I tillegg har det kommet frem at ansatte i KBBL Boligbygg AS har jobbet under dårlige forhold, med arbeidsbeskrivelser som ikke stemmer overens med virkeligheten, blant annet.

Dette kan umulig være forhold Kristiansund kommune er kjent med. Derfor foreslår vi i Rødt følgende tiltak:

  1. Gransking: Vi ønsker en uavhengig gransking av kommunens rolle og handlinger i forhold til deres eierskap i de nevnte selskapene, samt andre selskaper der kommunen har eierinteresser. Målet er å avdekke om det har forekommet eller forekommer svikt i tilsyn eller styring.
  2. Støtte til de Rammede: Vi ber kommunen vurdere muligheter for støtte til de ansatte og leverandørene som er direkte berørt av konkursene, gjennom sitt eierskap i NEAS. Dette kan inkludere økonomisk hjelp eller andre støttetiltak.
  3. Revidering av Eierskapspolitikk: Rødt ber, nok en gang, om en gjennomgang og eventuell revisjon av kommunens eierskapspolitikk i selskaper, for å forhindre at lignende situasjoner oppstår i fremtiden. Vi ber også om utforming av etiske retningslinjer som beskytter ansatte og lokale leverandører. Dette må ikke gjenta seg.
  4. Juridiske Vurderinger: Vi oppfordrer kommunen til å konsultere juridiske eksperter for å vurdere om det foreligger grunnlag for rettslige skritt mot de ansvarlige for situasjonen. Kunne dette ha vært forhindret tidligere?

Dette er komplekse saker som krever nøye vurdering og en balansert tilnærming. Det er essensielt at de berørte får nødvendig hjelp og støtte, samtidig som man arbeider for å forbedre systemer og prosedyrer for å unngå lignende utfordringer i fremtiden. Vi i Rødt påberoper oss ikke ekspertise på dette området, men det kan tydeligvis heller ikke kommunen. Derfor reiser vi spørsmålet om kommunen i det hele tatt bør være involvert i slike selskaper.
egne av Rødt.

For Rødt Kristiansund:

Rune Kristiansen og Jørgen Storeng

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse