Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås
Ytring
25 februar 2024 00:01
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Skal fylket eksistere i fremtiden, må rette veier prioriteres i tide og snarest. Det holder ikke å snakke om et felles bo og arbeidsmarked. - Kommer vi oss til Molde er vi berget. Transporten av varer fra regionen må «rakste veien»..

Dersom regionen skal være «liv laga», må primærnæringens forsynings behov komme først. Både av hensyn til tid, men også til miljøavtrykk. Vi får heller vente litt med «fellesmarkedet» Ålesund-Molde. Internett et kommet for å BLI. EL ferger likeså.

Annonse
Annonse

La det være sagt. Det er mange på Sunnmøre som unner Aukra og Midsund fastlandssamband. Da på en enklere måte enn med 4 felts veier betalt av staten og muligens på bekostning av langt viktigere veier i fylket.

Er Høyre på rett vei?

Fylkesårsmøtet indikerer at der er et skifte på gang. Fra å ha vært langt på jordet, i godt selskap med Ap og Sp, kan det virke som at realismen i samferdselen nå er begynt å sige inn.

Det er liten tvil om at Høyre sitt tap av 2 mandat i forrige periode, ene og alene skyldtes den ensidige samferdselspolitikken, de siste 3 periodene. Det blåsere en sterk blå vind over Nord-Vestlandet. -Noe det har gjort lenge. Inntil nå er det bare Frp. som har hatt glede av denne. Dette kan ikke Erna akseptere ved neste valg. Det gjenstår selvfølgelig å se om vedtaket, har tyngde. Eller om dette også er et spill for kulissene?

Ved første øyekast kan det se ut som at Høyre har tenkt å «reise kjerringa», følge folket meninger. Resultatet kan bli at partiet kommer opp av grøfta og på rett vei.

Kan Høyre lage vei i vellinga?

Som et av landets største parti gjorde M&R Høyre et vedtak som la grunnlaget for å kunne lage vei i vellinga. De satte opp en smørbrødliste, uten prioriteringer. Greit nok, dette er en begynnelse for å få fylket på rett vei.

Dersom partiet skal følge tidligere ordfører i Molde sin filosofi, så må fylket samle seg om Ålesund som regionhovedstad snarest. Så kan muligens Molde fortsette å være fylkeshovdestad etter hans ønske.

Annonse
Annonse

Dette innebærer at når det gjelder satsingen på infrastrukturen må Høyre innse at å prioritere er å sette en ting fremfor en annen. Hvor den andre må vike. Smørbrødlista er et greit og fornuftig utgangspunkt. Nå gjenstår det å prioritere listen i tiden fremover. Da må Solevågseidet- Breivika inn igjen i NTP fortere enn fy.

Så må Høyre og fylket ellers samle seg om eksportveien E136 fra Ålesund til Dombås snarest. Ikke bare i festtaler og på papiret ved hver NTP rullering. Men også i politiske handlinger og vedtak inn mot departement, Mørebenken og Løvebakken.

Veien mellom fjordkryssingene og inn ut av fylket, er og blir de viktigste for å bygge regionen. Etterpå kommer «fellesmarkedet» mer eller mindre av seg selv. Dette har Høyre langt på vei innsett ved siste fylkesårsmøte.

Lakmus/syretesten?

Dersom Erna ønsker å «reise Høyre kjerringa», kommer første testen allerede 5 april. Da avholdes Eksportvei konferanse i Ålesund hvor alle de viktigste veiene inn/ut av fylket skal debatteres.

Til stede blir det meste av de politikerne og lederne som har innflytelse på prioriteringene innen samferdsel. Mest sannsynlig også samferdselsministeren. Dette blir den viktige og største testen for å se om Høyre holder ord før valget.

Kommer lakmuspapiret fortsatt til å være lyserødt, eller vil det komme ut som mørkeblått? Når første løvetanna spretter gjennom gammel og hullete asfalt til våren, har vi allerede fått en indikasjon.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse