Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Til min store overraskelse legger administrasjonen ved plan og bygg i Kristiansund opp til et «bakholdsangrep» for å slippe å utføre politiske vedtak.

Bakgrunnen for såpass harde ord er at formannskapet i neste uke skal behandle kommunens planstrategi. I og for seg prisverdig, men ikke når forslaget torpederer tidligere vedtak i kommunestyret.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kommuneplanens arealdel (KPA) kan virke som et uoverkommelig saksområde, men det er viktig fordi rammene for arealbruk i kommunen skal skje etter denne planen. Politikerne brukte hele forrige periode på en særdeles grundig behandling av KPA. Det endelige vedtaket ble gjort i september 2023. KPA for gamle Kristiansund var relativt uproblematisk. Forutsetningen for vedtaket var imidlertid at det skulle utarbeides kommunedelplaner for Frei, i prioritert rekkefølge.

Det er denne forutsetningen administrasjonen nå glatt vil hoppe bukk over. Det er ingen hemmelighet at vi som politikere hadde et helt annet syn på arealdisponering på Frei enn administrasjonen i utgangspunktet hadde.

Om administrasjonen nå ikke vil utføre kommunestyrets vedtak fordi de er uenige, eller om de heller vil bruke tid og krefter på, etter deres syn, viktigere saker, aner jeg ikke.

Uansett legger de opp til å overse de klare forutsetningene i vedtaket fra september.

I et bittelite stjernepunkt i en lang saksutredning til formannskapet står følgende:

  • For disse to planarbeidene så betinger dette at to ressurser får avsatt tid til arbeidet. Arbeidet vil belastes «ikke-selvkost-området».

Det foreslås at Plan og byggesak arbeider med disse planene, og ikke starter opp kommunedelplan for kystsonen på Frei.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

«Disse to planarbeidene» gjelder revisjon av game reguleringsplaner i sentrum. Det vil administrasjonen bruke tid på, ikke utføre en politisk marsjordre.

Dette er en merkelig saksbehandling. Plan og bygg og kommunestyret gjorde grundige vedtak angående KPA.

Skal det gjøres nye vedtak, må saken selvsagt behandles forsvarlig politisk gjennom hovedutvalget, ikke som ei bisetning i formannskapet. For oss som virkelig jobbet grundig med KPA i forrige periode, er det komplett uforståelig, og for egen del uakseptabelt, at administrasjonen med en godt bortgjemt fotnote glatt overser et politisk vedtak.

Administrasjonens oppgave er å forberede saker til politisk behandling for deretter å gjennomføre de vedtak politikerne gjør, uansett om administrasjonen er enig eller ikke.

Kommunens kontrollutvalg skal sikre at administrasjonen gjør det de blir bedt om. Dette er en sak kontrollutvalget gjerne kan se nærmere på.

Steinar Hoftaniska Høgsve, tidligere nestleder hovedutvalg plan og bygg 2019-2023

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse