Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I verdens rikeste land blir unge skattlagt altfor hardt. Frikortgrensa er i dag 70.000 kroner. Det skal lønne seg å jobbe ved siden av skole, men du kan nesten ikke tjene noe som helst uten å bli skattlagt. Vi i FpU mener derfor at frikortgrensen bør økes til 250.000 kroner.

Ungdom bør belønnes, ikke straffes for å jobbe ved siden av studiene. Problemet i dag er at denne regjeringen ikke prioriterer de unge. Å skape mer frihet for den yngre generasjonen er bare positivt. Øker vi frikortgrensen vil flere unge bli mer engasjert og motivert til å enten skaffe seg en jobb, eller jobbe ekstra etter skolen. Mange vil i tillegg få muligheten til å spare til egen bolig. Ved at flere unge jobber, vil det skape et mer lønnsomt samfunn. Det er også et tiltak for å få flere unge ut i jobb.

FpU jobber for at ungdom skal jobbe mer skattefritt. Bare da frikortgrensen ble økt til 65.000 kroner, så vi en økning blant unge som hadde sommerjobb. SSB viser i en undersøkelse i 2021 at hele 7 av 10 unge hadde jobb ved siden av studiene. Som viser at å heve frikortgrensen lønner seg.

I verdens rikeste land er frikortgrensa altfor lav, og det rammer oss unge. I en tid hvor lommeboka er for trang på grunn av matprisene som har steget, i tillegg til drivstoffprisene og i hvert fall strømprisene. EU definerer selv at fattigdomsgrensen er på omkring 250.000 kroner, så hvorfor skal vi da skattlegge de som sliter mest? Med å heve frikortgrensen minsker vi fattigdommen, belønner de som jobber og ikke minst motiverer oss unge.

Viola Tetlie Stangenes er styremedlem i Møre og Romsdal FpU. Foto: PrivatViola Tetlie Stangenes er styremedlem i Møre og Romsdal FpU. Foto: Privat

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse