Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringen sendte i 2022 en lovendring på høring. Denne gjaldt norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel.

I dag ble lovforslaget lagt fram på grunnlag av innspillene som kom i 2022. Det har tatt nesten to år å utarbeide lovforslaget, med to forslag som har blitt vurdert.

  1. Utvidelse av allmenngjøringens virkeområde til å omfatte innenriks skipsfart som kystfart og cruise som i hovedsak går mellom to norske havner.
  2. Å pålegge rettighetshavere som har tillatelse til å utøve virksomhet i norsk farvann eller på norsk sokkel. En plikt til å sørge for at ansatte på skip som utfører maritime tjenester til virksomheten, har norske lønnsvilkår.

Forslag nummer to for offshore innebærer få endringer, da norske skip med norsk/skandinavisk personell ombord allerede opererer med norske lønns- og arbeidsvilkår. Hvordan oljeselskapene skal håndheve dette forblir uklart for meg.

Jeg kan ikke umiddelbart se at dette får konsekvenser for de som bruker utenlandsk billig arbeidskraft, da norske vilkår ikke er tatt med i vurderingen. Dette må også sees i lys av proteksjonisme, som vi ikke kan ha i to næringer samtidig. Det betyr at vi må se på den proteksjonismen vi allerede har i landbruket. Dermed kan det oppstå flere komplikasjoner som regjeringen tydeligvis ikke har sett på, til tross for den lange tiden de har brukt på dette lovforslaget.

Regjeringen velger å ikke gå videre med forslaget fra sjøfolkene om å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Dette ville ha omfattet all skipsfart innenfor norsk grense, inkludert NOR-registrerte skip.

Dette lovforslaget er for meg personlig og som sjømann en stor skuffelse.

Selve forslaget er ingen overraskelse, det så vi komme etter hvert, selv om håpet var der. Men den lange saksbehandlingstiden, og at jeg ikke fikk svar på en e-post jeg sendte departementet for 3–4 uker siden, bekreftet den ugne følelsen jeg har hatt.

Det som overrasket meg mest, er den arrogansen og hvor lett det er for våre folkevalgte i regjeringen, å gå vekk fra de klare lovnadene de har lovet oss sjøfolk i mange år. Selv om det kommer i en fin innpakning, så holder ikke forslagene mål, når du ser nærmere på de.

Selv om jeg har mistet mye av troen på våre folkevalgte i denne saken, er jeg sikker på at dette lovforslaget ikke vil gå igjennom, til tross for at Norsk Sjømannsforbund har sagt at mye av det ser bra ut.

Annonse
Annonse

Dette lovforslaget holder ikke mål sett i lys av tiden og ressursene som er brukt på det.

Drivkraften for mitt engasjement, har hele tiden vært å sørge for en forutsigbar og stabil ordning for norske sjøfolk i norsk farvann og på norsk sokkel.

Som kjent gjeninnførte regjeringen taket på nettolønnsordningen i 2022 som slo beina vekk under seg, spesielt for de små kystrederiene langs kysten. Så kommer forslag nr. en som ikke er verdt papiret det er skrevet på.

I mange år krevde norske sjømannsforbund allmenngjøring av tariffavtaler, noe Høyre mente var proteksjonisme. Forbundene gikk da bort fra dette kravet og satset på norske lønns- og arbeidsvilkår for å sikre forutsigbarhet i maritim næring. Dette kan ikke kalles proteksjonisme, selv om Høyre mente det også var det.

Nå ønsker regjeringen å utvide dette til å gjelde kyst- og cruisefart. Først fjernet de det eneste positive som har skjedd kystnæringen på mange år. Deretter vil de innføre allmenngjøring, noe jeg advarte mot i 2016–2017. Jeg sa da at norske lønns- og arbeidsvilkår ville ta lang tid å innføre. Estimert tid var 4–5 år, men nå har det tatt 7–8 år og det er ingen garanti for at det kommer til å bli innført.

Jeg foreslo å innføre allmenngjøring midlertidig mens en utarbeidet norske lønns- og arbeidsvilkår – fordi allmenngjøring fungerer kun hvis den sittende regjeringen vil ha den. De har vetorett gjennom flest stemmer og kan fjerne den. Det har ikke den forutsigbarheten norske sjøfolk trenger.

Dette forslaget vil ikke komme gjennom uansett, hvis det blir regjeringsskifte om 1,5 år. De borgerlige partiene har vært klart imot allmenngjøring. Dette vet Ap og Sp så de leverer dette i trygg forvisning om at det ikke vil gagne norsk skipsfart og vi vil fortsatt stå på stedet hvil.

Jeg ber nå innstendig alle sjømannsorganisasjoner og forbundene i olje- og energi-sektoren, som har norske sjøfolk og oljearbeidere som medlemmer, se på helheten og tenke på fremtiden. Om å gå sterkt opp mot alle politiske parti i denne saken.

Vi sjøfolk og oljearbeidere må stå sammen mot dette. Kravet om forutsigbarhet for kyst og sokkel må være krystallklart. Norske sjøfolk og Norge som sjøfartsnasjon, kommer ikke et skritt videre for å sikre norske sjøfolk inn i fremtiden med dette forslaget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse