En ca. 100 mil lang ny fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim ble lansert i 2010, og det skulle skje ved kryssing av 7 fjorder med fast forbindelse. Det virker fjernt nå.
Rogaland
Rogaland har omkring 480000 innbyggere, og det store prosjektet der heter Rogfast. Den undersjøiske tunnelen har en lengde på 26,7 km, dybde 390 meter, og inkluderer ei arm til øya Kvitsøy. Kostnader og byggetid øker stadig, men ettersom prosjektet har passert «ingen veg tilbake», så blir nok prosjektet gjennomført – forutsatt at tunnelen ikke kollapser. Trolig vil totalkostnaden passere 40 mrd og den skal være ferdig bygget i 2031 for antatt åpning av tunnelen i 2033.
Vestland
I Vestland er det også folkerikt – ca. 630.000, men der har Hordfast mistet sin plass på NTP – forøvrig samme skjebne som Møreaksen i vårt fylke. Hordfast er den sørligste kryssingen i Vestland fylke, Sognefjorden den andre, mens Nordfjorden er nr 3. Den brede og dype Sognefjorden er nok den klart største utfordringen der.
Møre og Romsdal
3 av fjordene er i vårt fylke, samt at den i Nordfjord er nær. Kombinasjonen Hafast + Møreaksen og Halsafjorden vil passere 100 mrd, og folketallet er omkring en fjerdedel av Rogaland + Vestland. Da er timeout forståelig. Alternativet Møreaksen bør skrotes snarest. Ellers må nevnes at kryssingen av Halsafjorden kan greit løses uavhengig av løsning i midt og sør.
Fergefri E39
Dersom fortsatt fergedrift skal utfordres av fast forbindelse gjennom fylket, må billigste, korteste, raskeste og flateste alternativ velges. Nevnte forhold, og andre som tilgang for myke trafikanter, turisme med mer bør undersøkes, slik at vi får vite om øyhopping og flytebruer med Romsdalsaksen og annen løsning med ny E39 øst for Brusdalsvatnet på Sunnmøre kan bli et relevant alternativ til fortsatt fergedrift.
Realisme
Politikk er langt mer enn regneark, folketall og kostnader – men det må likevel være en viss harmoni. Et relevant spørsmål er om det finnes alternative løsninger til Hafast og Møreaksen som gjør fergefri E39 gjennom fylket langt billigere. «Alle» vet at svaret er ja, og som kan gjøre ny E39 minst 5 mil kortere. Kanskje er ikke løsningen god nok for plass på NTP – men er et langt bedre alternativ enn å satse på ei løsning som er motsatt av kortest, raskest, flatest og billigst?
Uten realisme blir det ingen ny fergefri E39 gjennom fylket, for den har bedre vilkår øst for Brusdalsvatnet i Ålesund – og oversjøisk over Romsdalsfjorden.