Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
15 juli 2024 10:46
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En ca. 100 mil lang ny fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim ble lansert i 2010, og det skulle skje ved kryssing av 7 fjorder med fast forbindelse. Det virker fjernt nå.

Rogaland

Rogaland har omkring 480000 innbyggere, og det store prosjektet der heter Rogfast. Den undersjøiske tunnelen har en lengde på 26,7 km, dybde 390 meter, og inkluderer ei arm til øya Kvitsøy. Kostnader og byggetid øker stadig, men ettersom prosjektet har passert «ingen veg tilbake», så blir nok prosjektet gjennomført – forutsatt at tunnelen ikke kollapser. Trolig vil totalkostnaden passere 40 mrd og den skal være ferdig bygget i 2031 for antatt åpning av tunnelen i 2033.

Annonse
Annonse

Vestland

I Vestland er det også folkerikt – ca. 630.000, men der har Hordfast mistet sin plass på NTP – forøvrig samme skjebne som Møreaksen i vårt fylke. Hordfast er den sørligste kryssingen i Vestland fylke, Sognefjorden den andre, mens Nordfjorden er nr 3. Den brede og dype Sognefjorden er nok den klart største utfordringen der.

Møre og Romsdal

3 av fjordene er i vårt fylke, samt at den i Nordfjord er nær. Kombinasjonen Hafast + Møreaksen og Halsafjorden vil passere 100 mrd, og folketallet er omkring en fjerdedel av Rogaland + Vestland. Da er timeout forståelig. Alternativet Møreaksen bør skrotes snarest. Ellers må nevnes at kryssingen av Halsafjorden kan greit løses uavhengig av løsning i midt og sør.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fergefri E39

Dersom fortsatt fergedrift skal utfordres av fast forbindelse gjennom fylket, må billigste, korteste, raskeste og flateste alternativ velges. Nevnte forhold, og andre som tilgang for myke trafikanter, turisme med mer bør undersøkes, slik at vi får vite om øyhopping og flytebruer med Romsdalsaksen og annen løsning med ny E39 øst for Brusdalsvatnet på Sunnmøre kan bli et relevant alternativ til fortsatt fergedrift.

Realisme

Politikk er langt mer enn regneark, folketall og kostnader – men det må likevel være en viss harmoni. Et relevant spørsmål er om det finnes alternative løsninger til Hafast og Møreaksen som gjør fergefri E39 gjennom fylket langt billigere. «Alle» vet at svaret er ja, og som kan gjøre ny E39 minst 5 mil kortere. Kanskje er ikke løsningen god nok for plass på NTP – men er et langt bedre alternativ enn å satse på ei løsning som er motsatt av kortest, raskest, flatest og billigst?

Uten realisme blir det ingen ny fergefri E39 gjennom fylket, for den har bedre vilkår øst for Brusdalsvatnet i Ålesund – og oversjøisk over Romsdalsfjorden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 3 måneder siden
    Fornuftige refleksjoner Paul!  Det som blir det aller viktigste er å bytte ut regjeringen i september 2026, slik at fornuften kan tøyle Molde vegvesen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse