Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den siste rapporten fra E24 avslører en alarmerende økning i antall konkurser i Norge. I år alene har vi sett tap på hele 17 milliarder kroner. Det spås at 9 prosent flere norske bedrifter vil gå konkurs i år sammenlignet med i 2023.

Dette er ikke bare tall på et papir; det er livsverk, arbeidsplasser og økonomisk trygghet for tusenvis av nordmenn som nå står på spill.

Industri- og Næringspartiet (INP) ser med stor bekymring på denne utviklingen. Vi mener at dette er et resultat av langvarig feilslått politikk som ikke har tatt hensyn til de reelle utfordringene norske bedrifter står overfor. Skatter, renter og høye driftskostnader i sammen med et unødvendig byråkrati-og manglende støtteordninger for små og mellomstore bedrifter har gjort det vanskelig for mange å holde hodet over vannet. Det er på tide med en ny retning!

De arbeidsplassene som er skapt i første kvartal 2024 er nesten utelukkende kommet i offentlig sektor. Av 16.400 arbeidsplasser er hele 14.900 i offentlig sektor, mens kun 1500 ble skapt i privat sektor. Dette er en stor trussel for Norges økonomiske bærekraft og fremtidige velferd. Norge er også i fremtiden avhengig av jobbskaping i privat sektor, det er grunnleggende for vår økonomiske vekst. Med en stagnerende privat sektor er velferdsstatens økonomiske grunnlag i fare. Sittende regjering driver en politikk som kveler vekst og jager bort viktige bedrifter for landet. Dette kan ikke fortsette, men jeg er redd dette bare er begynnelsen og at 2024–2025 vil endre livene til mange i negativ retning. Det er ingen tvil om at arbeidsledigheten vil stige utover i 2024 noe som igjen fører til sosiale ulikheter som i seg selv er bekymringsverdig.

Vi vil jobbe for å redusere skattebyrden, forenkle regelverket og sikre bedre vilkår for våre næringsdrivende. Vi trenger en politikk som fremmer innovasjon, støtter entreprenørskap og sikrer at norske arbeidsplasser ikke går tapt. Vi oppfordrer regjeringen til å ta disse tallene på alvor og handle umiddelbart. Det er ikke bare økonomien som lider; det er mennesker, familier og hele lokalsamfunn.

Vi i INP er klare til å kjempe for en mer bærekraftig og robust næringspolitikk som setter folk først. La oss stå sammen for en bedre fremtid for norsk næringsliv!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse