Annonse
KSU – Vipps – desktop
Maria Aasen Svendsrud og Odd Harald Hovland, Arbeiderpartiet
Ytring
Maria Aasen Svendsrud og Odd Harald Hovland, Arbeiderpartiet
09 august 2024 09:17
Del på Facebook
Foto: Mark Purnell / Tolletaten
Foto: Mark Purnell / Tolletaten
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Arbeiderpartiet setter trygghet først. Norges sikkerhet må forsvares hver eneste dag. Vi prioriterer derfor helheten i å trygge Norge. Det handler ikke bare om forsvar og politi, men også andre deler av apparatet er viktige deler i et helhetlig forsvarsverk som må virke hver eneste dag for å sikre vår beredskap. Derfor styrker vi Tolletaten med 118 millioner kroner nå.

Tolletaten i Norge spiller en sentral rolle i å opprettholde nasjonal sikkerhet og økonomisk integritet gjennom sine omfattende kontrollfunksjoner. Tollen skal sikre at varer som importeres er i samsvar med nasjonale lover og forskrifter. Men tolletaten bekjemper også smugling av ulovlige varer som narkotika, våpen, og andre forbudte gjenstander som svekker tryggheten i Norge.

Annonse
Annonse

Tolletaten er en av flere etater som under årene med Solbergregjeringen ble betydelig svekket som følge av den såkalte ABE (avbyråkratisering- og effektiviseringsreformen). Noe som innebar årlige flate ostehøvelkutt uten reelle politiske vurderinger av konsekvensene.

I en krevende sikkerhetssituasjon, fungerer Tolletaten som en førstelinjeforsvarer av Norges grenser. Deres rolle er en viktig del av arbeidet for å sikre at landet forblir trygt og at de nasjonale interessene ivaretas. Regjeringens styrking av Tolletaten er et helt nødvendig bidrag til det totale arbeidet for nasjonal beredskap og sikkerhet.

Annonse
Annonse

Å ta ansvar for våre felles institusjoner og vårt mannskap i førstelinja er en viktig brikke når vi bygger et tryggere Norge for alle.

Av:

Maria Aasen Svendsrud (Ap) i finanskomiteen

Odd Harald Hovland (Ap) i justiskomiteen

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse