Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
31 august 2024 16:14
Del på Facebook
Illustrasjonen viser Norstat sin omfattende undersøkelse i 2021 med 4000 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, vektet i henhold til antall innbyggere alder og kjønn.
Illustrasjonen viser Norstat sin omfattende undersøkelse i 2021 med 4000 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, vektet i henhold til antall innbyggere alder og kjønn.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er et dilemma at Møreaksen mistet sin plass på Nasjonal transportplan (NTP), vi kommer ikke bort fra det - tapte bevilgninger til fylket! Årsaken er sammensatt, men kostnadene er nok hovedårsaken. Mangelen på uhildet utredning av alternativ løsning, slik forvaltningsloven krever er en av mange andre.

Folkets mening speiles i de to mest omfattende gallupene som er foretatt knyttet til ny E39 i vårt fylke. Sentio i 2019 om undersjøisk versus oversjøisk løsning: kun en av seks ønsker undersjøisk (16,5%). Norstat 2021: 4000 svar fra hele fylket vektet i forhold til folketall, alder, kjønn - der alternativene var Romsdalsaksen, Møreaksen fortsatt fergedrift og «vet ikke». Resultatet fremgår av illustrasjonen.

Det er strenge regler for offentlige prosjekt, men likevel ser vi stadig eksempler på hvordan sterke krefter motarbeider uhildede undersøkelser av aktuelle alternative løsninger - slik forvaltningsloven faktisk krever. Strategien har flere komponenter, og mest brukt er først å sperre for andre alternativ, og deretter få satt i gang noen små «ufarlige» delprosjekt - gjerne også noen partiske utredninger. Deretter bruke mest mulig penger, slik kan det strategiske målet - «point of no return» nås.

«Juks og fanteri» var ordene til en avdød skribent når Møreaksen sine utfordringer ble bagatellisert - og motsatt for alternativet Romsdalsaksen. Ei ny bru over Tresfjorden ganske nær den eksisterende og velfungerende er illustrerende, og følges av en håndfull andre «konstruksjoner».

Å velge beste løsning basert på uhildede (upartiske) utredninger er en god start for å komme tilbake på NTP. En uhildet utredning av Romsdalsaksen
kan neppe være problematisk. Kortest, raskest, flatest og til lavest kostnad er midlene for beste løsning for E39 gjennom fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse