Regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan har vært hauset opp i alle kanaler de siste månedene. Lekkasjene har vært mange, og godordene fra både regjeringsrepresentanter og støttepartiene har vært mange og store.
Nordmøre får særdeles dårlig uttelling i forslaget som blir lagt fram nå også. Et gedigent magaplask av vår lokale Stortingsrepresentant her på ytre som ble avfotografert jublende over forslaget.
Av 200 milliarder brukt til samferdsel i inneværende periode, har Møre og Romsdal fått 429 millioner. Det utgjør 2,1 promille. En dårlig satsning i inneværende periode på vårt fylke.
Hvordan blir det så for våre lokale prosjekt i Nasjonal Transportplan som nå ble lagt fra av regjeringen og bejublet blant annet av Venstres stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal?
Betna-Stormyra + litt på Rv70 er det eneste på Vei - i de kommende 12 år her på nordsiden av fylket. Betna-Stormyra er selvsagt bra, men denne skulle etter planene allerede vært startet opp. Det å skryte av at de er forsinket blir i beste fall komisk.
Prosjektene som er tildelt midler i Møre og Romsdal i 2018-2029 har en total finansiering på kr. 23,92 milliarder. Av dette skal kun 2,4 milliarder brukes på Nordmøre. Av dette er det 2 milliarder til det forsinkede prosjektet på Betna-Stormyra.
Vi savner flere prosjekt på Nordmøre. Vi kan raskt nevne noen av de:
- Halsafjordsambandet er ikke nevnt, og skal tydeligvis prioriteres etter Hafast !
- Innfartsvei til Kristiansund er ikke med
- Bedre veiforbindelse til SNR fra nordfylket skal tydeligvis ikke prioriteres, verken til åpning av SNR eller i perioden fremt til 2029.
Nasjonal Transportplan, som regjeringen har lagt fram, er ikke verd jubelen som man på forhånd opplevde.
Jeg opplevde at lekkasjer og intervjuer bebudet en god Norsk Transportplan. Jeg forventet det ikke. Tvert om så ser vi at prosjekt på Nordmøre fortsatt skal plasseres bak i køen og faktisk oppleve at man ikke engang er verdig en plass bak i køen.