Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
22 november 2018 13:42
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er en region, er et relevant spørsmål. Antall fylker forsøkes halvert til regioner i regionreformen. Et eksempel på stor, større, størst i denne sammenheng kan være: et sted eller en by – et område – en region.

Veger kan også beskrives for å skille størrelser og formål. Enkelte synes et tre er god symbolikk, med stammen som stamveg. Andre tenker at blodårene i menneskekroppen kan brukes, med en åre i øreflippen som ytterpunkt, og sammenlignet med en gatestump i en by eller veg i ei grend.

Stamveg E39 mellom Trondheim og Kristiansand skal binde sammen regionene vest for Langfjella. Den folkelige betegnelsen er Kyststamvegen, men en samferdselsminister trakk vegen helt inn til Jølster, 10 mil fra kysten.  Ideelt sett skulle vegen gå langs ytre del av Sunnmøre, Nordfjord og Sunnfjord. Fortsatt mulig, men ekstremt kostbart.

Mellom Skei i Jølster og Grodås er grunneiere på banen med krav om kompensasjon, og liker dårlig at vegen skal dels gå over dyrka mark. Vi få håpe de finne gode løsninger, for den nye vegen vil redusere reisetiden mellom Skei og Grodås med 1 time. Slikt monner.

Strekningen Grodås – Hjelset har enda større potensiale til redusert reisetid.  Det krever imidlertid evne til å se stamveger og regioner i riktig format, og med en viss avstand.  I en fiktiv fotballkamp borte mellom KBK og Sogndal i 2030, med optimal stamveg, vil supporterne redusere reisetiden ca. 5 timer. Samme effekt også for annen «nyttelast».

Kampen mellom to alternative løsningener for kryssing av Romsdalsfjorden er velkjent. Storfjordsambandet vs. Hafast som stamveg E39 har hittil fått mindre oppmerksomhet.

Mellom Ørskogfjellet og Lønset blir ikke løsningen Møreaksen er del av kortere, flatere og billigere enn løsningen Romsdalsaksen er del av. I tillegg omfatter løsningen «bypakke» hvor trafikanter på gjennomreise sannsynligvis må betale bompenger for nevnte. De mange andre argumentene mot Møreaksen lar jeg hvile i denne omgang.

En langvarig innsamlingsaksjon for å finansiere en samfunnsnytterapport hvor økonomi (kostnader) blir del av bildet nærmer seg avslutning. Rapporten forventes ferdig februar/mars -19. Foruten et par bedrifter er det ihuga privatpersoner som snart har samlet inn 500.000.-  Det illustrerer det folkelige engasjementet for Romsdalsaksen på samme vis som tusenvis av underskrifter for utredning på romsdalsaksen.no

En stamveg skal være kortest, flatest og billigst mulig – og derfor er Romsdalsaksen og Storfjordsambandet best. Stamveger skal bygge sammen dagens fylke til regioner som Trøndelag, regioner nedover Vestlandet og koble vårt område bedre til Østlandet. Vi må ikke bli for nærsynte. Bo-og arbeidsmarkedet håndteres av nye eller bedre lokale veger.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse