Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
22 november 2018 13:42
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er en region, er et relevant spørsmål. Antall fylker forsøkes halvert til regioner i regionreformen. Et eksempel på stor, større, størst i denne sammenheng kan være: et sted eller en by – et område – en region.

Veger kan også beskrives for å skille størrelser og formål. Enkelte synes et tre er god symbolikk, med stammen som stamveg. Andre tenker at blodårene i menneskekroppen kan brukes, med en åre i øreflippen som ytterpunkt, og sammenlignet med en gatestump i en by eller veg i ei grend.

Stamveg E39 mellom Trondheim og Kristiansand skal binde sammen regionene vest for Langfjella. Den folkelige betegnelsen er Kyststamvegen, men en samferdselsminister trakk vegen helt inn til Jølster, 10 mil fra kysten.  Ideelt sett skulle vegen gå langs ytre del av Sunnmøre, Nordfjord og Sunnfjord. Fortsatt mulig, men ekstremt kostbart.

Mellom Skei i Jølster og Grodås er grunneiere på banen med krav om kompensasjon, og liker dårlig at vegen skal dels gå over dyrka mark. Vi få håpe de finne gode løsninger, for den nye vegen vil redusere reisetiden mellom Skei og Grodås med 1 time. Slikt monner.

Strekningen Grodås – Hjelset har enda større potensiale til redusert reisetid.  Det krever imidlertid evne til å se stamveger og regioner i riktig format, og med en viss avstand.  I en fiktiv fotballkamp borte mellom KBK og Sogndal i 2030, med optimal stamveg, vil supporterne redusere reisetiden ca. 5 timer. Samme effekt også for annen «nyttelast».

Kampen mellom to alternative løsningener for kryssing av Romsdalsfjorden er velkjent. Storfjordsambandet vs. Hafast som stamveg E39 har hittil fått mindre oppmerksomhet.

Mellom Ørskogfjellet og Lønset blir ikke løsningen Møreaksen er del av kortere, flatere og billigere enn løsningen Romsdalsaksen er del av. I tillegg omfatter løsningen «bypakke» hvor trafikanter på gjennomreise sannsynligvis må betale bompenger for nevnte. De mange andre argumentene mot Møreaksen lar jeg hvile i denne omgang.

En langvarig innsamlingsaksjon for å finansiere en samfunnsnytterapport hvor økonomi (kostnader) blir del av bildet nærmer seg avslutning. Rapporten forventes ferdig februar/mars -19. Foruten et par bedrifter er det ihuga privatpersoner som snart har samlet inn 500.000.-  Det illustrerer det folkelige engasjementet for Romsdalsaksen på samme vis som tusenvis av underskrifter for utredning på romsdalsaksen.no

En stamveg skal være kortest, flatest og billigst mulig – og derfor er Romsdalsaksen og Storfjordsambandet best. Stamveger skal bygge sammen dagens fylke til regioner som Trøndelag, regioner nedover Vestlandet og koble vårt område bedre til Østlandet. Vi må ikke bli for nærsynte. Bo-og arbeidsmarkedet håndteres av nye eller bedre lokale veger.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 45 minutter siden – Hvor er logikken i Nav-saken, Geir Inge Lien?
Merkelig at Lien ikke forstår at kamp om flere statlige arbeidsplasser til fylket og vurdering av sammenslåing og plassering av ...
Dette er en kjempeskandale. Tenk å kjøpe inn helikoptre som ikke kan lande på mange av sykehusene som har helikopterplass. ...
Ketil Strand Andersen 15 timer siden Rbnett: Stopp Nav-flyttingen til Kristiansund
Vi kan støtte Molde på dette, men kun dersom Moldenserne greier å bidra til at sykehuset i Kristiansund opprettholdes.
Her er det ingen sammenheng mellom sitatet til Christensen og konklusjonen som Tønnesen trekker. Sammenslåingen var begrunnet med billigere lokaler, ...
Vidar Hölm 21 timer siden Regionspørsmålet arkiveres – endelig!
Ja ser jo de jubler i molde over sine kjære naboer i nord. Nå får de NAV kontoret fra Kristiansund. ...
Vidar Hölm 21 timer siden Bypakken – bompenger til evig tid?
Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte