Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
07 januar 2019 11:37
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen / Northwest3D
Illustrasjon: Romsdalsaksen / Northwest3D
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I skrivende stund er antallet elektroniske underskrifter på romsdalsaksen.no like under 5900 - i lesende stund trolig passert. I tillegg er ca. 800 underskrifter manuelt registrert. Antall nye underskrifter i 2018 var ca. 2600,  hvorav 2100 elektroniske og drøyt halvparten av de manuelle fra aktiviteten i matbutikker før og etter forrige nyårsskifte. Derved er det om lag 6700 personer som krever utredning av Romsdalsaksen nå like etter årsskiftet 18/19.

En innsamlingsaksjon for å finansiere to samfunnsnytterapporter illustrerer også godt vennskap. Målet var kr 300.000 før 17. Mai-togene skulle gå, og kr 500.000.- før jula -18 Nordmørslista kom til unnsetning ved første aksjon, ved å bidra med  knappe kr 19.000 16. Mai.  Mål nr. 2 nådde vi 6. desember ved hjelp av egne venner på Facebook-sidene til Romsdalsaksen/Sekkfast og Møre uten Møreaksen. At privatfolk har stilt opp på denne måter illustrerer vennskap som strekker seg langt lengre enn til å trykke på ”likes-knappen”. En halv million kroner! 

6 desember 2016 var datoen da Romsdalsaksen AS presenterte sin nye løsning for kryssing av Romsdalsfjorden med flytebruer som hovedelement. At vi nådde målet for innsamlingsaksjonen på 2-årsdagen var nok en tilfeldighet, men det er et bilde på hvor ungt prosjektet er. I stedet for å sutre over manglende støtte fra offentlige og andre, har  ihuga supporterne bidratt med egne penger – noen med solide bidrag flere ganger.

I valgåret 2019 forventer vi at venneflokken vokser ytterligere. De omtalte rapportene skal presenteres i februar eller mars, og vi er spesielt spent på rapport nr. 2 som også trekker økonomi/kostnader inn i samfunnsnytten. Ingen annen sak har tilnærmet samme nivå målt i kroner som fjordkryssingen over Romsdalsfjorden, og aksekampen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen blir derfor svært sentral. Romsdalsaksen vil ta stor plass i valgdebatten.

En aksjon for ytterligere folkeopplysning, målinger av folkets mening og annet aktuelt er i sin spede begynnelse. Noen få har faktisk sagt seg villig til å bidra med månedlige beløp fram til valgmåneden, og det forundrer meg ikke om også denne lille gruppen vil vokse. Folkets mening er viktig, og like viktig at den kommer klart og tydelig fram. 

De to omtalte Facebook-sidene vokser jevnt og trutt.  MuM er Molde-basert og har drøye 4500 medlemmer, den Vestnes-baserte har drøye 3500, og derved totalt mer enn 8000. 

Veksten går saktere i det politiske landskapet, men en viss bevegelse også der.  Det merkes i diverse leserinnlegg og politikere har skiftet mening – dels i utakt med eget parti. Kravet om utredning av Romsdalsaksen ble stoppet på ferden mot behandling i Fylkestinget av Fylkesutvalget.  Årsaken er forståelig, men ikke akseptabel over tid.

Vi glemmer ikke våre venner i Norges Lastebileier-Forbund, og heller ikke andre venner som ikke er nevnt. Godt Nyttår til gamle og forhåpentligvis mange nye venner i 2019.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 19 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse