Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ronny Wiik Olsen
Ytring
06 januar 2019 14:40
Del på Facebook
Foto: Nordmørslista
Foto: Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Romsdal regionråd skrev den 3. januar brev til samferdselsministeren og har bedt om et møte angående Møreaksen. 

Sitat fra brevet» Bakgrunnen for brevet er at Prosjektet E39 Ålesund-Molde via fjordkryssingen Møreaksen er prioritert i Nasjonal Transportplan 2018-2029 og har opsjon på anleggsstart i første seksårsperiode. Dette stortingsvedtaket bygger på en lang faglig og demokratisk prosess. Vi forventer at dette respekteres og at politiske myndigheter på alle nivåer bidrar til at Møreaksen nå kan realiseres snarest mulig, og at det ikke settes i gang nye tilleggsutredninger.»

Dette tolkes som et forsøk på å blokkere utredning av den trolig mye billigere og i manges øyne bedre Romsdalsaksen.

En kan videre lese at NHO Møre og Romsdal, LO Møre og Romsdal, Sunnmøre Regionråd, Romsdal Regionråd, MAFOSS, Maritimt Forum Nordvest og Molde Næringsforum ber om et felles møte med statsråden for gjennomgang av status for prosjektet. Vi ønsker også at fagetaten – Statens Vegvesen Region Midt deltar i møtet.

I brevet blir også de ulike instansene som har skrevet under på brevet presentert.

Om LO Møre og Romsdal kan man lese» regionskontor i Norges største arbeidstaker organisasjon, organiserer omlag 50 000 arbeidstakere i offentlig og privat sektor i Møre og Romsdal. Kontaktperson: Distriktssekretær Kari Hoset Ansnes (975 72 507)»

Som medlem av et LO forbund reagerte jeg på dette og ønsker ikke å bli tatt til inntekt for Møreaksen. Den har en tvilsom historie og i mine og om mulig i andre LO medlemmers øyne er Romsdsalsaksen et mye bedre samferdselsprosjekt for hele fylket/ regionen.

Hvordan kunne LO som organ gå inn i dette? Distriktssekretær Kari Hoset Ansnes er medlem av kommunestyret i Molde kommune for Arbeiderpartiet. Her er det naturlig å spørre om LO skal drive samferdselspolitikk på denne måten. Er dette drøftet med medlemmene?

Jeg har tidligere pendlet i over 4 år fra Kristiansund til Ålesund på jobb og det ville vært alt for dyrt med Møreaksen. Faktisk så vil ferge være å foretrekke.

Jeg må seriøst vurdere mitt medlemskap i LO hvis jeg og mitt medlemsabonnement blir tatt til inntekt for Møreaksen. Det er et prosjekt som ikke er til hele fylkets beste og definitivt ikke til medlemmene til LO sitt beste da det vil føre til en finansiell kløft midt i fylket.

Jeg er til syvende og sist ikke så veldig overrasket over dette da det gir en god beskrivelse på den politiske kulturen i fylket.

Jeg forventer at LO tar tak i dette og vil oppfordre Kari Hoset Ansnes for fremtiden og opptre ryddig og fremstå som det hun faktisk er i politiske saker. Medlem av Arbeiderpartiet og Molde kommunestyre.

Ronny Wiik Olsen, medlem av LO og Nordmørslista

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse